Gerammel en getril Puma 2007

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Re: Gerammel en getril Puma 2007

Berichtdoor arjan_de_jong » 04 Aug 2013, 18:16

Vandaag onder de auto gekropen en de assen er onder uit gehaald.

Achterste kruiskoppeling had speling van de voorste as. Er zaten zelfs scheuren in de as waardoor de kruiskoppeling nog meer speling kreeg.

Dus dat word een nieuwe as.

Het viel ook op dat er geen vetnippels meer in zaten.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Gerammel en getril Puma 2007

Berichtdoor Roger B. » 04 Aug 2013, 18:20

......onderhoud jongen... onderhoud ;)

zitten de scheuren echt in de as, of in de buitenschaal van de kruisstuklagertjes? dat betekend overigens hoedanook dat er al een flink stuk met speling gereden is.

deze as is gewoon nog voorzien van nieuwe kruisjes...

2011-03-25 17.56.51.jpg
gone

Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Re: Gerammel en getril Puma 2007

Berichtdoor arjan_de_jong » 04 Aug 2013, 18:25

Auto is net voor onderhoud weg geweest meende ik.
Het geluid kwam tijdens het greenlanen in Engeland. Daarna natuurlijk ook nog terug naar Nederland gereden
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Gerammel en getril Puma 2007

Berichtdoor Roger B. » 04 Aug 2013, 18:30

eigenlijk is de tijd tussen de beurten te ruim om alleen bij de beurt de kruisjes te smeren, als het dan bij de beurt ook niet gedaan zou worden..........
gone

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Gerammel en getril Puma 2007

Berichtdoor Erik Peters » 04 Aug 2013, 20:40

Roger B. schreef:eigenlijk is de tijd tussen de beurten te ruim om alleen bij de beurt de kruisjes te smeren, als het dan bij de beurt ook niet gedaan zou worden..........
Precies,
daarom smeer ik mijn cardanassen (Defender 300 Tdi) altijd iedere 5000 km (zoals bij een series III al was voorgeschreven).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Re: Gerammel en getril Puma 2007

Berichtdoor arjan_de_jong » 05 Aug 2013, 08:01

http://www.lrch.nl/kennisbank/defender- ... e-bulletin

Blijkbaar een.bekend probleem.

Gelijk de andere as bekeken en daar zitten de nippels er nog wel in.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Re: Gerammel en getril Puma 2007

Berichtdoor arjan_de_jong » 05 Aug 2013, 10:29

De as lijkt toch nog goed te zijn de scheuren zitten idd enkel.in de hoedjes van het kruisje.

Maar nu mist bij het andere kruisje op.de zelfde as ook de nippel maar daar zit nog geen.speling op.

Kan daar gewoon weer een nippel in of is het al einde oefening als de nippel mist. Zal wel genoeg rommel in zijn gekomen.

Dan kan er misschien beter een compleet nieuwe as onder.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Gerammel en getril Puma 2007

Berichtdoor Roger B. » 05 Aug 2013, 10:35

kruisjes kosten geen drol en zitten er met wat oefening zo in...... als je je geld niet kwijt kan koop je een nieuwe as.... ik zou er gewoon nieuwe kruisjes in zetten.... per as, of zelfs beide assen te gelijk....

kruisjes van gkn kosten nog geen tientje geloofik
gone

Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Re: Gerammel en getril Puma 2007

Berichtdoor arjan_de_jong » 05 Aug 2013, 10:44

Voor de puma zijn ze toch net wat duurder en voor 150 heb je een nieuwe as.

Maar het gaat me even om het kruisje wat nu nog goed is maar enkel geen vet nippel meer heeft. Is niet voldoende zeker om er een vet nippel in te draaien en dan flink door te spuiten met vet?
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Gerammel en getril Puma 2007

Berichtdoor Roger B. » 05 Aug 2013, 10:57

er zit vast troep in, en dat spuit jij er met vet niet uit....

wist niet dat die van een puma anders zijn.... maar bij een landbouwmechanisatiebedrijf kunnen ze je die vast ook voor minder dan de hoofdprijs leveren.....
voor een puma is het in elk geval TVC500010, kost bij Paddock: inderdaad iets meer 14 of 19 pond... keer twee zit dat nog steeds erg ruim onder die 150 voor een nieuwe as, die alleen nodig is als je kruisstukje te ver uitgeslagen is en schade aangericht heeft, of als er speling in het schuifstuk zit...

maar zet er fijn een nieuwe as onder als je je daar beter bij voelt...
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten