Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Landmarcs » 10 Dec 2013, 13:00

Edward schreef:Wij hebben inmiddels ook de zegen binnen van de belastingdienst. Zwart op wit ook nog. :shock: :shock:

Om van het gedoe af te zijn en de discussie te stoppen omdat het simpelweg te veel tijd koste heb ik de wagen bij hem op de zaak terug gebouwd naar de specificatie zoals mijn 130 geleverd is; spacers op de draagarmen van de achteras en cardanas, kunststof wand in het kopschot, laadruimteverkleiner op de achterklep.

Het heeft nog een paar weken geduurd, maar nu is ie dan goedgekeurd en de boete is vernietigd door iemand van de belastingdienst. Nu heeft het dus slechts 600 euri materiaal, mijn uren en een hoop tijd van m'n makker gekost. :shock: :shock:

Heb overigens paar dagen terug aan de telefoon nog moeten lullen als Brugman omdat ik in die verkleiner een opstap gelast had zodat als de klep omlaag hangt je makkelijk in de bak stapt en dat was natuurlijk weer aan leiding voor een flinke discussie. :lol: :lol:

Dit soort van willekeur is wellicht weer wel iets wat je aan de Nationale Ombudsman kan voorleggen.
(Als die Ombudsman zie dan niet te formeel opstelt, want zoalng er bezwaar en beroep open staat is het geen Ombudsman-werk.)

Groeten MarcS

Jongeneel

Berichtdoor Jongeneel » 17 Dec 2013, 02:30

Ik heb begin 2013 een 130 HCPU van bouwjaar 1998 met een 300 TDI uit Duitsland gehaald en in de schuur geparkeert. Te wachten totdat Disco verkocht is, maar hier is nog weinig serieuze animo voor geweest.

Ondertussen hield ik jullie ervaringen en voortgang in de gaten. Nu zag ik dat jullie het eindelijk voor elkaar hebben gekregen. Gefeliciteerd.
Nu ga ik er ook werk van maken om mijn 130 ook op kenteken te krijgen, voordat ze de regeltjes weer aanpassen.

Door jullie ervaringen ben ik al een hoop wijzer. Mijn conclusie is dat ik niet voor het container kenteken ga, maar voor de normale grijskenteken utvoering.
De "coen specificatie".

Dus zoals Edward resumeert:
Spacers op de draagarmen van de achteras en cardanas
Laadruimteverkleiner op de achterklep
Kunststof wand in het kopschot.

Wie kan mij helpen aan de spacers en de laadruimteverkleiner of heeft hier een adres voor?
De kopschotaanpassing wil ik even uitstellen en de 130 aan bieden voor keuring zonder kopschot.

Ik was van plan om ook naar de RDW Nieuwegein te gaan, omdat ik hier vlakbij woon.
Ik ga er vanuit dat Coen uiteindelijk ook in Nieuwegein zijn goedkeuring heeft gekregen.

Graag reactie, vriendelijke groet John Jongeneel.
Discovery II TD5 Gant uitvoering 2002 Te Koop!
Defender TD5 Softtop 2004 Te Koop!
Defender 130 1998 DE -> NL grijskenteken in aanbouw
Series 88 Diesel 1977 geschorst

tim

Berichtdoor tim » 17 Dec 2013, 02:41

Dag john, de gezochte spacers voor de reactiearmen en cardanas heeft roger B op de plank liggen.
ik meen dat coen je aan de broodtrommel kan helpen
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 17 Dec 2013, 11:40

Jongeneel schreef:Ik heb begin 2013 een 130 HCPU van bouwjaar 1998 met een 300 TDI uit Duitsland gehaald en in de schuur geparkeert. Te wachten totdat Disco verkocht is, maar hier is nog weinig serieuze animo voor geweest.

Ondertussen hield ik jullie ervaringen en voortgang in de gaten. Nu zag ik dat jullie het eindelijk voor elkaar hebben gekregen. Gefeliciteerd.
Nu ga ik er ook werk van maken om mijn 130 ook op kenteken te krijgen, voordat ze de regeltjes weer aanpassen.

Door jullie ervaringen ben ik al een hoop wijzer. Mijn conclusie is dat ik niet voor het container kenteken ga, maar voor de normale grijskenteken utvoering.
De "coen specificatie".

Dus zoals Edward resumeert:
Spacers op de draagarmen van de achteras en cardanas
Laadruimteverkleiner op de achterklep
Kunststof wand in het kopschot.

Wie kan mij helpen aan de spacers en de laadruimteverkleiner of heeft hier een adres voor?
De kopschotaanpassing wil ik even uitstellen en de 130 aan bieden voor keuring zonder kopschot.

Ik was van plan om ook naar de RDW Nieuwegein te gaan, omdat ik hier vlakbij woon.
Ik ga er vanuit dat Coen uiteindelijk ook in Nieuwegein zijn goedkeuring heeft gekregen.

Graag reactie, vriendelijke groet John Jongeneel.

Even voor de duidelijkheid: ik heb uiteindelijk niet de auto aangeboden met verzaagd kopschot, fiscale driehoek (broodtrommel) en spacers. De mijne is gekeurd als verwisselbare opbouw (volgens jou container keuring), dat is dus net zo "grijs'' (heet tegenwoordig bedrijfsauto) als dat jij wil doen.
Na keuring is, door de keurmeester van de RDW, de auto als fiscale P(ersonenauto) gekeurd. Dat wil zeggen, de RDW geeft aan de belastingdienst door dat het géén fiscale bedrijfsauto is en dan moet je BPM betalen en hoge MRB (470 per 3 mnd). Toen baalde ik dus als een stekker! Nieuwegein was mij dus niet erg goed bevallen, behalve dat er voor de APK niet 'moeilijk' gedaan werd (verstelmotoren van koplampen werk(t)en niet).

Echter, door de technische specificatie in de papieren (chassis-cabine met verwisselbare opbouw) is de auto door de belastingdienst (denk ik) toch fiscaal als bedrijfsauto aangemeld. Ik begrijp dat niet helemaal in ieder geval, de keurmeester heeft dus niet het eindoordeel gehad in het afgeven van het bedrijfskenteken. Als je me een PM stuurt geef ik je m'n kenteken even door, kun je op de site van de RDW checken hoe mijn auto op kenteken is gekomen.

Je kunt het uiteraard ook op de manier doen zoals je al schrijft, namelijk met verzaagd kopschot, fiscale driehoek (broodtrommel) en spacers. Zit je in ieder geval aan de 40% eis.
Ik heb de driehoek gekocht bij en terug gebracht naar Bisselink en Gerrits in Nijmegen.
Wellicht dat je daar terecht kunt, maar ik weet het niet zeker of ze ze zo meegeven aan 'iedereen'.

Succes met de ombouw en laat je vorderingen even weten! Overigens: laten doen bij hetzelfde bedrijf als Bisselink en Gerrits het laat doet kost € 1750 ex (inclusief keuring) oid. Achteraf zou ik misschien eerder voor die optie gaan (geen gedoe!). Maar da's achteraf. En in het gebied waar ik oorspronkelijk vandaan kom zegt men: Tsja.. achteraf.... is mooi wonen! ;)
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Dec 2013, 12:46

Is dat bedrag voor de ombouw naar chassis cabine of naar 'gewoon' grijs kenteken?
gone

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 17 Dec 2013, 13:16

Roger B. schreef:Is dat bedrag voor de ombouw naar chassis cabine of naar 'gewoon' grijs kenteken?

chassis-cabine.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Dec 2013, 16:26

Coen83 schreef:Succes met de ombouw en laat je vorderingen even weten! Overigens: laten doen bij hetzelfde bedrijf als Bisselink en Gerrits het laat doet kost € 1750 ex (inclusief keuring) oid. Achteraf zou ik misschien eerder voor die optie gaan (geen gedoe!). Maar da's achteraf. En in het gebied waar ik oorspronkelijk vandaan kom zegt men: Tsja.. achteraf.... is mooi wonen! ;)

Coen83 schreef:
Roger B. schreef:Is dat bedrag voor de ombouw naar chassis cabine of naar 'gewoon' grijs kenteken?

chassis-cabine.

Ik ken alleen "Achteraf ... kijk je een koe in z'n kont".

Maar goed: Je zou ook kunnen denken dat ze nu in Nieuwegein weten hoe het "hoort" (of dat ze daar nu helemaal op tilt staan).
Laten ombouwen/omkeuren door een bedrijf met ervaring is waarschijnlijk slimmer (ook omdat je dat een zekere "extra documentatie" hebt mbt wat er gebeurd is, dwz. je bent dan iets minder een individueel gevalletje ... als er een kennelijk (goedkeurings)beleid bestaat, een beleid dat met een zekere regelmaat zo wordt toegepast, heb je overigens ook meer rechten in het belasting-recht (op een incidentele vergissing kunnen ze makkelijker terugkomen).

Groeten MarcS

Jongeneel

Berichtdoor Jongeneel » 24 Jan 2014, 00:39

Edward schreef:Wij hebben inmiddels ook de zegen binnen van de belastingdienst. Zwart op wit ook nog. :shock: :shock:

Om van het gedoe af te zijn en de discussie te stoppen omdat het simpelweg te veel tijd koste heb ik de wagen bij hem op de zaak terug gebouwd naar de specificatie zoals mijn 130 geleverd is; spacers op de draagarmen van de achteras en cardanas, kunststof wand in het kopschot, laadruimteverkleiner op de achterklep.

Het heeft nog een paar weken geduurd, maar nu is ie dan goedgekeurd en de boete is vernietigd door iemand van de belastingdienst. Nu heeft het dus slechts 600 euri materiaal, mijn uren en een hoop tijd van m'n makker gekost. :shock: :shock:

Heb overigens paar dagen terug aan de telefoon nog moeten lullen als Brugman omdat ik in die verkleiner een opstap gelast had zodat als de klep omlaag hangt je makkelijk in de bak stapt en dat was natuurlijk weer aan leiding voor een flinke discussie. :lol: :lol:

Beste Marc,

Goed idee van die opstap op de verkleiner. Kun je er een foto van posten?

Groet, John.

Jongeneel

Berichtdoor Jongeneel » 24 Jan 2014, 00:47

tim schreef:Dag john, de gezochte spacers voor de reactiearmen en cardanas heeft roger B op de plank liggen.

Ik zou graag in contact komen met Roger B. voor de spacers. Het lukt me nog niet om een hem een PB te sturen. Waarschijnlijk heb ik nog niet genoeg berichten gepost.

Graag een PB van Roger of iemand met email en telefoonnummer van Roger.

Alvast bedankt.

Groet, John.

Jongeneel

Berichtdoor Jongeneel » 24 Jan 2014, 00:58

tim schreef:Dag john, de gezochte spacers voor de reactiearmen en cardanas heeft roger B op de plank liggen.

Ik ben dit weekend in de buurt van Nijmegen op zo'n huisjespark.
Kan ik mooi eens even bij Bisselink & Gerrits langs om te kijken hoe of dat zij de 130 voorbereiden.
Op hun website staat dat ze een nieuwe 130 chassis cabine hebben staan.

Waarschijnlijk ga ik wel voor de gewone grijskenteken oplossing. Dus met de spacers, kopschotaanpassing en de laadruimteverkleiner op de achterklep.

Groet, John.

Terug naar “Techniek”