Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Edward » 02 Jan 2015, 22:48

Een verwisselbare opbouw die niet als zodanig gebruikt wordt is hetzelfde als een container die als lading in de bak staat en niet als zodanig gebruikt wordt. Hoe controleer je dat? Nou; veel containers staan vastgebout in de bak en dan ge je nat. Net zoals een laadbak met vastgeroeste koppelingen overduidelijk een ander doel dient.

Van de laadbak heb ik nog geen voorbeelden, van de container te over. De boete is gering: een naheffing van de ontdoken mrb, de bpm en het laagste bedrag nogmaals als boete.

Vooral niet geloven........

Dat verhaal van die zware pick ups is in mij ervaring iets anders, de regels zijn niet aangepast (daar is overigens geen wetswijziging voor nodig, droom verder. De inrichtingseisen bepaalt de belastingdienst en de de wetgever) maar er wordt wel heel streng gehandhaaft. Zo weet ik van een heule hoop Caddilac Escalades, Chevrolet Avalanches, etc die terug geroepen zijn voor controle en die niet aan de inrichtingseisen bleken te voldoen. Je kunt erop wachten dat je ook met je Land Rover zo'n controle krijgt. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jan 2015, 22:56

Edward schreef:..... Je kunt erop wachten dat je ook met je Land Rover zo'n controle krijgt. :shock: :shock:

Even een gratis adviesje, voor als je wordt opgeroepen door de RDW:

Ga zonder laadbak, zet de containerpunten in het vet (eerst de roest wegpoetsen, zorg voor wat gebruikssporen), en hang er wel de losse spatborden en lichtbalk op (en zorg daar ook voor wat gebruikssporen).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Jan 2015, 23:01

Landmarcs schreef:
Edward schreef:..... Je kunt erop wachten dat je ook met je Land Rover zo'n controle krijgt. :shock: :shock:

Ga zonder laadbak, zet de containerpunten in het vet (eerst de roest wegpoetsen, zorg voor wat gebruikssporen), en hang er wel de losse spatborden en lichtbalk op (en zorg daar ook voor wat gebruikssporen).

Groeten MarcS

Goed advies. Helaas zijn er tegenwoordig ook erg veel fuiken langs de weg waar de douane staat en die gasten hebben hun feitenkennis erg goed op orde. Mijn advies: zorg dat je de boel gewoon conform de regels hebt.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jan 2015, 23:51

Edward schreef:
Landmarcs schreef:

Groeten MarcS

Goed advies. Helaas zijn er tegenwoordig ook erg veel fuiken langs de weg waar de douane staat en die gasten hebben hun feitenkennis erg goed op orde. Mijn advies: zorg dat je de boel gewoon conform de regels hebt.

Tja, tegen een fuik helpt alleen: zorgen dat het conform (genoeg) is.

Ik ben in ruim 15 jaar LandRover nog maar één keer in een fuik(je) gereden, 't was een lichtgewicht-fuik waar een vers blik agenten aan het oefenen waren.
De controlerende agent was heel snel tevreden met het chassisnummer, dwz hij had geen zin zijn kop onder het spatbord te steken (was maar goed ook want de stuurstangbescherplaatsteun dekte een deel van het nr af - ik heb nu een randje van die steun afgeslepen - was overigens jarenlang bij de APK geen probleem). Nadat de agent de accu niet onder de motorkap kon vinden, en hij achterin wilde gaan zoeken was hij ook heel blij dat ik 'm even op weg hielp (je kan natuurlijk ook met een uitgestreken gezicht naar de zwaluwen gaan staan turen, en stiekem kijken hoelang hij moet zoeken om de accu wel te vinden). Nadat eerder al alle lampjes deden wat ervan verwacht werd, vond de agent dat de controle wel voldoende was. Kennelijk deed ie liever een auto waar hij geen vuile handen hoefde te maken, en/of eentje waar wat mee mis was.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Jan 2015, 23:55

en wat is er niet conform de regels aan een afneembare bak (zorg dat ie niet vastgeroest zit)? en een loskoppelbare verlichting in die bak, en bevestigingsplek voor de spatborden....

die spatborden hoeven er alleen op als de bak deze functie niet vervuld, lijkt me stug dat je die spatborden altijd bij je moet hebben.... als je je bak altijd thuis wisselt, lijkt het me voldoende als je de thuis hebt om er dan op te zetten.... of ben ik naïef en moet je die bak langs de weg er af kunnen pakken? (succes dan, heb die van ed een paar keer mee in mijn handen gehad..... in je eentje echt nie, met twee man met wat moeite te doen....
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Jan 2015, 00:13

Roger B. schreef:die spatborden hoeven er alleen op als de bak deze functie niet vervuld, lijkt me stug dat je die spatborden altijd bij je moet hebben.... als je je bak altijd thuis wisselt, lijkt het me voldoende als je de thuis hebt om er dan op te zetten.... of ben ik naïef en moet je die bak langs de weg er af kunnen pakken? (succes dan, heb die van ed een paar keer mee in mijn handen gehad..... in je eentje echt nie, met twee man met wat moeite te doen....

Wat jou of mij stug lijkt is niet relevant. :shock: :shock: Er zijn genoeg keuringen van wisselbare lading stukgelopen op het niet permanent aanwezig zijn van spatborden en verlichting. Dat blijft een discussiepunt. Iedere vrachtwagen met een wisselsysteem heeft verlichting en eigen spatborden zodat er ook zonder bak gereden kan worden. De douane eist de ene keer wel en de andere keer niet dat de wagen ook zonder die verwisselbare opbouw kan rijden.

Marc roept dan meteen dat de rechter dat wel zal regelen, maar de laatste keer dat ik een kennis geholpen heb met een rechtszaak omtrent inrichtingseisen was degene in kwestie wel 5500 euri kwijt aan juridische bijstand en expertise. :shock: :shock:

Doen jullie maar wat je wilt, maar dat zijn bedragen die ik niet wil missen aan dergelijke bullshit.
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Jan 2015, 00:20

ik heb dat probleem gelukkig niet .....(ik heb het probleem dat een 130 ALTIJD als vrachtwagen gezien wordt en dus ook als vrachtwagen verzekerd (ongunstig) en aan gebruiksregels voor vrachtwagens (zondags geen aanhangers en zo) moet voldoen...maar ondertussen wel als personenauto belast wordt omdat het laad gedeelte niet significant groter is dan het passagiers gedeelte)..

maar wel weer erg logisch dat de douane niet rechtlijnig is in haar handhaving (en de regels ook te ruim zijn om niet verschillend geinterpreteerd te worden), maar de burger maar moet zien dat ie zijn zooi in orde heeft.....maar als ie ter plekke zijn lading moet kunnen lossen moet je eigenlijk zo ongeveer een setje poten erbij hebben om de bak van de auto af te tillen....weinig plek voor lading meer in je laadbak :lol:
gone

Heytse

Berichtdoor Heytse » 03 Jan 2015, 00:21

Als ik even op een klein zijspoor mag gaan, richting Edward; weet je toevallig waarom bijvoorbeeld de Avalanches niet door de controles kwamen? Was dit door aanpassingen achteraf, of omdat ze gewoon niet volledig aan de regels voldoen? Ik vraag Dit omdat ik naar een dergelijke auto aan het kijken ben en niet het risico wil lopen dat ik problemen krijg... En ja, de auto moet op het bedrijf komen op grijs kenteken.

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Jan 2015, 00:48

Heytse schreef:Als ik even op een klein zijspoor mag gaan, richting Edward; weet je toevallig waarom bijvoorbeeld de Avalanches niet door de controles kwamen? Was dit door aanpassingen achteraf, of omdat ze gewoon niet volledig aan de regels voldoen? Ik vraag Dit omdat ik naar een dergelijke auto aan het kijken ben en niet het risico wil lopen dat ik problemen krijg... En ja, de auto moet op het bedrijf komen op grijs kenteken.

Een Avalanche is lastig om op grijs te krijgen. Komt erop neer dat de achterwand verzet wordt (de cabine in) om de laadbak groot genoeg te maken en heel veel eigenaren hebben dat na de keuring weer terug gebouwd.

Persoonlijk zou ik kijken naar een wagen die gewoon van zichzelf al redelijk aan de inrichtingseisen voldoet. F150, Silverado, Ram, etc. ;)
Edward van Vugt

tim

Berichtdoor tim » 03 Jan 2015, 00:53

Er staat me iets van bij, van toepassing op de 2de generatie , dat er een truk werd uitgehaald met de achterruit, of met plaatwerk wat eronder zit.
Dit waarschijnlijk ivm niet afdoende aan de regels voldoen mbt inrichtingseisen laadbak.
Er zal vast wel 1 of andere site in NL bestaan, specifiek amerikanen, alwaar je terzake doende info kan verkrijgen.
Maar ook hier weer , in mijn herinneringen, de aanpassing die werd gedaan om een avalanche op fiscaal grijs kenteken te krijgen was echt de grenzen opzoeken..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Terug naar “Techniek”