Series 3 - achteras / wiel schade?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
charlesnl

Series 3 - achteras / wiel schade?

Berichtdoor charlesnl » 31 Jul 2013, 22:31

Ik had al een aantal dagen het idee dat er iets lekt bij 1 van m'n achterwielen hing aan 1 van de bouten een druppeltje olie, geen plassen maar er lekte wel degelijk iets.

Nu had ik vanavond beetje tijd en dacht ik haal de bouten even los en vervang de stoffen olie keerring (rtc3515?) en pakking (231505) volgens dit plaatje: Afbeelding

Maar het mag niet baten, nu ziet het er bij mij uit alsof iemand ooit iets heeft willen laten passen terwijl dat eigenlijk niet ging, mijn vraag is dan ook wat is hier mis en nog belangrijker hoe los ik het op?

De huidige situatie: (waar ik de stoffen olie keering / ronde plaatje voor de oliekeering / kroonmoer / borg pen heb verwijderd, meer zat er niet op.

http://i41.tinypic.com/t6z5o0.jpg (linkje vanwege formaat wat de layout verpest)

Het is wellicht wat lastig te zien maar links en rechts is het ding waar de as uitsteekt beschadigd alsof iemand met geweld de randjes heeft omgebogen om het te laten passen? volgens mij mis ik ook nog wat onderdelen hier?

Erik Peters

Re: Series 3 - achteras / wiel schade?

Berichtdoor Erik Peters » 31 Jul 2013, 22:49

Die omgeslagen randjes zijn van de borgplaat (217353) die ervoor moet zorgen dat de moeren (om de naaflagers af te stellen) niet loslopen.
Op de foto lastig te zien maar er moet een moer achter, en eentje voor de borgplaat zitten (en een zesde deel van de borgplaat moet naar achter getikt zijn).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 31 Jul 2013, 22:53

OK, the bit you see that is bent is 217353 and this is the locking tab washer which stops the nuts 90217355 rotating with the halfshaft. When you fit the hub you place 217352 over the outer wheel bearing then screw the first nut on until it is tight and then slacken about half a turn. You then place the tab washer against the nut and put the second nut on an tighten it up. You then bend one side over the rear nut and bend the other side forwards over the outer nut. You can then place the flange etc on.

You have checked that the axle breather is not blocked.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

charlesnl

Berichtdoor charlesnl » 31 Jul 2013, 23:09

Kan het nu niet meer zien maar volgens mij zat er wel iets voor de 217353 dus dat lijkt dan goed te zitten.

Morgen gaat ie naar de garage voor wat onderhoud wat ik thuis voor de deur niet voor elkaar krijg (schokbrekers vervangen) zal ze vragen om gelijk die ontluchting te checken als ze toch bezig zijn.

bedankt zover! :)
Ik heb er helaas allemaal weinig verstand van en als het niet in Haynes of in de restoration guide staat dan is het al snel een "uitdaging" :)

piet_g

Berichtdoor piet_g » 01 Aug 2013, 11:25

op de foto lijkt het wel of op sommige plekken de kop van de as stomp (waar pakking 231505 tegen aan gaat) wat geroest is.. zorg er voor dat alles eerst goed schoon is voor je weer een pakking er tussen duwt. dat maakt de kans op lekkages ook kleiner.

Ps, waar liep je tegen aan bij het vervangen van de schokbrekers? want ik heb hier thuis een keer de rubbers van de schokbrekers vervangen zonder een brug. geloof dat ik alleen even de achter as op assteunen had gezet omdat je er dan makkelijker bij kan.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

charlesnl

Berichtdoor charlesnl » 01 Aug 2013, 11:33

Heb de boel inmiddels goed schoon, was geen roest inwendig maar zooi van de buitenkant.

Schokbrekers is meer roest en ellende dan schokbreker, en ik kan niet lekker op eigen erf klussen maar moet het in de straat doen wat het er niet makkelijker op maakt en het moet dus ook klaar zijn voor het donker is, kan de boel niet open laten liggen.
Vandaar dat ik het de garage laat doen, zelf weekje weg voor het werk dus kunnen zij mooi aan de slag er mee :)

piet_g

Berichtdoor piet_g » 02 Aug 2013, 09:07

ah vandaar. dat maakt het er inderdaad niet makkelijker op.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

charlesnl

Berichtdoor charlesnl » 14 Aug 2013, 21:59

RobStewart schreef:
You have checked that the axle breather is not blocked.

Rob

Hier nog even op terug komen, nu ik de auto weer terug heb kon ik dit controleren, zowel van voor als achter as los gehad, schoongemaakt.. voor lijkt prima, achter lijkt verstopt / verrot.Het "hulsje" boven op zat helemaal vast, met wat remreiniger kwam deze los maar ik kan er niet doorheen blazen dus ergens binnen in zit nog wat klem lijkt het.

heb hem nu in een sonische reiniger liggen om te kijken of die nog wat los kan maken binnen in... maar dit zou dus inderdaad de oorzaak van het drupje olie kunnen zijn.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Aug 2013, 23:29

Binnenin de asontluchter hoort een kogeltje te zitten dat vrij op en neer moet kunnen bewegen (normaal hoor je het kogeltje rammelen wanneer je de asontluchter heen en weer schud). Kun je helaas niet openmaken zonder dat het ding kapot gaat.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Hans_W

Berichtdoor Hans_W » 14 Aug 2013, 23:35

Die asontluchter kost bijna niets....heb je gelijk een nieuwe.

Ik had dezelfde lekkage. Loopring van de oliekering versleten. Qua materiaal kost het ook bijna niets, alleen je bent een avondje bezig......

mvg Hans
SIII 109 D

Terug naar “Techniek”