Re: Even voorstellen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 15 Aug 2013, 21:37

*****************Moderatiemededeling***********************
omdat jeex twee topics met dezelfde tekst geplaatst heeft en Rob in het voorsteltopic gereageerd heeft voordat dit topic gestart werd, is het verplaatste bericht van Rob vóór het originele startbericht terecht gekomen..

Welcome,

jeex schreef:• waarop te letten?
• is het überhaupt raadzaam om dit type te kopen?
• hoeveel verbruikt zo'n dieselende freelander?

I'm assuming from your last question, you are looking for a Diesel Freelander ?

So the Td4 is the one to go for introduced in 2000 and a very nice vehicle in my humble opinion (having owned and driven most of the product range) and I get between 1l on 12km to 1l on 14km in my 2001 Td4 Auto.

... If you direct your questions to the Technical Section you'll get a better response, we have covered what to look for on Freelanders there before, there is also some useful information on the Kennisbank here : http://lrch.nl/kennisbank/freelander1

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

jeex

Laro-maagd

Berichtdoor jeex » 15 Aug 2013, 21:44

Hallo allemaal. Een forum vol laro-liefhebbers en -kenners, terwijl ik slechts eenmaal in een defender heb mogen rijden (was net een vrachtwagen kan ik me herinneren).

Ik moet mijn schitterende Saab 95 op benzine verruilen voor "een auto op diesel" die net als mijn geliefde Saab zwaar kan trekken en een beetje ruimte biedt. En wat biedt de garage in mijn dorp aan: een laro freelander (1e generatie). Voor een liefhebber van Zweedse auto's is dat een rare zijsprong.

Vandaar mijn bezoek aan dit forum met drie vragen:

• waarop te letten?
RIJDEND: Saab 9-5 2.3 2000 donkerblauw, leer en heel veel knopjes.

RIJDEND: Volvo 940 Polar Aubergine Pearl (paars dus) 2.3 IC Aut. 1995 LPT+MBC 0.6 bar, leer, 378.000 km.

Thomas Td5

Re: Laro-maagd

Berichtdoor Thomas Td5 » 15 Aug 2013, 22:02

Welkom. Dus je wil Zweedse degelijkheid verruilen voor Britse.... :lol:

jeex schreef:• waarop te letten?

Tja, een Freelander 1 heeft net als elke andere auto zwakke punten. Belangrijkste zaken om uit te vinden is of de visco en IRD nog goed zijn. Het is niet dat die snel stuk gaan, maar als iemand er te lang mee doorrijd heb je een dure reparatie te pakken. De dieselmotoren die Land Rover gebruikt zijn doorgaans erg betrouwbaar vind ik. Onderzoek ook de onderhoudshistorie van de auto. Een volledige historie is wel zo wenselijk.

Is het raadzaam? Geen idee. :P

Je moet qua verbruik denken richting 1 op 14 bij normaal gebruik. Als je zware karren trekt zal dat zeker lager uitvallen. Is het een Td4 of een 2.0 Di? Land Rover heeft twee type diesel motoren gebruikt. De Td4 is een prettige motor, dit is overigens een BMW blok. De 2.0 Di is afkomstig van Rover. Ik ken geen horror verhalen van deze motor, maar heb wel eens gehoord dat deze minder krachtig is als de Td4. De vijftraps automaat in een Freelander is overigens erg fijn om mee te rijden. Handbakken heb ik geen ervaring mee.

Roger B.

Re: Laro-maagd

Berichtdoor Roger B. » 15 Aug 2013, 22:27

jij hebt geen normaal gebruik thomas... een normaal gebruik voor een disco Td5 is ergens tussen 1:9 en 1:10 niet de 1:12,5 die jij rijdt...............

zoook het verbruik van een Freelander diesel.... 1:11 a 1:12 is realistischer
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 15 Aug 2013, 22:43

The 2.0 TCIE L-Series engine apart from being slow and bomb proof also was the precursor to the Td5 and actually shares many components, but the M47 BMW unit is far superior (did I just say that :roll: )

... and Roger 1:12 to 1:14 is very possible, that's what I am currently getting on Chardonnay, and yes I drive like a Granny like Thomas :lol: :lol: :lol:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Aug 2013, 22:48

Tja, dan toch maar even een iets minder positief bericht (met het risico dat Rob Stewart mij niet meer wil aankijken):

Toevallig sprak ik afgelopen maandag een boswachter die lang op de Veluwe had gewerkt en daar met LandRovers van de baas mocht rijden.
Voor hem was er maar één die deugde, een "nieuwe" Defender. Ze hadden ook Freelanders en hij zei dat het "handig" was omdat ze als ze er een ter reparatie weg brachten ze gelijk een net gerepareerde mee terug konen nemen. Het was zodanig dat ze over het aanhoudende repareren zelfs een indringend gesprek met de importeur hebben gehad.
De goede man had inmiddels een nieuwe baas en een glanzende Toyauto -- en dat was weer de aanleiding van het gesprek, ik zei nl dat het wat jammer was van die auto voor de deur (er klonk een zekere weemoed in zijn stem als ie het over de Defender had).

Maar goed, er zijn hele volksstammen die tevreden zijn met een eerste generatie Freelander.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”