maximale speling op mainshaft LT76

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

maximale speling op mainshaft LT76

Berichtdoor piet_g » 15 Aug 2013, 00:48

Vanavond nog even bezig geweest met onze versnellingsbak alle onderdelen zijn binnen en alles van de hoofdbak is schoon. Dus ik was begonnen met het terug opbouwen van de main shaft. daarbij vielen me twee dingen op die me niet aan stonden.

als eerste is de speling tussen de koper bus en de tweede versnelling. volgens de overhaul manual van de kennisbank mag dit maar 0.10 tot 0.18 mm. echter als ik bij onze bak meet dan heb ik 0.30 mm speling. en dat meet ik ook wanneer ik de koperbus op een vlakke ondergrond zet met het tandwiel er om heen.. dus de speling word veroorzaakt omdat de koperbus minimaal 0.12 mm te lang is.. Nu vraag ik me af of dit echt een probleem gaat veroorzaken en dat ik die bus dus iets korter moet maken.. of dat ik dit gewoon zo kan laten.
2013-08-14 20.42.19.jpg

2013-08-15 00.16.18.jpg

daarnaast wanneer ik de derder versnelling op de koperbus zet, dan is er geen probleem en draait deze goed. maar wanneer ik de veerring vast zet, dan draait het tandwiel net zo goed alsof er een slag in je wiel van je fiets zit.. is dit iets wat ik zo kan laten en wat gewoon even in moet slijten, of moet ik me hier zorgen over kan maken en zo ja wat kan ik doen om het op te lossen?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

maXcomX

Re: maximale speling op mainshaft LT76

Berichtdoor maXcomX » 15 Aug 2013, 01:29

Hoi, als je naar punt 31 kijkt, dan staat er dat je iets van de bus moet afnemen om de juiste tolerantie te krijgen (dat heb je wel eens in de late uurtjes :D ) Wat ik me herinner, is dat die bussen altijd als overmaat geleverd werden, dat is goedkoper dan ondermaat en shims :mrgreen:
Dan dat stropen, moet je eens even goed de lagers controleren. Bij jaguar had je dat ook, maar dat betekend dat er te veel naalden in het lager zitten - die werden zelfs op hand gesorteerd. Nu kan het zijn dat de boel, de lagers, nog niet goed geolied zijn, dus dat zou ik eerst even doen. Denk er ook aan dat je alles goed ingeolied monteert. Als de bronsdelen niet goed drijven in de olie, dan krijg je nl ook dat "weerstandsgevoel".

Groetjes, Tony.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 15 Aug 2013, 08:31

Hallo Tony,

Daar heb ik inderdaad gisteren over heen gelezen.. tenminste niet zo opgevat. wel een uitdaging overigens om 0.12mm te gaan afschuren :D.

Die derde versnelling die ook niet lekker loopt, daar zit geen lager in. die draait ook op een brons / koper bus. maar het ingeolied monteren is wel een goede opmerking.. tot nu toe alles droog gemonteerd met de veronderstelling dat alles straks goed nat word als de bak weer met olie gevuld word.

tnx
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 15 Aug 2013, 18:14

Hoi, ga er maar niet vanuit dat de smering meteen op gang komt. Ik raad je aan om, zolang de bak openligt alles goed in olie te drenken, zeker de meshes. Kijk ook meteen ofdat de olieslinger op de as zit, andres heb je later een probleem. Het schuren moet je op een vlakke ondergrond, bijvoorbeeld een glasplaatje doen hierop leg je een in olie gedrekt vel schuurlinnen (geen band!) met korrel 180 op. Dan met lichte roterende beweging gaan schuren totdat je Op de juiste maat zit. Meet telkens even met de schuifmaat.

Succes, Tony.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 16 Aug 2013, 08:09

ok dankje voor de tip/waarschuwing.
ik heb bij het demonteren alle onderdelen zo weggelegd dat alles in de juiste volgorde ligt en ik niks kan vergeten :D. als ik het goed gezien heb zit er maar oil thrower in een LT76 en die zit net achter de hoofdbak :D.

Dat schuren in olie is een goede tip. nameten met de schuifmaat is geen optie, mijn schuifmaat is niet digitaal :P. maar als ik steeds een beetje schuur en dan tussendoor steeds meet met de dikte plaatjes op de as, dan kom ik er ook wel.
------

piet_g

Berichtdoor piet_g » 20 Aug 2013, 21:12

Goed het schuren is gelukt nu en die kant zit nu op de mainshaft volgens specificatie.
alleen als ik nu alles terug zet dat valt dat de syncro van versnelling 2 los ligt en die van 1 klem tussen mijn tandwielen zit. dit terwijl de selector in neutraal staat. Klopt dit? of druk ik nu mijn versnellingen met de hand te dicht op elkaar?? bij het laatste.. hoe ga ik dit dan voorkomen wanneer ik de as terug in de bak tik?

het punt is dat ik alleen de selector vervangen heb, maar als ik de oude selector er op schuif heb ik het zelfde effect. de andere onderdelen zijn nog het zelfde.. zelfs de tweede versnelling en de ring die tussen die versnellingen zit.
Bijlagen
2013-08-20 20.44.36.jpg
------

piet_g

Berichtdoor piet_g » 05 Sep 2013, 10:22

ok gisteren zijn er er achter gekomen waar het probleem zat. Toen we bezig waren met het in elkaar zetten maakten we een foutje waardoor de gearhub uit elkaar schoof en dus alle balletjes en veertjes er uit sprongen. Toen we daarna de boel terug in elkaar wilde zetten (wat een prulwerk trouwens) moesten we even kijken hoe het in elkaar stak.. en wat blijkt, onze gearhub zat vanuit de fabriek verkeerd om in elkaar. want nu we het binnenwerk van de hub omgedraaid hebben, zit de synchro van de tweede versnelling wel klem. net als die van de eerste versnelling.

heb ook foto's opgezocht van de RTC2195 en het aparte is dat je ook op die foto's kunt zien dat er verschillen in zitten in het binnenwerk..

Dit is zoals we hem gekocht hadden:
Afbeelding

en dit is zoals we hem nu hebben (en bij een andere winkel te koop is)
Afbeelding

het verschil is dat bij de bovenste die middelste ring, tegen de scheidingsring op de mainshaft stoot, waardoor deze niet over de tweede versnelling heen kan schuiven, maar bij de tweede valt dat allemaal mooi in elkaar.
------

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 10 Sep 2013, 01:07

Hoi, bij de eerste zit ie niet in de vergrendeling. Maw de veer is niet in de groef. Bij de 2e wel, en zo moet je die ook monteren :-)
Je doet er altijd goed aan om het wphb aan te houden en niet afbeeldingen van leveranciers. Die hebben vaak geen benul hoe de zaken werken...
Groetjes, Tony.

Terug naar “Techniek”