Mijn D2 heeft er de laatste tijd een handje van om bij een koude start, na een meter of 50 a 100 langzaam te gaan piepen. Is niet altijd, onafhankelijk van vochtig weer. Het gaat van zacht tot net niet pijn aan de oortjes. Na een 500 meter houdt het op.
De waterpomp is recentelijk vervangen en koelvloeistof verliest-ie geen druppel. Spanrol is vervangen, evenals multiriem en koppeling aircopomp. Heb de overige rolletjes op speling gecontroleerd door ze te proberen te bewegen, maar niets kunnen vinden. Toch komt het geluid ergens langs de route van de riem vandaan. Als ik op het geluid af ga zit ik ergens bij PAS pas te kijken.
Is er een manier om er achter te komen wat het is, zonder dat ik de onderdelen los hoef te maken?
Piepkuikens in D2 V8 *Opgelost*
Piepkuikens in D2 V8 *Opgelost*
Laatst gewijzigd door Roamer op 11 Feb 2014, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Percy
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Disco 2
- RobStewart
Re: Piepkuikens in D2 V8
Percy, you have 2 idler pulleys and the PAS pump.
Now the PAS pump QVB500080 has never been one of Land Rovers best inventions and they do wear out on the spindle, normally they start to move forward before they leak so I would be checking for longitudinal movement (forward/backwards) on the pump itself. After that then it's one of the idlers PQR500060 (the 70mm one on the right of the vehicle) and PQR101150 (the 80mm one on the left of the vehicle) both of these squeak too.
A simple way to check would be to squirt some WD-40 onto the back of the pulleys in turn and if the noise goes away then bingo you have the one that is squeaking. If the squeak is still there then you could also spray a very small amount of WD-40 onto the belt itself and see what happens.
Rob
Now the PAS pump QVB500080 has never been one of Land Rovers best inventions and they do wear out on the spindle, normally they start to move forward before they leak so I would be checking for longitudinal movement (forward/backwards) on the pump itself. After that then it's one of the idlers PQR500060 (the 70mm one on the right of the vehicle) and PQR101150 (the 80mm one on the left of the vehicle) both of these squeak too.
A simple way to check would be to squirt some WD-40 onto the back of the pulleys in turn and if the noise goes away then bingo you have the one that is squeaking. If the squeak is still there then you could also spray a very small amount of WD-40 onto the belt itself and see what happens.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Heb de verdachten bevoeld en gesprayed, maar geen resultaat. Wat wel resultaat had was het inspuiten van de belt zelf. Was een redelijke hoeveelheid voor nodig, maar het piepen was wel weg... 
Percy
Disco 2
Disco 2
-
Roger B.
Roamer schreef:Heb de verdachten bevoeld en gesprayed, maar geen resultaat. Wat wel resultaat had was het inspuiten van de belt zelf. Was een redelijke hoeveelheid voor nodig, maar het piepen was wel weg...
dan is het dikke kans dat het geluid uit je riem op de schijven komt.....
vaak komt dat dan doordat er gekozen is voor een goedkopere aftermarket riem die of kwa maatvoerig, of kwa materiaalkeuze afwijkt van het origineel.
bij veel landrovers krijg je riemgeluiden bij toepassing van universeelmerk riemen..... en bij toepassing van een genuine landrover riem is het geluid weg......
gone
-
Landmarcs
Uhh, mijn oude Td5 had ook een riem-piep met .... de riem die men er in Solihull op gelegd had.
De piep trad niet altijd op en ging na een paar honderd meter over, herhaald naar laten kijken (garantie) en de dealer spoot er waarschijnlijk wat WD40 op .... dus kwam het terug na een paar weken. Dus maar mee leren leven.
Ofwel, ook "eerste keus" riemen kunnen piepen.
Groeten MarcS
De piep trad niet altijd op en ging na een paar honderd meter over, herhaald naar laten kijken (garantie) en de dealer spoot er waarschijnlijk wat WD40 op .... dus kwam het terug na een paar weken. Dus maar mee leren leven.
Ofwel, ook "eerste keus" riemen kunnen piepen.
Groeten MarcS
Ok, mee leren leven dus... Enne, dit is ook een genuine belt.
Allen bedankt voor de input!
Allen bedankt voor de input!
Percy
Disco 2
Disco 2
-
Roger B.
wat je nog kunt proberen is of je spanner wellicht zijn beste tijd gehad heeft, dus het verend element dat je riem op spanning houdt.
als die niet meer genoeg spanning levert krijg je ook vaker piepgeluid van de riem
als die niet meer genoeg spanning levert krijg je ook vaker piepgeluid van de riem
gone
Nou, mee leren leven..... Ik heb het ook één of twee keer meegemaakt maar na het wisselen van de riem was het over. De oude stak ik dan als reserve in de achterbak.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik een piepende verving voor weer een piepende.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Nou, mee leren leven..... Ik heb het ook één of twee keer meegemaakt maar na het wisselen van de riem was het over. De oude stak ik dan als reserve in de achterbak.
Jij hebt dan ook al heel veel langer een dealer die aan garantie doet.
Ik heb inmiddels een dealer die me op z'n minst het gevoel geeft de garantie serieus te nemen.
(En verder: LandRovers hebben iets met "ont-moeten" en "mee leren leven", ben je er eenmaal aan gewend dan wil je niet anders meer.)
Groeten MarcS
De Td5 is van 2003 en is de twee en een halve ton al voorbij, die valt onder geen enkele garantie.
De Puma heeft nog geen piepende riemen gehad en wanneer wel is die ook al uit de garantie.
De Puma heeft nog geen piepende riemen gehad en wanneer wel is die ook al uit de garantie.
Edward van Vugt