Kenlowe electrische fan i.p.v. de visco fan?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Lucas van Lierop

Re: Kenlowe electrische fan i.p.v. de visco fan?

Berichtdoor Lucas van Lierop » 16 Aug 2013, 09:32

Als we dan toch off topic gaan hier aan daar +1 voor een Renault 25 diesel!
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 16 Aug 2013, 11:18

Zaten wij (nou ja onze mariniers dan) in Irak destijds? Ik bedoelde inderdaad die Wulf achtige defenders van de Britten...

Heb je begin jaren 2000 het nieuws niet gevolgd? :P
Er reden inderdaad alleen diesels rond daar (voertuigen van defensie dan).

@Rob:
Plaats jij die kenlows ACHTER de radiateur? of begreep ik het nou verkeerd en doe je dat alleen met de Ren 25 V6 fans?
Disco 1994 300TDI

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Aug 2013, 11:49

Trekkende fans achter de radiator zijn eigenlijk altijd beter, want effectiever, als een duwende vóór de radiator, zeker als er een soort van cowling bij zit. Een "kale" montage zoals Kenlowe suggereert is eigenlijk altijd 2º keus.
Omdat een V8 nogal wat extra warmte maakt (kijk maar naar het uurverbruik aan brandstof van een V8 tov een Diesel, het nuttig vermogen is ± hetzelfde, de rest wordt warmte) schijnt het lonend te zijn het motor-compariment wat extra te ventileren: de hete lucht blijft makkelijk min of meer stil onder de motorkap staan en verminderd daarmee de effectiviteit van de radiator.

Groeten MarcS

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 16 Aug 2013, 12:26

GJ Disco 300 Tdi schreef:Heb je begin jaren 2000 het nieuws niet gevolgd? :P
Er reden inderdaad alleen diesels rond daar (voertuigen van defensie dan).

Ik dacht dat er alleen ondersteuning vanuit Saoudi Arabie werd geboden, niet dat Nederland op Iraaks grondgebied meedeed. Nou is de zandbabk van Saoedi Arabie waarschijnlijk niet veel anders dan die van Irak...

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 16 Aug 2013, 12:41

Landmarcs schreef:Omdat een V8 nogal wat extra warmte maakt (kijk maar naar het uurverbruik aan brandstof van een V8 tov een Diesel, het nuttig vermogen is ± hetzelfde, de rest wordt warmte) schijnt het lonend te zijn het motor-compariment wat extra te ventileren: de hete lucht blijft makkelijk min of meer stil onder de motorkap staan en verminderd daarmee de effectiviteit van de radiator.

Die indruk heb ik ook ja, dat de hete lucht onder de motorkap blijft hangen. Volgens mij wordt 90% van de energie in de V8 in warmte omgezet, 2% in een mooi geluid en dan blijft er 8% over voor beweging ;) Bovendien zuigt het luchtfilter die hete lucht ook op hetgeen het rendement ook niet ten goede komt.

Zoek al een tijdje naar een nette manier om de ontluchtingsgaten (b.v. 3 ronde gaten per kant) in de zijkant van de motorkap af te werken maar waarschijnlijk google ik op de verkeerde termen want ik kan niets fatsoenlijks vinden. Iemand een tip?

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 16 Aug 2013, 12:43

Lucas van Lierop schreef:Als we dan toch off topic gaan hier aan daar +1 voor een Renault 25 diesel!

Ben al een tijd niet meer op een sloop geweest, zijn er nog restanten van Renaults 25 te vinden??? Die zijn inmiddels toch allemaal tot stof wedergekeerd?

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 16 Aug 2013, 12:53

Ik heb dan wel een diesel. Maar heb ook een elektronische fan. Hij zit bij mij tussen de gril en de radiator. Aan de andere kant is geen ruimte meer.

Hij werkt voldoende bij mij. Laatst naar Engeland geweest en vanaf dover richting Londen is bet even flink klimmen en werd hij erg warm maar met de fan aan bleef de temp op normaal
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Aug 2013, 14:29

Arthur 110 schreef:
Lucas van Lierop schreef:Als we dan toch off topic gaan hier aan daar +1 voor een Renault 25 diesel!

Ben al een tijd niet meer op een sloop geweest, zijn er nog restanten van Renaults 25 te vinden??? Die zijn inmiddels toch allemaal tot stof wedergekeerd?

De Renault 25 hoorde tot de eerste degelijke Franse auto's. Een werkelijk verduurzaamde chassis-plaat hoort daarbij (kom daar maar om bij een LandRover) dus in principe is dat tot stof wederkeren niet aan de orde. Wel had Renault in de V6 veelal een automaat gehangen en waren ze een goede oliekoeler vergeten, later was die er wel maar zet op een "gevoelige" plek, dus zijn er veel met automaat-problemen gestrand.

Wat mij opviel was dat de oude 25 die ik enige tijd in gebruik had eigenlijk nog erg degelijk was, en comfortabel (en luxe), heel overzichtelijk qua constructie en daarbij opvallend licht voor zoveel auto.

Groeten MarcS

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 18 Aug 2013, 11:34

Landmarcs schreef:De Renault 25 hoorde tot de eerste degelijke Franse auto's.

Mijn eerste auto was een Renault 16, reed heerlijk aar verkruimelde waar je bij stond. Vandaar mijn wantrouwen.

Ga toch maar eerst de nieuwe visco proberen. Als die nu weer niet voldoet, gaan we maar eens naar de sloop.

Gargamel

Berichtdoor Gargamel » 19 Aug 2013, 14:55

Ik heb in Gargamel destijds een Kenlowe 2 toeren ventilator geplaatst. Icm de electronische tweetrapsthermostaat werkte dit prima.
De fan past direct achter de radiateur en je kunt de schroud van de visco weer monteren waardoor je een soort van tunneleffect krijgt.
Je zuigt dan echt koele lucht aan en blaast de warme lucht via de onderkant uit de motorruimte..... Betrof een one-ten met een 4.6 V8 met de starndaard radiateur (geen airco) en ik heb de tweede trap maar 1x aan horen slaan; en dat was met instellen.....

Aanrader wat mij betreft.
On the 8th day god invented duct tape.....

Terug naar “Techniek”