minste profiel voor of achter

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

minste profiel voor of achter

Berichtdoor Roger B. » 15 Aug 2013, 06:52

Ik heb voor mijn P38 offroadspeeltje vorig jaar een setje velgen gekocht met MT banden, niet de nieuwste, maar ging me ook om de velgen..... die waren voor weinig te koop.

Op dit moment zitten deze banden er nog op, en zondag ga ik proefrijden in Spaarnwoude.

twee banden hebben een restprofieldiepte van pakweg 5mm (en zijn in feite dus echt op) de andere twee hebben nog pakweg 8mm profiel (ook niet meer echt veel)

welke banden kan ik nu het best voorop leggen?

De auto rijdt alleen in het terrein, niet op de weg
gone

Landmarcs

Re: minste profiel voor of achter

Berichtdoor Landmarcs » 15 Aug 2013, 08:40

Goedemorgen Roger B.

Voor in het terrein zou ik sowieso de beste voor kiezen, ook als het verschil nog groter was. Je wilt dat de voorwielen wat doen en vooral dat ze de auto sturen. Bij een tractor hebben ze vaak zelfs een beperkte "voorspin" dwz. de voorwielen draaien iets meer meters als de achterwielen omdat de achterwielen toch wel grip hebben en de voorwielen die grip nog moeten zoeken (en omdat de voorwielen sowieso een iets langere weg afleggen ivm bochtjes en/of de vetergang). Mocht het terrein evenwel zo zijn dat de voorwielen de bodem geheel aan gort rijden en de achterwielen daarna loos in de bagger-purée draaien dan is andersom misschien net iets beter (je houdt dan net een fractie lager 4-wiel tractie), op een iets steviger ondergrond echter heb je liever dat de voorwielen het voorwerk doen en de achterwielen dan in het "schone" spoor volgen (die achterwielen blijven dan duwen terwijl de voorwielen het voorwerk gedaan hebben).

Zelfs op de verharde weg kies ik liever de iets betere banden vóór (daar is de mening soms erg stellig dat dat niet zou mogen), maar op de verharde weg wil je wel graag dat het verschil niet te groot is omdat je in de extremere situaties niet graag hebt dat de achterkant jouw inhaalt.

Groeten MarcS

R1200C

Berichtdoor R1200C » 15 Aug 2013, 16:05

3mm verschil tussen voor en achter? Lijkt me niet boeiend in het terrein. Ben geen expert maar dat beetje verschil ga je echt niet merken als de ondergrond los/modderig genoeg is. Zonder ook maar enige vorm van bewijs zou je juist kunnen zeggen dat die 3mm minder er voor kan zorgen dat je makkelijker lost dus dat zou weer een voordeel kunnen zijn.

Enne: waarom niet gewoon een krik mee nemen en na het eerste rondje omwisselen om het proefondervindelijk vast te stellen? Anders zit je ook maar de hele dag achter het stuur. :lol:

Op de weg geldt gewoon beste profiel achter. Geen discussie over mogelijk maar in jouw geval zit er dan een trailer onder dus...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 15 Aug 2013, 17:50

Hoi, het beste profiel altijd voor ivm remwerking. Voor in terrein zou ik idem kiezen.

Groetjes,Tony.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 15 Aug 2013, 18:57

Now Roger,

If it were me I'd put the best ones on the front as you get the best steering and grip from that end, however knowing you I'd put them on the rear so that you have more grip to reverse away from the hard bits of the terrain :lol: :lol: :lol:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Aug 2013, 19:25

Het gaat me puur om welke as voor de tractie voorkeur heeft.. niet wegens 3mm verscil maar wegens slechts 5mm profiel an sich
gone

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 15 Aug 2013, 19:36

Uilskuiken, wat zei ik je gisteren.... :mrgreen:
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

B@rt

Berichtdoor B@rt » 15 Aug 2013, 19:53

meeste profiel voorop.. en als t beestje toch alleen zand ziet, sneeuwkettingen erbij :mrgreen:
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Aug 2013, 20:00

Ray...jij hebt zowel voor als achter gezegd...

bart....dapasnie ;)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Aug 2013, 20:13

Roger B. schreef:Het gaat me puur om welke as voor de tractie voorkeur heeft.. niet wegens 3mm verschil maar wegens slechts 5mm profiel an sich

Het hangt natuurlijk een beetje van het terrein af, maar ... denk maar eens aan een auto met sneeuwkettingen, en dan slechts 2 kettingen op een 4x4 met diff-lock. Alleen achter is een ramp, de auto kiest zijn eigen weg zodra de weg maar iets van sporen of delen met diepere sneeuw toont (gek genoeg wil een auto in de sneeuw vaak juist uit die sporen met de voorwielen), en vóór maakt het leven een stuk overzichterlijker alleen als je helling af gaat ... dan heeft Joost R1200C ineens gelijk, dwz, zet je ze achter dan kan je wel remmen maar ... niet meer sturen (dus toch maar vóór en met beleid de helling af, liever iets rustiger met wel bestuurbaar).

Moet je echter gemene klimmetjes doen dan heb je weer meer aan tractie achter want voor slipt het door.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”