Zoals jullie weten ben ik al een tijdje bezig om te kijken wat er mogelijk is om het geluid in de Defender wat omlaag te brengen. Na een hoop zoeken kwam ik in contact met Remco die gespecialiseerd is in geluid isolatie, ik heb hem mijn "probleem" voorgelegd en vroeg of het hem niet leuk leek om mijn auto als test-case te gebruiken.
Dat leek hem wel wat, dus in plaats van "maar wat proberen" zouden we het wat wetenschappelijker aanpakken door een voor- en een na-meting te doen.
Eind februari was het zo ver, ik ben op een zonnige vrijdag middag naar
Easy Noise Control in De Meern gereden om te kijken wat we konden doen op het gebied van geluidsisolatie van mijn Defender 90.
Om te bepalen hoe effectief onze isolatie zou zijn hebben we uiteraard eerst gemeten hoeveel geluid er bij bepaalde snelheden in de cabine van de auto terecht komt.

Daarna zijn we aan de slag gegaan in hun werkplaats.

Het unieke design van de Defender is natuurlijk een van de redenen dat je binnen wat meer geluid hoort dan in een "normale" auto...

Maar hier hadden ze mooie oplossingen voor: "
EASYdemp ontdreuningsplaat, 8 kg/m2" een soort bitumen matjes die het plaatwerk "ontdreunen" door trillingen te absoberen. Dit hebben we onder de vloermaten, op de platen onder de stoelen, onder de rubber mat van de laadvloer, op de wielkasten en tegen de panelen aan de achterkant geplakt.






Hierna zijn we aan de slag gegaan met 40 mm dik "
EASYfoam AC2", dit is een zelfklevend geluidsabsorberend schuim voorzien van een stevige soort rubber toplaag. Dit hebben we aangebracht aan de binnenkant van de laadbak om opbouw van geluid als gevolg van reflecties tegen te gaan. (Al dat aluminium achter is natuurlijk een mooie klankkast)



Het resultaat:Al met al een paar uurtjes werk, maar het resultaat mag er zijn! De blauwe balk is de voor-meting en de rode balk nadat we alle isolatie hebben aangebracht op verschillende snelheden om het verschil tussen rijgeluid en motorgeluid te kunnen meten:


Nou lijkt het niet zo'n groot verschil, maar geluid wordt logaritmisch gemeten... dus 3 Decibel verschil betekent een halvering van het geluid!
De conclusie van de expert:- In de oorspronkelijke situatie zijn bij snelheden tot 50 km/u zijn de lagere frequenties bepalend voor het totale geluidsniveau
- In de nieuwe situatie is het spectrum iets gelijkmatiger tot 50 km/u.
- In zowel de oude als nieuwe situatie worden vanaf 100 km/u de midden en hoge frequenties bepalender. Dit heeft enerzijds te maken met het hogere toerental en anderzijds met het windgeruis.
- Windgeruis: In de oude situatie bedragen de octaafbanden 4000 en 8000 Hz 50 km/u respectievelijk 56,5 en 45,1 dB(A). Bij 120 km/u is dit opgelopen tot respectievelijk 69,8 en 61,1 dB(A). In de nieuwe situatie is een reductie van ca. 4 dB bereikt in deze frequenties. Dit komt voornamelijk door de demping van de EASYfoam, waardoor geluid achterin minder wordt opgebouwd.
- De grootste totale reductie bij 50 km/u is ongeveer 5,1 dB. Een reductie van 3 dB is een halvering van het geluid, 5,1 dB is dus een behoorlijk resultaat.
- De grootste reductie in een octaafband is bij 50 km/u, waar de 63 Hz met ruim 11 dB is gereduceerd. Dit is ook direct de oorzaak van de totale reductie bij 50 km/u.
- De kleinste totale reductie is 0,9 dB als de auto stationair draait. Dit wordt bepaald door een toename van 1,7 dB in de 63 Hz band. Een mogelijke verklaring is dat er in een zeer specifieke frequentie een trilling geluid wordt geproduceerd dat bij hogere geluidsniveaus (snelheden) gemaskeerd wordt. Opgemerkt dient te worden dat laagfrequentgeluid per definitie lastiger te meten is.
Mijn conclusieDe auto is een heel stuk rustiger geworden, na er een paar maanden in gereden te hebben ben ik er aan gewend maar als er nu iemand met me mee rijdt dan is vaak het eerste wat ik hoor dat ze hem zo stil vinden. Met name binnen de bebouwde kom tot 50 a 70 Km/h is het een stuk aangenamer geworden.
Het klopt dat op de snelweg het windgeruis nog steeds een probleem is, maar ja... om eerlijk te zijn had ik natuurlijk niet anders verwacht gezien de "aerodynamische vorm" van de Defender

Wat overigens wel een groot voordeel van die ontdreuningsmatjes en foam aan de achterkant is dat het niet meer zo "klappert", vroeger had ik op de snelweg bij bepaalde wind dat de achterkant ontzettend veel herrie maakte. Dat is nu volledig weg, geen enkele keer meer meegemaakt!
Ik vond het sowieso super gaaf om het zo aan te pakken en bedank Remco / Easy Noise Control dan ook voor de tijd die ze hier in hebben gestoken
Vervolg stappen:Zodra ik de tijd heb wil ik de motorkap van binnen kaal maken en daarna ook met geluidsisolerend schuim bekleden, ik denk dat dat ook een hoop geluid scheelt! Wellicht ga ik ook eens kijken wat er mogelijk is met het schutbord.