Voorlopig denk ik dat ik ga beginnen met de 4 aluminium body panelen aan de achterkant, door daar iets van accoustisch schuim tegenaan te monteren hoop ik een begin te maken maar ik vroeg me af wie er hier nog meer ervaring heeft met het isoleren van z'n Defender en op welke punten het meeste winst te behalen valt?
Defender 90 (300tdi) - Geluidsisolatie
Defender 90 (300tdi) - Geluidsisolatie
Ik speel al een tijdje met de gedachte om wat te doen aan het geluid binnen m'n defender zodat met name de lange stukken op de snelweg wat relaxter worden. Als ik er in m'n eentje in zit is het niet zo erg, maar zodra we ergens samen heen rijden dan is het wel prettig als je normaal kan praten 
Voorlopig denk ik dat ik ga beginnen met de 4 aluminium body panelen aan de achterkant, door daar iets van accoustisch schuim tegenaan te monteren hoop ik een begin te maken maar ik vroeg me af wie er hier nog meer ervaring heeft met het isoleren van z'n Defender en op welke punten het meeste winst te behalen valt?
Voorlopig denk ik dat ik ga beginnen met de 4 aluminium body panelen aan de achterkant, door daar iets van accoustisch schuim tegenaan te monteren hoop ik een begin te maken maar ik vroeg me af wie er hier nog meer ervaring heeft met het isoleren van z'n Defender en op welke punten het meeste winst te behalen valt?
Re: Defender 90 (300tdi) - Geluidsisolatie
Kijk eens naar een geluidsdempende mattenset van Exmoor Trim:
http://www.exmoortrim.co.uk/store/defen ... etail.html
Achterin kun je werken met bijvoorbeeld de materialen van de Akoestiekwinkel van Merford:
http://www.akoestiekwinkel.nl/
Het uitbesteden is ook nog een optie:
http://www.landreiziger.nl/2013/03/land ... r-bresser/
http://www.exmoortrim.co.uk/store/defen ... etail.html
Achterin kun je werken met bijvoorbeeld de materialen van de Akoestiekwinkel van Merford:
http://www.akoestiekwinkel.nl/
Het uitbesteden is ook nog een optie:
http://www.landreiziger.nl/2013/03/land ... r-bresser/
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender 90 (300tdi) - Geluidsisolatie
Fury,
Als je een nog kale HardTop hebt helpt alles wat het mee-resoneren van de achterbak dempt.
Op basis van een 110Td5, die dus iets stiller is van zichzelf, maar meer resonantie-oppervlak, kan ik zeggen dat:
1º Een zware mat op de laadvloer (ik heb: http://www.matros.nl/Nederlands/Hoofdpa ... b_rol.html )
2º De wielkasten/well-body met tapijt of geribt rubber beplakken (en eventueel anti-dreun)
3º De Hard-Top panelen dempen. Geheel "tegen de regels" maar bewezen zeer effectief zijn precies pas gesneden isolatieschuim panelen - ingepakt in gealuminiseerd belletjes plastic. Als je die los (dwz met een plakbandje) voor het alu-blik plaatst wordt het ineens stil. Als je ze opklemt achter een plaat 8 mm populieren-multiplex wordt het nog stiller (en steviger). Wel deze plaat goed rondom fixeren zodat hij niet vrij kan rammelen of piepen en kraken. En ook even alle bouten - tussen HT en bak en HT en dak - die achter de isolatie verdwijnen "verduurzamen" want na tien jaar zijn ze gegarandeerd aan het roesten zonder maatregelen.
4º Goedkoop lichtgekleurd synthetisch tapijt (liefst met een dunne schuimrubber basis) tegen het dak plakken (eventueel eerst een laag gealumiseerd belletjes plastic als extra isolatie) -- gebruik wel "kleurloze rubberlijm, en doe het plakwerk bij goed droog weer.
Met name de "sandwich-panelen" die ontstaan bij actie 3 helpen veel maar zijn tegelijkertijd "tegen de regels" want vlgs de accoustiek-leer gaat het sandwich-paneel zelf weer mee-resoneren. De klank is echter zo laag en zo dof dat het als stil overkomt -- waarschijnlijk zorgt het belletjes-plastic voor een extra interne demping.
Anyway, in de Td5 was het niet lawaaiiger, misschien zelfs stiller, als in een wat oudere Renault diesel (behalve dan bij hogere snelheden, vanaf ± 110 km/u, waarbij het windgedruis gaat overheersen)
Marc
PS Verdere winst is te behalen door de "Seat-Base" en "Main-Bulkhead" te ontdreunen, en ook de kleine luchtlekjes in de deurrubbers etc op te sporen.
PS2 Een overdrive (of een Disco tussenbak) reduceren het toerental, dat helpt ook. O ja, stillere banden helpen ook.
Als je een nog kale HardTop hebt helpt alles wat het mee-resoneren van de achterbak dempt.
Op basis van een 110Td5, die dus iets stiller is van zichzelf, maar meer resonantie-oppervlak, kan ik zeggen dat:
1º Een zware mat op de laadvloer (ik heb: http://www.matros.nl/Nederlands/Hoofdpa ... b_rol.html )
2º De wielkasten/well-body met tapijt of geribt rubber beplakken (en eventueel anti-dreun)
3º De Hard-Top panelen dempen. Geheel "tegen de regels" maar bewezen zeer effectief zijn precies pas gesneden isolatieschuim panelen - ingepakt in gealuminiseerd belletjes plastic. Als je die los (dwz met een plakbandje) voor het alu-blik plaatst wordt het ineens stil. Als je ze opklemt achter een plaat 8 mm populieren-multiplex wordt het nog stiller (en steviger). Wel deze plaat goed rondom fixeren zodat hij niet vrij kan rammelen of piepen en kraken. En ook even alle bouten - tussen HT en bak en HT en dak - die achter de isolatie verdwijnen "verduurzamen" want na tien jaar zijn ze gegarandeerd aan het roesten zonder maatregelen.
