Defender 90 (300tdi) - Geluidsisolatie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Fury
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 Feb 2012, 14:43

Re: Defender 90 (300tdi) - Geluidsisolatie

Berichtdoor Fury » 09 Aug 2013, 11:41

arjanverm schreef:kleppen stellen en goede olie wil ook nog weleens helpen ;-)


Daar was ik al achter, ik kwam er een tijdje terug achter dat er (veel) te weinig olie in zat... maar had in m'n werkplaats alleen nog 5w40 staan, heb dat erin gegooid met de gedachte "beter te dunne olie, dan geen olie". Maar die olie lekte er vrij hard uit... heb dus uiteindelijk maar speciale olie voor oudere motoren (hij heeft bijna 250k gelopen) van Castrol in gegooid en sindsdien is hij weer netjes droog :)

Gebruikersavatar
arjanverm
Berichten: 93
Lid geworden op: 29 Okt 2010, 09:50

Re: Defender 90 (300tdi) - Geluidsisolatie

Berichtdoor arjanverm » 11 Aug 2013, 09:38

ik gebruik sinds ik mijn 90 heb (dat is al meer dan 3 jaar) 10W40 van Castrol. Na de klepspeling check en aanpassing is alles stiller.

Geluidsisolatie in de binnenzijde aanbrengen is altijd beter, heb in mijn eigen hardtop van die matten geplakt (lijkt wel een eierhandel) maar dit werkt uitstekend. Je zou ook eens op de site van Landreiziger kunnen kijken ;)
Defender 90 300TDI, Land Rover is een gevoel.....

Fury
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 Feb 2012, 14:43

Re: Defender 90 (300tdi) - Geluidsisolatie

Berichtdoor Fury » 18 Mei 2014, 09:16

Zoals jullie weten ben ik al een tijdje bezig om te kijken wat er mogelijk is om het geluid in de Defender wat omlaag te brengen. Na een hoop zoeken kwam ik in contact met Remco die gespecialiseerd is in geluid isolatie, ik heb hem mijn "probleem" voorgelegd en vroeg of het hem niet leuk leek om mijn auto als test-case te gebruiken.

Dat leek hem wel wat, dus in plaats van "maar wat proberen" zouden we het wat wetenschappelijker aanpakken door een voor- en een na-meting te doen.

Eind februari was het zo ver, ik ben op een zonnige vrijdag middag naar Easy Noise Control in De Meern gereden om te kijken wat we konden doen op het gebied van geluidsisolatie van mijn Defender 90.

Om te bepalen hoe effectief onze isolatie zou zijn hebben we uiteraard eerst gemeten hoeveel geluid er bij bepaalde snelheden in de cabine van de auto terecht komt.

Afbeelding

Daarna zijn we aan de slag gegaan in hun werkplaats.

Afbeelding

Het unieke design van de Defender is natuurlijk een van de redenen dat je binnen wat meer geluid hoort dan in een "normale" auto...

Afbeelding

Maar hier hadden ze mooie oplossingen voor: "EASYdemp ontdreuningsplaat, 8 kg/m2" een soort bitumen matjes die het plaatwerk "ontdreunen" door trillingen te absoberen. Dit hebben we onder de vloermaten, op de platen onder de stoelen, onder de rubber mat van de laadvloer, op de wielkasten en tegen de panelen aan de achterkant geplakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hierna zijn we aan de slag gegaan met 40 mm dik "EASYfoam AC2", dit is een zelfklevend geluidsabsorberend schuim voorzien van een stevige soort rubber toplaag. Dit hebben we aangebracht aan de binnenkant van de laadbak om opbouw van geluid als gevolg van reflecties tegen te gaan. (Al dat aluminium achter is natuurlijk een mooie klankkast)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het resultaat:
Al met al een paar uurtjes werk, maar het resultaat mag er zijn! De blauwe balk is de voor-meting en de rode balk nadat we alle isolatie hebben aangebracht op verschillende snelheden om het verschil tussen rijgeluid en motorgeluid te kunnen meten:

Afbeelding
Afbeelding

Nou lijkt het niet zo'n groot verschil, maar geluid wordt logaritmisch gemeten... dus 3 Decibel verschil betekent een halvering van het geluid!

De conclusie van de expert:
  • In de oorspronkelijke situatie zijn bij snelheden tot 50 km/u zijn de lagere frequenties bepalend voor het totale geluidsniveau
  • In de nieuwe situatie is het spectrum iets gelijkmatiger tot 50 km/u.
  • In zowel de oude als nieuwe situatie worden vanaf 100 km/u de midden en hoge frequenties bepalender. Dit heeft enerzijds te maken met het hogere toerental en anderzijds met het windgeruis.
  • Windgeruis: In de oude situatie bedragen de octaafbanden 4000 en 8000 Hz 50 km/u respectievelijk 56,5 en 45,1 dB(A). Bij 120 km/u is dit opgelopen tot respectievelijk 69,8 en 61,1 dB(A). In de nieuwe situatie is een reductie van ca. 4 dB bereikt in deze frequenties. Dit komt voornamelijk door de demping van de EASYfoam, waardoor geluid achterin minder wordt opgebouwd.
  • De grootste totale reductie bij 50 km/u is ongeveer 5,1 dB. Een reductie van 3 dB is een halvering van het geluid, 5,1 dB is dus een behoorlijk resultaat.
  • De grootste reductie in een octaafband is bij 50 km/u, waar de 63 Hz met ruim 11 dB is gereduceerd. Dit is ook direct de oorzaak van de totale reductie bij 50 km/u.
  • De kleinste totale reductie is 0,9 dB als de auto stationair draait. Dit wordt bepaald door een toename van 1,7 dB in de 63 Hz band. Een mogelijke verklaring is dat er in een zeer specifieke frequentie een trilling geluid wordt geproduceerd dat bij hogere geluidsniveaus (snelheden) gemaskeerd wordt. Opgemerkt dient te worden dat laagfrequentgeluid per definitie lastiger te meten is.

Mijn conclusie
De auto is een heel stuk rustiger geworden, na er een paar maanden in gereden te hebben ben ik er aan gewend maar als er nu iemand met me mee rijdt dan is vaak het eerste wat ik hoor dat ze hem zo stil vinden. Met name binnen de bebouwde kom tot 50 a 70 Km/h is het een stuk aangenamer geworden.

Het klopt dat op de snelweg het windgeruis nog steeds een probleem is, maar ja... om eerlijk te zijn had ik natuurlijk niet anders verwacht gezien de "aerodynamische vorm" van de Defender ;) Wat overigens wel een groot voordeel van die ontdreuningsmatjes en foam aan de achterkant is dat het niet meer zo "klappert", vroeger had ik op de snelweg bij bepaalde wind dat de achterkant ontzettend veel herrie maakte. Dat is nu volledig weg, geen enkele keer meer meegemaakt!

Ik vond het sowieso super gaaf om het zo aan te pakken en bedank Remco / Easy Noise Control dan ook voor de tijd die ze hier in hebben gestoken :)

Vervolg stappen:
Zodra ik de tijd heb wil ik de motorkap van binnen kaal maken en daarna ook met geluidsisolerend schuim bekleden, ik denk dat dat ook een hoop geluid scheelt! Wellicht ga ik ook eens kijken wat er mogelijk is met het schutbord.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 90 (300tdi) - Geluidsisolatie

Berichtdoor Landmarcs » 18 Mei 2014, 10:39

Dag Fury,

Een mooie dubbele aanpak: Dreunende/resonerende delen ontdreund door het verzwaren van de dreun-plekken en de klankkast gedempt met een licht niet afstralend materiaal.

Ik heb geen verantwoorde metingen gedaan, en ik kan op de foto's niet goed zien wat je op de vloer hebt liggen, maar als dat niks/weinig is dan kan ik je aanraden eens een paar stukjes Matros Multirib pas te snijden voor het vooronder. Maak een stukje pas voor op de vloer en van een restje een strook ervoor die omhoogsteekt in de footwell (ik heb die strook gewoon met duct-tape aan het vloerdeel geplakt).
Naar mijn gevoel demp je met zo'n stukje mat veel lage tonen -- de mat heeft een zware rubber onderlaag en een taaie kunstvezel in rib-patroon tapijt-bovenkant (zelfs na 10 jaar gebruik ben ik er nog niet doorheen met de hak onder het gaspedaal.

Leuke bijkomstigheid als je de mat heel precies snijdt: De kier onderaan de voordeuren wordt ook "afgedicht".
Die kier is overigens ook een geluidsbron: Ik had op mijn oude auto zg RockSliders: nadat is de kier tussen RockSlider en vloerplaten had dichtgekit kwam er minder gesuis van het wegdek binnen (vooral als het regent geven banden op het wegdek een gesuis).

En tenslotte mbt het windgeluid: Aan de aerodynamica zal je niet veel kunnen veranderen, misschien zou je met een slim stripje op bijv de spiegels iets kunnen helpen (ik hoorde wel dat de spiegels schoner bleven met een "spoiler" op de voorkant van die spiegel, als dat zo is dan maken ze ook minder herrie).
Waar je wel aan kan werken is een speurtocht naar kleine gaatjes: Bijv op de "driesprong tussen de laadbak, bovenbouw en de deurrubbers. Soms kan je gewoon naar buiten kijken en tocht het ook, soms is het een kleinigheidje ('s nachts in de auto kijken als iemand met een felle lantaarn alle potentiele kieren langsloopt). Kleine gaatjes maken veel herrie, en vaak snelheids-afhankelijk in het hogere geluidsspectrum.

O ja, de bolle (binnen dus holle) kanten boven de wielkasten geven ook buitengeluid door. Dun tapijt en/of dun ribbel-rubber (eventueel met alu-belletjesplastic ertussen maakt deze oppervlakken ook weer stiller.


Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Defender 90 (300tdi) - Geluidsisolatie

Berichtdoor Roger B. » 18 Mei 2014, 11:56

tja, ik heb geen nieuwe oplossingen gezien in de professionele aanpak...

bitumenmatjes tegen het dreunen en schuimplaten in de laadruimte zijn al jaaaren standaard oplossingen die vele defenderrijders al toegepast hebben.

mbt windgeruis.... monteer eens een setje deurrubbers van Bas4Cars, niet goedkoop, maar schijnt wel veel te doen tegen tochten en herrie
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten