Trekhaak stekker P38

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rolandflierman

Re: Trekhaak stekker P38

Berichtdoor Rolandflierman » 08 Aug 2013, 14:45

Heren heren geen ruzie maken over mijn stekkerdoos. Ik moet nog met een goed gevoel op vakantie :(

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Aug 2013, 16:16

jongejonge, als dit al ruzie is... dan moet je wel denken dat we af en toe oorlog voeren in andere topics :lol: :lol:

Ik wil graag weten wat er dan zo nodig is dat je een originele met stekker moet kopen, anders dan dat het de dealer geld op levert...... wat nodig is, is nodig.... maar ik blijf er bij, en wil graag uitleg wanneer ik fout zit, dat het volstrekt nul komma nul verschil maakt voor die computer of er een stekker in de kabel naar je aanhangerdoos zit of dat je de kabels fatsoenlijk aftakt van die voorbereiding
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 08 Aug 2013, 18:27

Ok chaps, so we agree then if the "non -original" stekkerdoos is connected to the connector on the inside of the rear load area and NOT via the rear tail lights then the system will work as per specification. So the circuit diagram on the kennisbank should suffice yes ?

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Aug 2013, 18:34

precies... maar dat je NIET bij de lampen moet aansluiten hadden we van begin af aan al geschreven, hier en in het andere trekhaaktopic van deze P38 genieter :lol: :lol:
gone

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 22 Nov 2014, 21:15

Een zoektocht in de krochten van het forum leverde bijna mijn antwoord op.....
Ik begrijp dat er in een P38 een uni doosje zit die de bedrading voor een aanhanger verbinden. Geldt dat ook voor een defender 130 td5 MY 1999? Uit het wiring diagram dat op internet staat wordt ik weinig wijs.

Op dit moment heb ik namelijk de boom naar de 'gewone' verlichting achter onderbroken met een stekkerdoos (om de bak verwisselbaar te maken).
Echter, nu heb ik ook een trekhaak gemonteerd vorige week en moet ik een verloop hebben naar zowel de bak (gewone achterverlichting) als de aanhanger. Ik moet de hele handel toch loshalen, er zit nu zevenpolig op en wil er 13 van maken ivm continustroom op de aanhanger.
Uiteraard wil ik het doen zoals het hoort; als ik er een aanhanger achter hangt 'moet' het aanhanger lichtje op het dash bij de richting ook gaan knipperen. Als ik 'gewoon' alle draden aftap door ze door te lussen, werkt dat dan ook?
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Nov 2014, 21:33

Wat denk je zelf? :lol: :lol:

NEE, natuurlijk niet!! Dat is veel te duur voor een Def. De bedrading van de achterlichten loopt door het chassis en achteraan bij de vulhals van de tank zit er gewoon een aftakking tussengeknoopt waat de stekkerdoos opzit.

Wil je 13 polig gaan moet je ook extra draden door naar achter brengen voor laadstroom etc. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Nov 2014, 21:42

een Td5 90 en 110 hebben wel zo'n stekker, achteraan rechts onder de vloer weggestopt achter een of ander schotje..... bij een 130 HCPU zou ik echter zo gauw niet weten waar die zit, gok dan achter de rechter achterlampen....

maar aangezien jij je trekhaak moet aftakken vóór de scheiding tussen laadbak en auto zal die stekker bij de laadbak blijven (als je hem hebt)

Wat, zeker bij een defender, voor een P38 is dat een ander verhaal) sowieso vrij aannemelijk is, is dat die voorberijdingsstekker ook gewoon een aftakking is op de draden naar je achterlampen..

dus als je bij de stekker die nu aan de auto blijft als je je laadbak afkoppelt een aftakking maakt naar je trekhaakdoos is er in mijn ogen niks mis.
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Nov 2014, 21:49

Er zit idd wel een mutlistekker daar bij het chassis weggestopt, ook bij de 130. De hele bedrading van de 130 is nagenoeg identiek aan die van een 110.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 22 Nov 2014, 21:51

Edward schreef:Wat denk je zelf? :lol: :lol:

NEE, natuurlijk niet!! Dat is veel te duur voor een Def. De bedrading van de achterlichten loopt door het chassis en achteraan bij de vulhals van de tank zit er gewoon een aftakking tussengeknoopt waat de stekkerdoos opzit.

Wil je 13 polig gaan moet je ook extra draden door naar achter brengen voor laadstroom etc. ;)

Ik had al wel een donkerbruin vermoeden...... :roll:

Ik wil inderdaad ook een voedingskabel naar achter halen.
Roger B. schreef:een Td5 90 en 110 hebben wel zo'n stekker, achteraan rechts onder de vloer weggestopt achter een of ander schotje..... bij een 130 HCPU zou ik echter zo gauw niet weten waar die zit, gok dan achter de rechter achterlampen....

Daar zitten ze niet...! Reeds losgehad.

Roger B. schreef:maar aangezien jij je trekhaak moet aftakken vóór de scheiding tussen laadbak en auto zal die stekker bij de laadbak blijven (als je hem hebt)

Wat, zeker bij een defender, voor een P38 is dat een ander verhaal) sowieso vrij aannemelijk is, is dat die voorberijdingsstekker ook gewoon een aftakking is op de draden naar je achterlampen..

dus als je bij de stekker die nu aan de auto blijft als je je laadbak afkoppelt een aftakking maakt naar je trekhaakdoos is er in mijn ogen niks mis.

Werkt het aanhangerverlichtingslampje op het dash dan wel als ik ze aftak? M.a.w.; Hoe detecteert de auto dat er met aanhanger gereden wordt?

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 22 Nov 2014, 21:52

Edward schreef:Er zit idd wel een mutlistekker daar bij het chassis weggestopt, ook bij de 130. De hele bedrading van de 130 is nagenoeg identiek aan die van een 110.

Waar precies?

Terug naar “Techniek”