Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Landmarcs » 03 Feb 2015, 22:00

Edward schreef:Reden is dat de Rdw (of de douane of wie ook) van mening is dat een 130 met afgezette bak geen wagen meer is om goederen te vervoeren maar puur voor personenvervoer en dat past niet bij een grijs kenteken auto......... :shock: :shock:

Zodra ik meer weet of hoor wat de oplossing van LRN is dan meld ik dat.

....

Dit geldt dan ook voor iedere vrachtwaggel met containers. wisselbakken of een andere modulair laadsysteem, en nog meer voor trekkers (in de betekenis trekker+oplegger). Je ziet nog wel eens het "personevervoer" geillustreerd: de oplegger wordt buiten het dorp geparkeerd en de trekker-chauffeur gaat met de trekker/personenwagen naar huis.

Je gaat deze uitleg van de MRB-mannen waarschijnlijk wel weer winnen ... maar het kost wel veel kostbare tijd en gewoon geld.
De MRB-mannen zijn natuurlijk erg alert waar het gaat om slinnigheidjes van "onze" kant maar de maniertjes om een en ander te traineren grenzen aan (of zijn het echt) ambtelijke willekeur en onbehoorlijk bestuur.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Feb 2015, 22:07

Als LRN de verkoop van de 130 opschort zal het wel iets minder simpel zijn Marc. Al weet ik dat jij iedere discussie met de Rdw denkt te kunnen winnen........... :shock: :shock: :shock:

Een vrachtwagen is wat anders dan een personenauto, zeker qua regelgeving........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 03 Feb 2015, 22:19

Edward schreef:Hoorde vandaag dat de manier van keuren zoals LRN het deed met de 130 met de wisselbak door de Rdw niet meer geaccepteerd wordt. LRN is in onderhandeling over een oplossing........

Reden is dat de Rdw (of de douane of wie ook) van mening is dat een 130 met afgezette bak geen wagen meer is om goederen te vervoeren maar puur voor personenvervoer en dat past niet bij een grijs kenteken auto......... :shock: :shock:

Zodra ik meer weet of hoor wat de oplossing van LRN is dan meld ik dat.

Met betrekking tot de huif is er weer een nieuw inzicht: als het toegestaan werd ten tijden van de kentekening van de wagen dan blijft het toegestaan........

Ik heb er moeite mee om alle veranderingen steeds bij te houden....... :lol: :lol:

Ben benieuwd wat ze met bestaande gevallen gaan doen...

Roger B. schreef:ach,.....jullie hebben tenminste nog de keuze...grijs of geel...

hier wordt ie belastingtechnisch als geel (PKW)gezien, maar verzekeringtechnisch en wetmatig als grijs (LKW)

dus hoge belastingtarief, het iets lagere verzekeringtarief met vaak beperkt of geen noclaim opbouw en voor de wet LKW met alle weekend beperkingen die daar bij horen........

de buurlanden passen zich al aardig aan aan NL betreffende automobilistje pesten :lol: :lol: :lol:

uh ja maar volgens mij is 'geel' (wit) in DLD een stuk beter te hachelen dan hier in NL.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Feb 2015, 22:23

ja, maar je krijgt een 130 alleen als LKW, dus geen aanhanger trekken op zondag en geen no-claim opbouw en nog wat andere LKW nadeeltjes en wel het "grote nadeel" van PKW, de hogere belasting

ik zou een 130 als PKW willen maar schijnt onmogelijk te zijn. Tja en een van de dingen waar ik een Land Rover voor heb is aanhanger trekken en meestal in het weekend
gone

one-ten

Berichtdoor one-ten » 07 Feb 2015, 11:30

Ik had hier van de week nog een klant met een prachtige net aangeschafte 130 2.2 TD4. De bank stond wel op containerkoppelingen maar er was weinig afneembaars aan. Rondom de tankvuller alles vastgepopnageld, spatlapbeugels tussen bak en chassis geschroefd, vaste bedrading naar de achterbak. Als mensen zo gaan rondrijden is het natuurlijk ook vragen om aanscherping van de regels. De klant was zich van geen kwaad bewust; hij had de auto toch zo bij de dealer gekocht?
Hier in Almelo wordt vooralsnog niet moeilijk gedaan over verwisselbare opbouwen als het netjes aan de regels voldoet. Al wordt er ook daar gezegd dat ze er mee bezig zijn de regels te veranderen.

Hoe waren de inrichtingseisen in 1993 eigenlijk? Is daar nog ergens documentatie van te vinden? Ik heb hier een 130 uit 93 waar niets aan lijkt te zijn aangepast; achterruit kan open, as op normale plek, gene broodtrommel. Of dat is naderhand allemaal weer verwijderd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Feb 2015, 15:18

one-ten schreef:Ik had hier van de week nog een klant met een prachtige net aangeschafte 130 2.2 TD4. De bank stond wel op containerkoppelingen maar er was weinig afneembaars aan. Rondom de tankvuller alles vastgepopnageld, spatlapbeugels tussen bak en chassis geschroefd, vaste bedrading naar de achterbak. Als mensen zo gaan rondrijden is het natuurlijk ook vragen om aanscherping van de regels. De klant was zich van geen kwaad bewust; hij had de auto toch zo bij de dealer gekocht?

Tja, dat is op z'n minst heel slordig ... om het uiterst vriendelijk te stellen.
Die klant zou ik adviseren een en ander erg deugelijk met foto's etc te documenteren.
Als je dit nu niet goed vastlegt en regelt dan krijg je vanzelf een keertje problemen en dan wordt het verhaal en dus het verhalen lastig.
En ik zou 'm ook adviseren een en ander bij de dealer/leverancier te leggen en uiterst nadrukkelijk te verzoeken om een goede oplossing.
Die laadbak moet gewoon zonder speciaal gereedschap etc los te nemen zijn. Of de auto zonder moet kunnen rijden is iets waar je discussie over kan hebben, je zou ook kunnen zeggen dat het dan een twijfelachtige auto wordt. De auto moet wél met een andere laadbak (of bijvoorbeeld een minimaal laad-platform) kunnen rijden ... als ik zo'n 130 had dan zou ik ook snel kijken naar een tweede bak (en dat zou voor mij dan een kampeer-bak zijn).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Feb 2015, 20:19

documenteren en fotograferen is leuk.... maar wie ga je overtuigen? de belastingsdienst?? die hebben er geen boodschap aan... jij rijdt met een auto die niet voldoet, jouw probleem.

terug naar de leverancier verhaal halen is het enige wat je doen kunt.... en dan bij voorkeur VOOR de belastingdienst je gevonden heeft....
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Feb 2015, 20:28

Roger B. schreef:documenteren en fotograferen is leuk.... maar wie ga je overtuigen? de belastingsdienst?? die hebben er geen boodschap aan... jij rijdt met een auto die niet voldoet, jouw probleem.

terug naar de leverancier verhaal halen is het enige wat je doen kunt.... en dan bij voorkeur VOOR de belastingdienst je gevonden heeft....

Natuurlijk is zorgen dat het deugt de beste en veiligste oplossing. Maar kunnen aantonen dat de auto jou zo door een betrouwbare leverancier nieuw geleverd is helpt in ieder geval een stukje bij het aantonen van je goede trouw. En in ieder geval helpt het bij het verhalen bij die leverancier van de onkosten, want de levering voldoet dus niet aan wat ze je hebben voorgespiegeld.
In principe kan je met zo'n nieuwe auto tijdens de eerste kilometer al in een fuik rijden, en als je nu echt pech hebt kan je die auto dan direct daar laten staan wegens het ontduiken van zowel BPM incl slurptax als ook MRB.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Feb 2015, 20:36

het boeit de belastingdienst niet wie die auto zo gemaakt heeft en wat jou verteld is, als jij een auto op naam hebt die als grijs te boek staat en belast wordt, maar niet aan de eisen voldoet, bij jij het haasje.... waar jij jouw klacht vervolgens deponeert en verhaal gaat halen is niet hun zorg. jij dient als eigenaar op de hoogte te zijn en te zorgen dat je auto legaal grijs rijdt.

Vervolgens het verhaal bij je leverancier halen.... daar kun je met foto's misschien wat bereiken, maar ook daar denk ik dat die foto het niet meer doet.... lastig ECHT bewijzen wanneer die foto gemaakt is. Maar als je een beetje een fatsoenlijke relatie met de leverancier hebt zul je daar wel uit komen
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Feb 2015, 22:49

Roger B. schreef:het boeit de belastingdienst niet wie die auto zo gemaakt heeft en wat jou verteld is, als jij een auto op naam hebt die als grijs te boek staat en belast wordt, maar niet aan de eisen voldoet, bij jij het haasje.... waar jij jouw klacht vervolgens deponeert en verhaal gaat halen is niet hun zorg. jij dient als eigenaar op de hoogte te zijn en te zorgen dat je auto legaal grijs rijdt.

Vervolgens het verhaal bij je leverancier halen.... daar kun je met foto's misschien wat bereiken, maar ook daar denk ik dat die foto het niet meer doet.... lastig ECHT bewijzen wanneer die foto gemaakt is. Maar als je een beetje een fatsoenlijke relatie met de leverancier hebt zul je daar wel uit komen

Tja, als je echt bang bent voor de discussie over het hoe eb wanneer dan stuur je de foto's aangetekend aan jezelf en je bergt de zending ongeopend weg (of nog beter aan je notaris met het verzoek ze gedateerd weg te bergen).

Mijn punt is dat je beter een en ander vooraf vastlegt, als er dan nog een risico op discussie is dan gaat het over de originaliteit van de foto's, zonder gaat die discussie ook over de originaliteit van de auto.

En het klopt: in principe ben je gewoon het haasje bij de belastingdienst, maar ... hoewel het soms anders lijkt ... het zijn daar soms net mensen.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”