Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Roger B. » 23 Sep 2014, 21:14

kee... dacht dat ik het al vaker gezien had met het punt vó'r de balk... maar de jouwe natuurlijk veel te vaak dichtbij gezien :roll: :mrgreen:
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Landmarcs » 24 Sep 2014, 16:26

Edward schreef:ECHTERRRRRRR, de douane doet moeilijk over het ontbreken van de mogelijkheid om zonder bak te rijden en eist vaste spatborden en verlichting..... :shock: :shock:


Zet je er toch aanhanger of vrachtwaggel spatborden op die net onder de HCPU-bak vallen, en een achterlicht-balkje ?

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Roger B. » 24 Sep 2014, 16:56

ja, maar das lelijk
gone

Coen83
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 Okt 2011, 12:26

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Coen83 » 24 Sep 2014, 19:24

Landmarcs schreef:
Edward schreef:ECHTERRRRRRR, de douane doet moeilijk over het ontbreken van de mogelijkheid om zonder bak te rijden en eist vaste spatborden en verlichting..... :shock: :shock:


Zet je er toch aanhanger of vrachtwaggel spatborden op die net onder de HCPU-bak vallen, en een achterlicht-balkje ?

Groeten MarcS



Heb nu houten steunen achterin de laadruimte waarop ik de lichtbalk heb liggen (een oude voorbumper) en tussen het reservewiel en de voorzijde van de laadruimte de spatborden bevestigt tegen de zijkant. Zit altijd vast (ook in 't terrein), heb het altijd bij me, kan nooit gezeik opleveren. De steunen kan ik met vleugelmoeren aan de spatborden vastmaken.

Mark 130 in blue schreef:Bedankt Roger en Edward,

Nou ik dacht net te lezen dat een bak op die snelkoppelingen, dat ze daar moeilijk over doen bij Coen.

Kan misschien gewoon beter even naar de RDW gaan en kijken wat zij er van vinden. (woon tegenwoordig weer in Best ipv tilburg dus Veldhoven is niet zo ver)


Nu wordt het lastig; mijn ervaring met de keurmeester die ik daar gesproken heb zijn wat negatief, maar dat was ook in NIeuwegein uiteindelijk zo. Men heeft geen (of amper, als je toevallig iemand tegenkomt die 't wel weet) kennis van de regeling dat wanneer er sprake is van een auto met verwisselbare bovenbouw, er fiscaal een bedrijfsauto geregistreerd kan worden.

Nu is het op zich geen probleem om bij de RDW fiscaal een P (personenauto) op die manier in je papieren te krijgen, je moet dan namelijk contact opnemen met de belastingdienst (dat heb ik niet gedaan, maar iemand anders die ik een poos geleden heb gesproken wel) en met de juist persoon aan de lijn zou je het voor elkaar moeten krijgen om je auto fiscaal als bedrijfsauto op kenteken te krijgen. Nogmaals, bij mij is dat 'vanzelf' gegaan, degene die mijn papieren onder handen heeft gehad van de belastingdienst heeft kennelijk kennis van zaken gehad en het oordeel 'fiscale P' overruled. Hoe dat mogelijk is, is mij een raadsel.

Het allerbelangrijkste is dat je de keurmeester de auto laat keuren (en dus moet hij voldoen aan de eisen) als chassis cabine met verwisselbare bovenbouw. En vervolgens moet je een ambtenaar vinden bij onze vrienden in Apeldoorn die het snapt...... :) OF de as naar achter, broodtrommel enzovoort, dan krijg je namelijk van de keurmeester direct je fiat.

Praten met keurmeesters (heb ik 3x gedaan zonder auto en afspraak) is in mijn beleving in ieder geval zinloos. Afspraken maken ook. Begrijpelijk ook, je kunt moeilijk op basis van een auto die je niet gezien hebt als keurmeester een beslissing maken. Veel succes! En altijd welkom voor koffie als je mijn auto in ogenschouw wilt nemen.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Landmarcs » 24 Sep 2014, 22:21

Tja, makkelijker kunnen ze het kennelijk niet maken ... maar je hebt de RDW nodig om de auto "als gewenst op de weg te krijgen" en daarna de belastingmannen om hem uiteindelijk in de goede categorie te krijgen (want dat is eigenlijk niks voor de RDW).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Edward » 24 Sep 2014, 22:45

En te houden, want als er regels veranderen zoals met de huif die ineens niet meer gedoogd wordt maakt het geen zak uit dat ie ooit mét dat ding erop goedgekeurd is. :shock: :shock:

Te vaak zie ik nog naïeve volgels die hun wagen laten keuren en vervolgens terugbouwen naar originele of andere spec. Daar maakt de douane nu zeer fanatiek jacht op en je gaat echt heul errug nat!!

Ik heb een brief gehad dat ik mijn zelfbouw motor moest komen laten zien bij de Rdw om te kijken of die nog volgens spec was.........

The heat is on!!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor tim » 24 Sep 2014, 23:41

En na deze zeer complete uitleg is het nu tijd voor een luchtige muzikale omlijsting;

http://www.youtube.com/watch?v=1-mU-YSk32I.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Coen83
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 Okt 2011, 12:26

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Coen83 » 25 Sep 2014, 08:57

tim schreef:En na deze zeer complete uitleg is het nu tijd voor een luchtige muzikale omlijsting;

http://www.youtube.com/watch?v=1-mU-YSk32I.


:mrgreen: :mrgreen:
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

John Jongeneel
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 Feb 2011, 08:26
Locatie: Lopik

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor John Jongeneel » 26 Sep 2014, 02:48

130 achterzijde20140723.jpg


Ja hoor het is mij gelukt om mijn Duitse 130 op een NL bedrijfsautokenteken te hebben met verwisselbare bovenbouw. In de toekomst wil ik graag een hardtop met achterdeuren en een volledig roofrack (of in twee delen). Dit kan dus alleen maar met het kenteken verwisselbare bovenbouw. De hardtop is namelijk even hoog als de cabine en een laadruimte verkleiner (broodtrommel) kun je niet toepassen vanwege de achterdeuren.

Het ging niet gemakkelijk, nu wilde ik teveel in één keer doen en dat is achteraf niet handig geweest.
Ik heb namelijk gelijk een chassiswissel en een ander motorblok met automaat gewisseld. Leek me handig om alles in één keer met de RDW te regelen. Zodat je gelijk alles goed op kenteken hebt en in het dossier bij de RDW ook alles bekend is.
Als je verder geen aanpassingen wil aan je 130 kun je de auto zelf voorbereiden om de auto op verwisselbare bovenbouw op kenteken te hebben. De basis is een kipperscharnierset, artnr. 884.000.254.000 gekocht bij Protempo in Nijmegen. Ik heb gelijk 2 extra borgpennen en verlichting besteld. Voor minder dan € 200,-. Dan ga je dus bouwen, zoals je op de foto ziet. Ik heb ervoor gekozen om de bak thuis te laten met keuren zodat je gewicht bespaart op je kenteken 1890 kg. Betekent wel dat je (wegneembare) spatborden en (wegneembare) verlichting plaatst. Bij de RDW ging de typegoedkeuring in één keer goed.
Het fiscale aspect zat niet goed. Ik ging namelijk met de originele 130 uit Duitsland bij de RDW Nieuwegein het identiteitsonderzoek doen en labellen om de chassiswissel te doen. Tevens had ik een ander motorblok mee om te tonen dat ik deze erin wilde plaatsen. Dit was 11 juni. Bleek dat ze niet wilde labellen als de auto nog geen NL kenteken heeft. Dus de keurmeester wilde dit ook gelijk doen. Oke, ja mooi verkeerd. De auto kreeg nu wel een carrosserietype BE Pick-up, maar met een fiscale P (personenauto) De keurmeester zie dat dit niet anders kon, omdat de auto nu niet fiscaal voldoet aan het bedrijfskenteken. Dat klopt, maar dit zou herteld worden als de auto de volgende keer wel voldeed. Tevens maakt hij me wel duidelijk dat ik op het randje zit van 1/3 2/3 regeling.
Heeft het motorblok, chassis en het schutbord gelabeld. Met deze keurmeester trof ik het niet.
Dus 23 juli was ik weer terug met de auto op de foto. Gelukkig een andere keurmeester.
Alles ging goed, maar de keurmeester wilde van de fiscale P geen B maken. De keurmeester verklaarde dat hij de verantwoordelijkheid hiervoor niet wilde nemen en dat de belastingdienst dit ging beoordelen en er een B van maakt. Dus ik kreeg opnieuw de BPM aangifte mee . Nu is mijn auto van voor 2005 en dan hoef je helemaal geen BPM aangifte te doen. De RDW had eigenlijk gelijk het kenteken uit mogen geven. Nu kwam mijn kenteken aanvraag bij RDW in een status te staan “wacht op fiscale goedkeuring” zoals dit bij personen auto’s gebeurt. Belastingdienst medewerkers begrepen er helemaal niets van en verwezen steeds weer terug naar de RDW. Als ze dan even elkaar contacten en oplossen, maar nee dat doen ze dan niet. Toch maar BPM aangifte gedaan met foto’s erbij. BPM aangifte geseponeerd. Uiteindelijk na een week bellen toch een “specialist bedrijfsauto” gevonden en geconfronteerd met de wetteksten van de motorruituigenbelastingdienst 2.2.4.2. Nou daar had ik een punt, beste man ging het onderzoeken. Kwam er na een paar uur later op terug met de mededeling dat hij de RDW ging opdragen het kenteken uit te geven. Nou toen ging het weer snel. Met vier dagen kentekenpasje, kentekenplaten regelen APK erop en rijden. Heeft dus nog ruim 2 weken gekost na de RDW keuring voordat ik kon rijden. Uiteindelijk is het wel gelukt en dat geeft een heel goed gevoel. Zie voor detail kenteken RDW kenteken info VJ-040-Z.

RDW Nieuwegein heeft geen belastingdienstmedewerkers meer op hun locatie. Dit soort keuringen zou ik nu ten alle tijde op een RDW vestiging doen waar wel belastingdienstmedewerkers aanwezig zijn. Deze vestigingen staan op de belastingdienstwebsite genoemd.

Ik hoop dat andere iets hebben aan mijn ervaring. Ik heb me namelijk ook voorbereid met de info van anderen die dit hadden gepost op het forum.
Zo help je elkaar steeds een beetje verder.

Als iemand meer info wil van de montage van de kogels stuur dan een PB met email dan kan ik je meer foto's toesturen.

Ik heb nog te koop een broodtrommel en een set spacers om een 130 voor te bereiden voor een kenteken met open laadbak.
De spatborden en de verlichting zijn eventueel beschikbaar voor keuringsdoeleinden.

Groet, John Jongeneel.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Edward » 26 Sep 2014, 12:08

John Jongeneel schreef: en een volledig roofrack (of in twee delen).



Dat wordt dus een roofrack uit twee delen. Want als je dat niet doet is je verwisselbare opbouw niet meer wisselbaar zonder dat je moet sleutelen. En dat betekent voor de douane dat ie gewoon niet verwisselbaar is!

Vraag maar niet hoe ik dat weet......... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten