Herhaaldelijk uitvallen V8 3.5 disco

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dennis Schoonen
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 Dec 2009, 21:36

Herhaaldelijk uitvallen V8 3.5 disco

Berichtdoor Dennis Schoonen » 12 Aug 2013, 11:53

Hoi,

dit weekeind moest ons 4x4 moment worden.
(www.circuitduravin.fr) dik 250km rijden met V8 op de kar....
We waren net op het circuit aan de gang; viel de motor uit.
Na zo'n 15min werd het starten weer mogelijk.
Niet lang (1-5min) sloeg motor weer af. Dit bleef zich herhalen...
Wat gedaan: brandstof toevoer (ok), lucht (ok), vonk (bougies ok, bobine ok, condensator ok, zekeringen ok).
Vreemde is: als motor uitvalt, dan is er bij de herstart geen vonk (vanuit bobine).
Pas na een tijdje herstelt het systeem zich en wordt starten mogelijk.
Van rijden is niet veel gekomen (overigens supermooi circuit!!).
Thuis aangekomen: wisseling bobine + condensator. Opnieuw eerst lopen > uitvallen (bij stationair draaien) > niet meer starten.
Iemand nog wat tips? Bedankt alvast.

Roamer
Berichten: 193
Lid geworden op: 01 Nov 2006, 19:13
Contact:

Re: Herhaaldelijk uitvallen V8 3.5 disco

Berichtdoor Roamer » 12 Aug 2013, 14:41

Bougiekabels zou kunnen. Bij mijn D2 waren die weggevreten en kreeg dus op de gekste momenten geen of wel vonk.
Gebeurd het stil vallen al rijdende of ook stationair na bij voorbeeld een koude start?
Percy



Series 3 Lightweight diesel

Disco 2

Dennis Schoonen
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 Dec 2009, 21:36

Re: Herhaaldelijk uitvallen V8 3.5 disco

Berichtdoor Dennis Schoonen » 12 Aug 2013, 14:51

Kabels zijn nieuw (2 jaar oud ofzo).
Stilvallen nooit rijdende, ook niet bij een koude start.
Koude start, tikken en lopen.
Stilvallen dus enkel bij een warme (niet te warm volgens de meter, we sluiten vapor lock dan ook uit) motor stationair.
Ook bij een iets hoger toerental (bijregelen met choke) viel de motor plots uit. Ik vind het vreemd.
Lijkt alsof er iets temperatuur afhankelijk is en stroomaanvoer stoort/ afknijpt... :?

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Herhaaldelijk uitvallen V8 3.5 disco

Berichtdoor Roger B. » 12 Aug 2013, 15:01

Bougiekabels van een week kunnen ook doorslaan... bijv na marterschade...
in het donker met lopende motor even met plantenpuitje een nevel water er overheen en kijken of je onweer onder je motorkap krijgt ;)

Verder is een ontstekingsmodule snel verdacht bij temp afhankelijke ontstekingsstoringen
gone

Iwema
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 Mar 2007, 11:48
Contact:

Re: Herhaaldelijk uitvallen V8 3.5 disco

Berichtdoor Iwema » 29 Aug 2013, 10:12

Het klinkt naar een ontstekingsprobleem.
Het zou kunnen duiden op een te hoge laadstroom.
Als je b.v. de bobine vervangt door een onjuist type kan er een te hoge stroom gaan lopen waardoor de bobine of versterker te warm wordt.
Dat beïnvloed de de werking van de ontsteking (soms zelfs zo erg dat er geen vonk meer ontstaat).
Een auto-diagnose-center kan de ontstekingswaarden meten.

Alle V8 motoren van Rover met een verdeler staan er om bekent dat zij zeer snel ontstekingsproblemen hebben waardoor de motor niet goed meer loopt.



Zo kwam er laatst nog een collega (APK-keurmeester) met de vraag of ik zijn Range Rover V8 kon uitlezen omdat hij een vermoede had dat er een probleem met de benzine injectie was.

Hij had immers al de bobine, bougies etc. vervangen.

Na dat ik mijn diagnose computer had aangesloten bleek al direct dat de bougies, bobine, bougiekabels en verdelerkap niet goed samenwerkten.

Na vervanging van deze onderdelen door een juiste set was de vonk met 80% verbeterd!
De hoogspanning was met 65% gedaald!
Hierdoor krijg je een perfecte ontsteking; ook bij zware belasting (o.a.tijdens het wegrijden)

Tijdens de proefrit had de klant een big smile op zijn gezicht staan: de auto had nog nooit zo goed gereden.

Ook op de computer en de uitlaatgastester waren nu uitstekende waarden.
Zo waren de HC's van 1800 ppm naar onder de 200ppm gedaald.


Hugo
http://www.iwemalpg.com

Dennis Schoonen
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 Dec 2009, 21:36

Re: Herhaaldelijk uitvallen V8 3.5 disco

Berichtdoor Dennis Schoonen » 29 Aug 2013, 11:14

Hugo, bedankt voor jouw reactie.
inmiddels zijn we een stapje verder.
Voorafgaand aan het weekend plaatsten we een nieuwe startmotor.
Deze nieuwe startmotor vraagt meer stroom.
Zoveel dat het tijdens het ronddraaien de bobine geen vonk kan leveren (gemeten 10.1 volt ipv 12). Als we er een accu bij zetten is starten geen probleem. (Deze week ontvangen we een aanpaste accu.)

Met een koude start, startte de motor op de laatste omwenteling (dus als startmotor net afslaat). Met een warme start lukte dit niet. Vandaar dat we 'm niet lopend kregen. Dit verklaart weliswaar niet het plotseling uitvallen, maar we zijn een stapje verder.

gr Dennis

Gargamel
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 Feb 2010, 19:21

Re: Herhaaldelijk uitvallen V8 3.5 disco

Berichtdoor Gargamel » 30 Aug 2013, 10:43

Bij de originele 3.5 is de bobine een 9 volts versie. Dus met voorschakelweerstand.
Heb je die er nog inzitten ??? Zo ja, dan hoort er een draad te lopen van de startmotor naar de bobine om deze tijdens het starten direct van 12v te voorzien.
DIt is gedaan om te voorkomen dat de spanning over de bobine te veel wegzakt tijdens het starten. Maar ook bij 10.1v zou een normale ontsteking nog een vionk moeten geven.

Probleem klinkt me als een defecte onstekingsmodule in de oren. Vooral de vroege Lucas systemen hadden hier vaak last van; wordt soms ook veroorzaakt doordat er een extra zware bobine geplaatst wordt. (die te veel stroom trekt waardoor het spul intermittent gaat werken)
On the 8th day god invented duct tape.....

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Herhaaldelijk uitvallen V8 3.5 disco

Berichtdoor JoostKenya » 30 Aug 2013, 15:34

Is de verdeler origineel? Heb je soms een oude Lucas 35DE8 of 35DM8 verdeler?

Lucas 'Opus system 35DE8, used '76 through '82 with its amplifier and circuitry mounted internally, this system has produced the most problems with complete failure of ignition sparks, but problems normally lasts many months as the engine will normally re-start and behave again for some time. The failure is temperature related and can normally be identified by observing the rev counter because it will fail at the same instance due to loss of signal from the distributor.

Lucas 'Limb' system 35DM8, used '83 to '84 this system has the main circuitry and amplifier mounted behind the coil, the amplifier has a semicircular recess for the coil to mount on, the problems of this unit are similar to that of the 35DE8


Zie ook: http://www.v8engines.com/electrics-1.ht ... electronic


In dat geval zou ik persoon ombouwen naar Pertronix Ignitor II en het probleem is dan waarschijnlijk opgelost. Zie:
http://www.pertronix.com/prod/ig/ignitor2/
Er is een ombouw set voor deze specifieke verdelers, zie:
http://www.pertronix.com/catalogs/pdf/p ... n_conv.pdf
Ik heb hier zelf goede ervaring mee.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten