Allereerst zal ik mij even voorstellen. Ik (Eric) ben nieuw op dit forum en na enige tijd met interesse volgen van het forum had ik besloten om me aan te melden.
Zelf ben ik sinds een klein half jaartje in het bezit van een Land Rover 110 uit 1984. Het is een uitvoering met 2.25 liter benzine motor. Ik heb de auto voor de hobby, net zoals waarschijnlijk de meeste deze hier hebben. Daarnaast gebruik ik hem om een boot mee te vervoeren (uit 1985).
Ik doe het onderhoud zelf. Maar heb nog niet zoveel ervaring. Maar hoop dit wel te verbeteren. Ik vind het leuk om daarmee bezig te zijn en hoop dat het een verbreding is van mijn kennis. Als beroep ben ik elektronisch ontwerper. Dus heb een technische achtergrond.
Nu het probleem: De laatste tijd merk ik dat de auto schokt als hij achteruit rolt.
Dat doet hij op de volgende momenten:
-Versnelling neutraal, koppeling ingedrukt
-Versnelling achteruit, koppeling ingedrukt
-Versnelling achteruit, koppeling laten slippen
In zijn voorruit lijkt alles normaal te werken.
Ik heb op internet gezocht en op dit forum. En nu lees ik dat het misschien wel eens de koppelingsplaat kan zijn of de drukgroepen. Maar ik vind het eigenaardig dat het probleem ook voor doet wanneer de auto in zijn vrij staat.
Heeft iemand misschien een idee waar ik naar moet kijken? Of misschien ervaring met een soortgelijk probleem?
Alvast bedankt!
Achteruit rollen van 110 schokt
Re: Achteruit rollen van 110 schokt
Bedankt Roger voor je reactie. Ik zal het morgen bij licht nakijken. Hopelijk is het dat.
Ik heb vandaag de 110 nog eens mee gehad. En opgelet wanneer het probleem zich voor doet. Het komt alleen voor wanneer de auto een stuk heeft gereden. Direct na starten lijkt er nog niks aan de hand te zijn. Alleen als ik een stuk heb gereden dan begint het zich voor te doen.
Ik heb vandaag de 110 nog eens mee gehad. En opgelet wanneer het probleem zich voor doet. Het komt alleen voor wanneer de auto een stuk heeft gereden. Direct na starten lijkt er nog niks aan de hand te zijn. Alleen als ik een stuk heb gereden dan begint het zich voor te doen.
-
Roger B.
waarschijnlijk doet ie het als je heel goed op let ook wel bij vooruit rollen.
als je handremschoenen niet helemaal vrij komen dan wordt de boel warm, zet uit en gaat nogi ets meer aanlopen
een schokkende beweging bij rollen of een klapperen uit de aandrijflijn bij rollen is kenmerkend voor dit probleem
de handrem wordt afgesteld met die bout aan de voorzijde onderin de ankerplaat van de handrem
als je handremschoenen niet helemaal vrij komen dan wordt de boel warm, zet uit en gaat nogi ets meer aanlopen
een schokkende beweging bij rollen of een klapperen uit de aandrijflijn bij rollen is kenmerkend voor dit probleem
de handrem wordt afgesteld met die bout aan de voorzijde onderin de ankerplaat van de handrem
gone
Vandaag heb ik er naar gekeken. En inderdaad de stelbout van de handrem hing zelfs los. Waardoor het geheel vrij kon bewegen. Ik heb het vastgedraaid en gesmeerd. Ik heb een testrit gemaakt en het lijkt opgelost te zijn. Bedankt voor de tip!
Nog iets wat ik tegen kwam onder de auto:

Hij lekt hier een kleine hoeveelheid olie uit de versnellingsbak. Vooral bij de pijl lijkt het erop dat hier een kier zit. De vorige eigenaar heeft de uitlaat vervangen. En het lijkt erop dat de volgorde van bevestigen niet goed zit. Klopt deze veronderstelling?
Nog iets wat ik tegen kwam onder de auto:

Hij lekt hier een kleine hoeveelheid olie uit de versnellingsbak. Vooral bij de pijl lijkt het erop dat hier een kier zit. De vorige eigenaar heeft de uitlaat vervangen. En het lijkt erop dat de volgorde van bevestigen niet goed zit. Klopt deze veronderstelling?
-
Roger B.
ziet er wel zo uit, al lijkt me de lekkage niet direct gevolg van die kier (dan zat er niks meer in (zit er toch wel??))
de kier lijkt tussen de motorsteun voetplaat en de bak te zitten, die ene plaat moet er inderdaad tussenuit
de kier lijkt tussen de motorsteun voetplaat en de bak te zitten, die ene plaat moet er inderdaad tussenuit
gone
Er zit inderdaad nog olie in. Alleen hij drupt zo en dan en het lijkt het hier wel vandaan te komen. Tenminste als ik hem schoonmaak dan begint dit weer als eerste vettig te worden.
Dan zal ik dit aanpassen.
Dan zal ik dit aanpassen.
- Whitehorse
Nou dacht ik dat de 110 een transmissierem heeft. Die blokkeert de wielen helemaal en werkt toch niet met schoenen? 
http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/land-rover-110
-
Roger B.
jawel hoor, is gewoon een trommel rem die op de achterste uitgaande flens zit en daar de aandrijfas remt
kijk dit filmpjemaar eens
kijk dit filmpjemaar eens
gone
- Whitehorse
Dank! Weer wat geleerd! Die rem werkt bij mij prima trouwens! Je moet hem niet bij het uitrollen te vroeg aantrekken want de boel blokkeert meteen!

http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/land-rover-110