4º Goedkoop lichtgekleurd synthetisch tapijt (liefst met een dunne schuimrubber basis) tegen het dak plakken (eventueel eerst een laag gealumiseerd belletjes plastic als extra isolatie) -- gebruik wel "kleurloze rubberlijm, en doe het plakwerk bij goed droog weer.
Met name de "sandwich-panelen" die ontstaan bij actie 3 helpen veel maar zijn tegelijkertijd "tegen de regels" want vlgs de accoustiek-leer gaat het sandwich-paneel zelf weer mee-resoneren. De klank is echter zo laag en zo dof dat het als stil overkomt -- waarschijnlijk zorgt het belletjes-plastic voor een extra interne demping.
Anyway, in de Td5 was het niet lawaaiiger, misschien zelfs stiller, als in een wat oudere Renault diesel (behalve dan bij hogere snelheden, vanaf ± 110 km/u, waarbij het windgedruis gaat overheersen)
Marc
PS Verdere winst is te behalen door de "Seat-Base" en "Main-Bulkhead" te ontdreunen, en ook de kleine luchtlekjes in de deurrubbers etc op te sporen.
PS2 Een overdrive (of een Disco tussenbak) reduceren het toerental, dat helpt ook. O ja, stillere banden helpen ook.
Re: Defender 90 (300tdi) - Geluidsisolatie
neem eens een kijkje op de site van lasalletrim .
Zij maken plafond en zijkant panelen op maat voor e auto en hebben thermische en geluiddempende producten die echt werken.
Verder heb ik mijn auto volledig afgeplakt met de spullen van merford.
als ik nu 120 rijd kan ik op normale toon communiceren
succes!
Zij maken plafond en zijkant panelen op maat voor e auto en hebben thermische en geluiddempende producten die echt werken.
Verder heb ik mijn auto volledig afgeplakt met de spullen van merford.
als ik nu 120 rijd kan ik op normale toon communiceren
succes!
Re: Defender 90 (300tdi) - Geluidsisolatie
Thanks voor alle tips!
Ik heb trouwens wel bekleding aan de binnenkant van het dak zitten, maar er zit ergens een lek waardoor er water in terecht komt. Als ik dan een beetje scherpe bocht neem dan wil er nog wel eens een straaltje water ergens uit komen lopen. Misschien dat ik daar ook gelijk mee aan de slag ga, als ik in de "goot" kijk dan zie ik vrij veel kleine haarscheurtjes. Zou daar water door naar binnen kunnen komen?
Binnenkort maar eens wat dingen proberen
Ik heb trouwens wel bekleding aan de binnenkant van het dak zitten, maar er zit ergens een lek waardoor er water in terecht komt. Als ik dan een beetje scherpe bocht neem dan wil er nog wel eens een straaltje water ergens uit komen lopen. Misschien dat ik daar ook gelijk mee aan de slag ga, als ik in de "goot" kijk dan zie ik vrij veel kleine haarscheurtjes. Zou daar water door naar binnen kunnen komen?
Binnenkort maar eens wat dingen proberen
Re: Defender 90 (300tdi) - Geluidsisolatie
Ik heb zelf de isolatie van mijn motorkap aangepakt, scheelde ook. Heb er toen een post over gemaakt:
http://funrover.com/tips-guides/budget- ... nsulation/
Gr WIllem
http://funrover.com/tips-guides/budget- ... nsulation/
Gr WIllem
Nieuws en feiten over de Land Rover Defender www.landrover-defender.eu
Re: Defender 90 (300tdi) - Geluidsisolatie
Nice! Dat zou bij die van mij ook geen kwaad kunnen, er is een hele hap uit de originele bekleding die door de vorige eigenaar met een stuk hekwerk "gerepareerd" is. Toen ik bij Vis in Scheveningen vroeg wat een nieuwe bekleding zou kosten schrok ik zo van de prijs dat ik dat voorlopig maar even heb laten zitten 
Wordt dat isolatiemateriaal aan de binnenkant van de motorkap niet te warm of is de hitte die van de motor komt geen probleem?
Wordt dat isolatiemateriaal aan de binnenkant van de motorkap niet te warm of is de hitte die van de motor komt geen probleem?
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Defender 90 (300tdi) - Geluidsisolatie
ik schrik bij Vis bij zo ongeveer alles wat ze verkopen van de prijs

gone
Re: Defender 90 (300tdi) - Geluidsisolatie
Fury schreef:Wordt dat isolatiemateriaal aan de binnenkant van de motorkap niet te warm of is de hitte die van de motor komt geen probleem?
Ik heb speciaal gezocht naar materiaal dat er tegen zou kunnen, zie ook het etiket op de foto's, maar in het begin wel na wat ritten gecontroleerd. Geen enkel teken of vermoeden dat de warmte invloed zou hebben op de isolatie, ook niet na 300km aan 1 stuk.
Groet,
Willem
Nieuws en feiten over de Land Rover Defender www.landrover-defender.eu
Re: Defender 90 (300tdi) - Geluidsisolatie
kleppen stellen en goede olie wil ook nog weleens helpen
btw ik kan zelfs met een softtop en 100km/u op de GPS met elkaar praten 
Defender 90 300TDI, Land Rover is een gevoel.....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten