Parabolische veren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jweeda
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 Okt 2011, 08:40

Parabolische veren

Berichtdoor Jweeda » 07 Aug 2013, 20:57

Ik heb zojuist een set parabolische veren besteld voor mijn "88

Heeft iemand ervaring met de extra hoogte van het voertuig en of het nodig is om extra lange schokbrekers te installeren.

Ik hoor het graag en alvast bedankt voor de hulp :D

Jeroen

maXcomX
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 Aug 2013, 22:27

Re: Parabolische veren

Berichtdoor maXcomX » 07 Aug 2013, 21:18

Afhankelijk van je oorspronkelijke verenpakket, zal de hoogte iets afnemen.
Je hoeft normaal gesproken ook geen nieuwe schokdempers te plaatsen, tenzij de oude versleten zijn.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Parabolische veren

Berichtdoor Edward » 07 Aug 2013, 21:29

In mijn ervaring staat ie juist iets hoger met parabolen. Maar de standaard schokbrekers voldoen prima.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

maXcomX
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 Aug 2013, 22:27

Re: Parabolische veren

Berichtdoor maXcomX » 07 Aug 2013, 21:40

Dat geldt niet als je het standaard leger pakket er onder hebt zitten. Maar als je uitgaat van het zelfde aantal leaves, dan wordt ie idd iets hoger.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Parabolische veren

Berichtdoor RobStewart » 07 Aug 2013, 21:48

So, my first question is which brand of Parabolics have you purchased ?

Secondly, the unladen ride height will be increased ever so slightly (Parabolics work best when laden) but this is not the main concern.

You have now totally altered the dynamic of the suspension on your vehicle and the damping effect must be altered to correspond with this, now most reputable suppliers of Parabolics recommend a shock absorber to go with their product.

Over the years I have fitted several types of parabolic, from TIC (LIP shock absorbers), British Springs (Munroe) and GME (Pro-Comp). I always went with the advice of the spring manufacturer.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Parabolische veren

Berichtdoor Landmarcs » 07 Aug 2013, 22:07

RobStewart schreef:So, my first question is which brand of Parabolics have you purchased ?

Secondly, the unladen ride height will be increased ever so slightly (Parabolics work best when laden) but this is not the main concern.

You have now totally altered the dynamic of the suspension on your vehicle and the damping effect must be altered to correspond with this, now most reputable suppliers of Parabolics recommend a shock absorber to go with their product.

Over the years I have fitted several types of parabolic, from TIC (LIP shock absorbers), British Springs (Munroe) and GME (Pro-Comp). I always went with the advice of the spring manufacturer.

Rob


Precies. Het goede van de parabool-veren is dat de veer-bladen "los" liggen en dus geen onderlinge weerstand (lees demping) kennen.
De parabool-veer spreekt dus veel lichter aan (behalve als je hem vergelijkt met een gloednieuwe geoliede traditionele bladveer).
Als je schokdempers hebt die rekening houden met de eigen demping van de (roestige) bladveer dan zullen die dempers waarschijnlijk te weinig dempen. Heb je dempers die meer als nodig dempen (dit merk je toch niet vanwege de toch al zwaar dempende bladveren) dan kunnen die dempers wellicht goed genoeg zijn om ook de soepeler parabolen af te dempen.

Groeten MarcS

Jweeda
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 Okt 2011, 08:40

Re: Parabolische veren

Berichtdoor Jweeda » 07 Aug 2013, 22:13

Dank voor de reacties,

Het betreft een burger voertuig dus geen militaire veren. Auto is origineel in Zwitserland geleverd en haaft voor de posterijen gereden. De verenset die ik heb aangeschaft zijn de veren die Bearmach op dit moment levert.

De schokbrekers zijn net zo oud als de auto ( 1978) dus deze moeten zowiezo vervangen worden want ze lekken

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Parabolische veren

Berichtdoor Edward » 07 Aug 2013, 22:14

Bij de Bearmach parabolen werken de shocks van Monroe prima. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

maXcomX
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 Aug 2013, 22:27

Re: Parabolische veren

Berichtdoor maXcomX » 07 Aug 2013, 22:17

Veel succes met de ombouw :D

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Parabolische veren

Berichtdoor RobStewart » 07 Aug 2013, 22:27

Edward schreef:Bij de Bearmach parabolen werken de shocks van Monroe prima. ;)


Unless Bearmach have changed suppliers then that is the shock absorber of choice, the springs should have been originally green in colour.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten