Edward schreef:Kennis van me heeft een 130 die hij zelf op chassis-kenteken met verwisselbare opbouw heeft gekeurd. Die is laatst bij een totaalcontrole door de belasting eruit gevist en de strijd is nu volop gaande. Er ligt iig een aanslag voor de bpm, mrb verschil en een dikke boete......
Edward,
Ik weet niet wat die kennis dan precies heeft uitgespookt en/of of de belastingdienst zelf wel weet welke regels er actueel zijn (n.m. het
Artikel
2.2.3.2. Bestelauto met bovenbouwvermelding ‘trekker’ of ‘voor verwisselbare opbouw’)
Als je dus maar zorgt voor een werkelijk verwisselbare opbouw (en eventueel zelfs een tweede wissel-bak "voorhanden" hebt -- die bak mag je natuurlijk best met anderen gezamenlijk gebruiken, dat maakt het "voorhanden" houden makkelijker, de verwisslbaarheid/uitwisselbaarheid wordt ook nog eens extra onderstreept).
Maar goed, de belastingdienst is wel vaker de weg kwijt, en daardoor volmaakt overbelast, ze genereren hun eigen overnelasting, en ze weten soms zelf niet welk formulier ze verwachten dat je invult, lezen is tegenwoordig ook al moeilijk (ik vraag voor het ene jaar uitstel en krijg die voor een eerder - al ingeleverd - jaar). Dus als een of andere Dorknoper denkt dat ie een goeie beurt maakt dan heb je gedoe. Als diezelfde (of een andere) Dorknoper dan doorkrijgt dat er een verloren zaak ligt dan krijg je ook ineens weer gelijk (zonder excuses overigens). Zoals ik het begrijp is er een heel eenvoudig beoordelingssysteem: hoeveel "handelingen, brieven, etc worden er gedaan" - dus een brief met een boetebedrag want "te laat aangifte gedaan" is een bonuspunt, maar een brief met het intrekken van die boete is weer een bonuspunt < het zal wel een karikaturale voorstelling van zaken zijn, maar de uitwerking is in ieder geval zo karikaturaal >.
Heeft de Dorknoper zich helemaal vergalopeerd, dan gaat het weer anders, althans in de inkomstenbelasting: een grote fout corrigeren is lastig (waarschijnlijk omdat daar een paraaaf van de baas op moet, en dat geeft natuurlijk maluspunten) dus bij een grotere fout leggen ze versneld een aanslag op en verlagen dan die aanslag voor het te verrekenden bedrag door gewoon een of andere post te wijzigen (seen that, met toelichtende brief en direct doorkiesnummer).
Groeten MarcS