Berichtdoor Coen83 » 23 Okt 2013, 09:31
Even dit draadje nieuw leven inblazen:
Afgelopen weekend en het weekend ervoor naar DLD op en neer geweest, eerst om te bekijken en de tweede keer om te kopen. Pracht auto, super onderhouden, veel droog gestaan. Op z'n Duits onderhouden (alles gedocumenteerd). En wat rijdt zo'n td5 fijn! Alleen het schutbord verdient op korte termijn aandacht. En de deuren. Maar ach, met de deuren kan ik denk ik ook nog wel een jaartje of twee doen.
Ter voorbereiding op de koop, invoer en keuring op grijs ben ik naar de RDW in Arnhem geweest. Gesproken met een keurmeester, die dacht dat het zonder "moeilijk te doen" mogelijk zou moeten zijn de auto op grijs kenteken te krijgen (ik probeerde hem de chassis-cabine met verwisselbare opbouw constructie uit te leggen). Het zou moeten lukken volgens de meneer.
Dus: auto aangeschaft, gister naar de RDW zonder aanpassingen, beetje gedaan alsof m'n neus bloedde. Verhaal verteld. Echter, men vond toch dat in de huidige staat de auto niet als grijs met grijze voordelen te keuren was. De belastingdienst (zitten daar even verderop in een hokje) heren waren vriendelijk en behulpzaam, echter, daar ook vond men dat het niet mogelijk was. Uitgebreid verteld hoe ik dacht dat het wel kon (als chassis-cabine met verwisselbare opbouw), foto's laten zien (waarvoor nog dank Marc) van een 130 waar duidelijk de verwisselbare opbouw te zien is, maar het mocht niet baten. De heren kenden de manier van keuren niet en waren er heilig van overtuigd dat het niet mogelijk was om de invoer te doen op de manier die ik beschreef. Uiteraard werd er wel naar Saris4x4 verwezen, waar eventuele aanpassingen gemaakt konden worden. Dhr. Saris zelf echter gaf aan dat dit om en nabij de 3000 - 3500 euro gaat kosten. Profi Glass, die voor Land Rover NL alle nieuwe 130s aanpast voor grijs en ook invoer doet, rekent 2500 ex. Mij te veel. Bovendien onnodig.
Echter, nu ben ik dus wel hard op zoek naar een voet tussen de deur bij een RDW vestiging waar ik het voor elkaar kan krijgen de auto te keuren als 'chassis-cabine met verwisselbare opbouw'. Arnhem lijkt een zinloze missie, de heren waren vrij zeker van hun zaak. Balen, want dat keuringsstation zit dichtbij. Ik begreep van Edward dat dit in Veldhoven gelukt is, tevens in Groningen is hij bezig (toch?) om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb gister een e-mail geschreven aan de RDW waarin ik mijn verhaal helemaal uitleg, met ook de vraag of dat het mogelijk gaat zijn bij een ander keuringsstation. Even afwachten dus, wordt vervolgd. Tips zijn welkom!
Toevoeging: Ohja: daar een APK ontbrak en dit gedaan moet worden bij invoer, heb ik een APK laten doen. Helaas waren er een paar (kleine) puntjes die aandacht verdienen, maar er zijn er twee waar ik graag advies over zou willen. Volgens de keurmeester moet er namelijk een 'achterbumper' op de 130 zitten. Het achterste crossmember voldeed niet aan de eisen, iets met een hoogte van 55 cm ivm aanrijdingen. Maar dat leek mij vreemd: immers, ik zie op andere 130s geen achterbumper. Een trekhaak was niet voldoende volgens de keurmeester (zit er nu niet op), het zou over de volle breedte moeten. Iemand een idee hoe dit zit?
Tweede puntje waar ik 'last' mee ga krijgen: de lamphoogteafstelling werkt voor niet. Heb nog niks doorgemeten. Iemand ideeën wat hier kapot aan kan gaan?
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960