Spareparts advies lange trip

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
A_Erven
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 Jul 2012, 21:26
Locatie: Brabant

Spareparts advies lange trip

Berichtdoor A_Erven » 31 Jul 2013, 21:05

Graag tips / advies welke spareparts je het beste mee kunt nemen voor lange reis (18500km) van NL naar Singapore over land met Defender 110 Puma.

Grt
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Spareparts advies lange trip

Berichtdoor Roger B. » 31 Jul 2013, 21:50

of zelf banden kunnen repareren onderweg, of een extra reservewiel (en bij één lekke die zsm laten repareren)
kruikje olie
misschien een setje riemen

en voor de rest.....

telefoonnummer van iemand die onderdelen voor je kan bestellen en (laten) opsturen.

wat wellicht wel verstandig zou kunnen zijn, is een diagnoseapparaataanschaffen en meenemen zodat je niet alleen bij een garage met zulke apparatuur terecht kunt.... mechanisch zit je niet heel erg vast aan landroverspecialisten
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Spareparts advies lange trip

Berichtdoor RobStewart » 31 Jul 2013, 21:53

Well Michiel Huls and the http://transgobi2013.nl/ team have just completed Utrecht to Beijing in 4 weeks and he took very few spares in his 90 Puma and to the best of my knowledge used none of them.

The service kit list is on the kennisbank here http://lrch.nl/node/851 and the service list is here http://lrch.nl/node/830.

Vehicle preparation is everything, we gave it a full service before it went and that was it. I'm sure Michiel would be able to advise you on anything he thought would be necessary.

I advised BFG AT/TA's and they worked well with no problem, he took 2 spares just in case.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Spareparts advies lange trip

Berichtdoor Edward » 31 Jul 2013, 23:25

Simpel, wat heb je normaal bij als je op pad gaat? Vloeistoffen, wellicht een riem of wat en verder niks toch? Waarom zou je op een reis meer mee zeulen.

De hele reis is wellicht 18500 kilometer, maar hoe lang zijn de etappes door werkelijk minder toegankelijk gebied? Dat zal echt wel meevallen, voor de rest hebben ze overal wel onderdelen of een DHL kantoor.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Spareparts advies lange trip

Berichtdoor Landmarcs » 01 Aug 2013, 00:22

Precies, ik sluit me bij Edward aan.
Hoeveel kilometer zit er tussen twee reglementaire beurten ? 20.000 km (en dat is echt ruim bemeten, dwz ook afdoende bij zwaarder gebruik).
Hoe vaak moet je tussentijds nog terug voor iets ernstigs ?
Ik heb bij mijn Td5 tweemaal een opspelend wiellager gehad (tijdens de eerste montage wel erg mager gesmeerd ? ) En verder een hoofd koppelingscylinder, een onderste radiatorslang (die soms tegen een poelie kwam en dus op springen stond - werd overigens bij een beurt gevonden), en verder was er niks acuuts.

Als de Puma z'n "kinderziekten" gehad heeft en die onderdelen die kennelijk niet deugden zijn vervangen dan is ie wellicht nog "saaier" als een Td5, dwz "saai" in de betekenis van "geen verrassingen".

En dan verder .... ja letterlijk verder:
Als ik naar NO-Frankrijk ga dan zit de dichtsbijzijnde dealer in Metz of Straatsburg, beide bijna 100 km, en dat is gewoon "bewoonde wereld".
Als ik in de "binnenlanden" van Zweden ben dan is de dichtsbijzijnde Systembolaget al meer dan 100 km (en dan kan je je slechts bedrinken), de dichtsbijzijnde dealer ... ik zou het niet weten (d'r zijn 12 dealers in Zweden,en die zitten in het zuiden en/of dan nog wat in of nabij de grotere steden, dus in de rimboe .... niks ).
Gelukkig gaat er eigenlijk zelden iets echt stuk (ook al zou je op basis van dit forum anders kunnen gaan denken).


Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Spareparts advies lange trip

Berichtdoor Roger B. » 01 Aug 2013, 00:42

Een dealer is niet de enige die landrovers kan (of althans zou moeten kunnen) repareren
gone

bcmeijer
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 Jan 2007, 10:15

Re: Spareparts advies lange trip

Berichtdoor bcmeijer » 01 Aug 2013, 07:39

Eind vorig jaar heb ik ongeveer 20000 km door zuid amerika gereden. Een continent met een uitermate lage dealer dichtheid. Persoonlijk heb ik de volgende afwegingen gemaakt:
Om te beginnen gewicht. Alles weegt en dus zomaar steekassen meenemen, was geen optie.
De auto had een erg grondige onderhoudsbeurt gehad waarbij alles met enige twijfel was vervangen.
Een uitlees computer voor de PUMA is niet van levensbelang maar wel erg makkelijk op het moment dat er storingen komen.
Een oliefilter om eventueel onderhoud te kunnen plegen. De olie zelf vond ik te zwaar en kun je overal kopen.
Een 2 tal lucht filters (1tje om een keer te vervangen en 1 reserve)
tip: Neem voldoende brandstof filters mee. Diesel is niet overal van de mooiste kwaliteit!
Persoonlijk vind ik 2 wiellagersets een waardevolle toevoeging tegen weinig gewicht.

Natuurlijk een goede set gereedschap en universele onderdelen zoals: Ducttape, tyraps, staal draad, tube vloeibare pakking, vulcaniserend tape, wat stukken elektriciteits draad, wat kabelschoenen om reparaties aan bedrading mee uit te voeren, banden reparatieset (maar hoe minder ontwikkeld het land, des te beter zijn ze in banden reparatie)

Wij hadden een reservewiel en een reserve band bij ons die we niet nodig hebben gehad. Mijn ervaring is dat dit erg aan het type band en de weg onderweg ligt. In ZA zijn er erg veel gravel wegen en wij zijn NLers tegen gekomen op BF Allterrain's die regelmatig lek en kapot reden. Met onze mud's hebben we helemaal geen lekke banden gehad.

Zorg dat je de gehele workshop manual bij je hebt en ook het bedradingsschema. Dat is allemaal digitaal beschikbaar en weegt niks.

En zoals al gezegd, als je een goed contact hebt in NL, bij echte pech kost het even een paar 100 euro maar worden onderdelen binnen 48 waar ook ter wereld bezorgt. (eventueel kun je je daar ook nog tegen verzekern met de IRK)

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Spareparts advies lange trip

Berichtdoor JoostKenya » 01 Aug 2013, 08:56

Een Puma is vrij nieuw en daarom hoef je niet veel problemen te verwachten.

één ding, Ik weet niet van welk jaartal de Puma is? Er is een kans van misschien wel 20% dat de koppeling het begeeft (veren die loslaten). Mijn koppeling ging bij 90k stuk. Misschien is het zinvol om een koppeling, drukgroep en slave cylinder mee te nemen. Rob kan waarschijnlijk meer vertellen.

Ik zou ook een set wiellagers meenemen, hoewel de wiellagers van mijn Puma na bijna 5 jaar nog prima zijn. Verder wat service items, olie en gereedschap.

Ik zou zeker niet bezuinigen op de banden! Ga voor tubeless AT of MT. BFG AT is de default keuze maar zelf zou ik een MT kiezen. Wij hebben hier in Kenia met MTs minder lekke banden dan met BFG ATs. Die kant op (vrij veel asfalt) moet op zich 1 reserve band voldoende zijn.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Spareparts advies lange trip

Berichtdoor Roger B. » 01 Aug 2013, 09:08

Vooraf 4 wiellagers vervangen is, zeker als je het zelf doet, het geld niet... niet te zuinig in het vet zetten dan zou je er die 20k geen last van mogen hebben...

ik repareer liever in een goede werkplaats dan in het veld.

de filters die genoemd werden is wel een goede. Verder zou ik het niet noodzakelijk vinden onderweg een beurt uit te voeren...zo nauw komt zo'n interval niet voor een keertje
gone

Lucas van Lierop
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 Sep 2009, 12:01

Re: Spareparts advies lange trip

Berichtdoor Lucas van Lierop » 02 Aug 2013, 11:05

Toen ik laatst mijn wiellager aan het stellen was dacht ik ineens aan dit topic. Heb je bij een Puma nog borgplaatjes voor de moeren zoals bij oudere Rover assen? zoja dan zou ik wat pakkingen en borplaatjes meenemen (kosten en wegen niks) als je dan een keer een lager moet vervangen of zelfs maar stellen kun je iig alles netjes weer afwerken.
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten