Hallo allemaal,
Ik ge BFGoodrich AT onder mijn Def 90 zetten.
Aanvankelijk had ik gekozen voor 235/85 maar kan ook kiezen voor 265/75
behalve dat die laatste er vetter uitzien...is er veel verschil, wat is het voordeel of nadeel van bredere banden?
veranderd er veel aan de rijeigenschappen, rolweerstand, sturen...?
ze komen op Wolf velgen
alvast bedankt,
Ruben.
Banden vraag!?
Banden vraag!?
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen
-
Roger B.
Re: Banden vraag!?
Ik heb met een D1 200tdi op die maat gereden en op geen enkele wijze hinder ondervonden van de bandenmaat anders dan dat ik mijn achterspatborden er in het terrein mee opvouwde. Maar daar heeft een defender geen last can met die maat.
rolweerstand zal best groter zijn....maar of dat echt zichtbaar word in t verbruik.......ik heb bredere banden nooit in het verbruik can mijn autos terug gezien....maar ik heb geen zuinige rijstijl..... het zijn altijd de druppelrijders die beweren dat het erg veel verschil maakt die bredere banden....
in theorue is een bredere band gevoeliger voor aquaplaning..of dat in de praktijk merkbaar is...zou ik niet durven zeggen.
verder kan er prijsverschil zijn dat verwacht of onverwacht voor de 265 uitvalt...is afhankelijk van hoe courant de maat is.
rolweerstand zal best groter zijn....maar of dat echt zichtbaar word in t verbruik.......ik heb bredere banden nooit in het verbruik can mijn autos terug gezien....maar ik heb geen zuinige rijstijl..... het zijn altijd de druppelrijders die beweren dat het erg veel verschil maakt die bredere banden....
in theorue is een bredere band gevoeliger voor aquaplaning..of dat in de praktijk merkbaar is...zou ik niet durven zeggen.
verder kan er prijsverschil zijn dat verwacht of onverwacht voor de 265 uitvalt...is afhankelijk van hoe courant de maat is.
gone
Voor een Ninety op standaard hoogte zou ik 235/85/16 kiezen op tubeless Wolf velgen.
Als je ook Mud overweegt, kijk dan ook eens naar 255/85/16. Bijvoorbeeld BFGoodrich Mud Terrain KM2. Helaas is die maat in AT een stuk lastiger.
Als je ook Mud overweegt, kijk dan ook eens naar 255/85/16. Bijvoorbeeld BFGoodrich Mud Terrain KM2. Helaas is die maat in AT een stuk lastiger.
-
Roger B.
Wat maakt de standaardhoogte beperkend voor de 265-75?
enige wat daar voor aangepast moet is stuuruitslagbegrenzers...verder past dat probleemloos op een standaard 90
enige wat daar voor aangepast moet is stuuruitslagbegrenzers...verder past dat probleemloos op een standaard 90
gone
Roger B. schreef:Wat maakt de standaardhoogte beperkend voor de 265-75?
Niets, maar als de auto verhoogd is of er de planning is dat binnenkort te doen zou ik nu gelijk in hoogte van de band omhoog gaan.
Roger B. schreef:Wat maakt de standaardhoogte beperkend voor de 265-75?
betekend dat, dat de draaicirkel nog groter wordt
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen
-
Landmarcs
Dag Ruben,
Ik kan je de "hands-on" info geven van een collega.
Hij heeft een 90 met een af-fabriek "pret-pakket" waarbij "licht-metalen" velgen met dikke banden hoorde.
Hij heeft er erg volhardend 200.000 km mee gereden (maar stond een paar dagen nadat ik bijgaande foto maakte wel klei te boetseren ipv vooruit te komen).
Sinds vorig jaar heeft ie na lang wikken en wegen (variërend van nette 2º hands standaard t/m Wolf + nieuw) uiteindelijk gekozen voor nieuwe BF AT's in de maat 235/85x16.
Zijn bevindingen na even experimenten met de "beste" bandenspanning: Minpunt is dat ie iets diepere sporen maakt als ie z'n hele achterbak met hakhout vollaadt en het bos uitrijdt. Pluspunten: stuurt prettiger, lichter, minder last van spoorvorming.
Verder heb je, maar daar heb ik 'm niet over gehoord: Meer grip op een winterse gladde weg (daar had ie dan ook slecht vergelijken met de helemaal versleten brede sloffen, iedere band was beter geweest).
Ook heb ik 'm niet gehoord over het verbruik, maar hij kijkt niet zo nauw. (Gezien het lichter sturen mag je verwachten dat ie ook lichter rolt, dus iets zuiniger rijdt -- daar zit overigens wel een rare paradox: de aller smalste Tour de France fietsbandjes rollen minder licht als even hard opgepompte bredere banden ... de 2 redenen waarom ze toch koersen op van die pizza-snijders zijn: smallere banden kunnen nog harder opgepompt, en smallere banden zijn lichter in gewicht.
Groeten MarcS
PS Nog geen echte hands-on ervaring maar wel van belang: Zijn draaicirkel is groter als die van mijn 110 op standaard-staal want hij heeft de stuur-aanslag-boutjes nog niet bijpassend teruggesteld. Een 265 band is gewoon 15 mm meer rubber aan de binnenzijde (het velgbed van een "Wolf" steekt 1 inch meer naar buiten, aan de binnenkant is het gelijk aan standaard-staal) -- die 15 mm meer rubber beperkt dus je stuuruitslag (en als het aanloopt is het APK-afkeur).
Ik kan je de "hands-on" info geven van een collega.
Hij heeft een 90 met een af-fabriek "pret-pakket" waarbij "licht-metalen" velgen met dikke banden hoorde.
Hij heeft er erg volhardend 200.000 km mee gereden (maar stond een paar dagen nadat ik bijgaande foto maakte wel klei te boetseren ipv vooruit te komen).
Sinds vorig jaar heeft ie na lang wikken en wegen (variërend van nette 2º hands standaard t/m Wolf + nieuw) uiteindelijk gekozen voor nieuwe BF AT's in de maat 235/85x16.
Zijn bevindingen na even experimenten met de "beste" bandenspanning: Minpunt is dat ie iets diepere sporen maakt als ie z'n hele achterbak met hakhout vollaadt en het bos uitrijdt. Pluspunten: stuurt prettiger, lichter, minder last van spoorvorming.
Verder heb je, maar daar heb ik 'm niet over gehoord: Meer grip op een winterse gladde weg (daar had ie dan ook slecht vergelijken met de helemaal versleten brede sloffen, iedere band was beter geweest).
Ook heb ik 'm niet gehoord over het verbruik, maar hij kijkt niet zo nauw. (Gezien het lichter sturen mag je verwachten dat ie ook lichter rolt, dus iets zuiniger rijdt -- daar zit overigens wel een rare paradox: de aller smalste Tour de France fietsbandjes rollen minder licht als even hard opgepompte bredere banden ... de 2 redenen waarom ze toch koersen op van die pizza-snijders zijn: smallere banden kunnen nog harder opgepompt, en smallere banden zijn lichter in gewicht.
Groeten MarcS
PS Nog geen echte hands-on ervaring maar wel van belang: Zijn draaicirkel is groter als die van mijn 110 op standaard-staal want hij heeft de stuur-aanslag-boutjes nog niet bijpassend teruggesteld. Een 265 band is gewoon 15 mm meer rubber aan de binnenzijde (het velgbed van een "Wolf" steekt 1 inch meer naar buiten, aan de binnenkant is het gelijk aan standaard-staal) -- die 15 mm meer rubber beperkt dus je stuuruitslag (en als het aanloopt is het APK-afkeur).
-
Roger B.
Dat geblaat over brede banden zijn slecht in het terrein....volledig afhankelijk van band, profiel(diepte) en vooral van ondergrond en situatie. Datzelfde geldt ook voor winterse omstandigheden
maar op een strand van mul zand rij ik liever op 265ers bfg at dan met die fietsbandjes die standaard op een defender gedrukt worden
ja 3cm bredere band betekend 1.5 cm dichter bij je chassis en vooral reactiearmen en dus grotere minimale draaicirkel
maar op een strand van mul zand rij ik liever op 265ers bfg at dan met die fietsbandjes die standaard op een defender gedrukt worden
ja 3cm bredere band betekend 1.5 cm dichter bij je chassis en vooral reactiearmen en dus grotere minimale draaicirkel
gone
- JoostKenya
Je kunt beter bij 235/85R16 blijven.
De Wolf velg is namelijk 6.5'' breed. De meeste banden boeren vinden dat je voor 265/75R16 minimal een 7'' brede velg moet gebruiken.
265/75 kost je draaicirkel en originele lichtmetalen Landrover lichtmetalen velgen hebben een ET van 33 (tov Wolf met 20,6) waardoor de minimale draaicirkel nog groter wordt!
255/85R16 op Wolf velgen kan wel met behoud van een acceptabele draaicirkel.
De Wolf velg is namelijk 6.5'' breed. De meeste banden boeren vinden dat je voor 265/75R16 minimal een 7'' brede velg moet gebruiken.
265/75 kost je draaicirkel en originele lichtmetalen Landrover lichtmetalen velgen hebben een ET van 33 (tov Wolf met 20,6) waardoor de minimale draaicirkel nog groter wordt!
255/85R16 op Wolf velgen kan wel met behoud van een acceptabele draaicirkel.
-
Landmarcs
Roger B. schreef:Dat geblaat over brede banden zijn slecht in het terrein....volledig afhankelijk van band, profiel(diepte) en vooral van ondergrond en situatie. Datzelfde geldt ook voor winterse omstandigheden
Uhh ... ik zal het me maar aantrekken ook al heb ik niks geblaat over terrein.
Mbt de winterse omstandigheden: Er zijn uitzonderlijke gevallen waar je in de sneeuw floatation wilt, in alle andere gevallen wil je in de sneeuw liefst zo snel mogelijk grip, liefst heb je dat de banden een "laddertje" in de sneeuw zetten. (En ik denk dat ik meer ervaring in de sneeuw heb, en sta open voor iedere suggestie hieromtrent).
Verder weet ik toevallig dat Ruben toch vooral veel klinkers en verkeersdrempels voor de deur heeft en bij de lokale super een super-klein bochtje moet draaien ... ik kom daar met de 110 en dunne bandjes maar netaan de bocht om.
En tenslotte: "gelukkig" gaat het om Wolf-velgen dus met 235/85x16 houdt Ruben de oude vertrouwde (of zelfs iets beter) draaicirkel, dwz de draaicirkel die je met "standaardbanden" hebt.
Groeten MarcS
PS Het is een kwestie van smaak - en dus (on)betwistbaar - maar ik vind het jammer dat er geen tubeless "1 ton" velgen zijn, dwz de standaard velg met een 1 inch breder velgbed. De Wolf is direct een zware HD variant en heeft zo rij "lelijke" gaten.
PS2 Vlgs de regel van 65 zou een 265 band op een 6.78 inch velg horen, dus 6.5 komt wel dichtbij (maar 7 inch is natuurlijk beter).