Spatscherm in wielkast

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Halge

Spatscherm in wielkast

Berichtdoor Halge » 29 Jul 2013, 23:20

Hallo allemaal,

Heeft iemand een idee om iets te doen aan het lawaai van regenwater of stenen welke tegen de onderkant van de wielkasten (Defender 90) worden aan geslingerd?

Binnenin de auto heb ik alles zoveel mogelijk bekleed met 4 mm Vibraflex en zeil maar denk dat het nog stiller zou kunnen.

Ik denk er aan een plaat aluminium vast te zetten tegen de vierkanten profielen zodat er een dubbele wand ontstaat. Maar wellicht dat iemand dit op een andere manier heeft aangepakt.

Alvast bedankt!

Jelle

Roger B.

Re: Spatscherm in wielkast

Berichtdoor Roger B. » 29 Jul 2013, 23:38

Die dubbele plaat kan ook ervoor zorgen dat je van de ruimte erachter een klankkast maakt.....

een laag bitumen dempt vaak veel en in spatborden wordt bij vrachtwagens een soort van hoogpolige kunststof deurmat gemonteerd
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jul 2013, 00:13

Dag Jelle,

Ik had bij mijn vorige Defender de "spatborden" beplakt met geribd rubber, en daarenboven een bekisting (en de zijwand boven de wielkast met tapijt en gealuminiseerd belletjes-plastic geisoleerd). Ook de laadvloer had en heb ik gedempt met een (losse) mat met een zware rubber rug.
Dat helpt enorm (en bedenk dat een 110HT nog meer klankkast heeft. (In mijn huidige is een en ander nog wat provisorisch en dus is het effect iets minder.)
Platwerk verzwaren helpt, maar het helpt ook enorm wanneer je het harde, gladde oppervlak van de "wheel-wells" zachter maakt, zo'n "zacht" oppervlak straalt minder geluid af.
NB Zonder maatregelen klinkt een kale laadbak van een 110 echt alsof je geen HardTop hebt. Rijd je door een plas dan lijkt het een hoosbui. Rijd je over steenslag dan lijkt het een aanslag met hagel, en sta je naast een vrachtwaggel uitlaat dan lijkt het of die uitlaat bij jouw via een hoorapparaat binnenkomt.

Zoals Roger B. al zegt kunststof-mat wordt veel als spatlap bij vrachtwaggels gebruikt, mij lijken zulke matten een matig genoegen als je soms ook een stukje door de klei rijdt.
Ik heb wel eens gedacht aan een spatbord van een kleinere vrachtwaggel (of van een wat grotere aanhanger). Zo'n spatbord zou je in de wielkast kunnen monteren (wel een paar rubberen ringen gebruiken bij de montage en rekening houden met de grootste wiel-uitslag + wat extra).
Het is bij mij bij de gedachte gebleven, qua herrie ben ik wel tevreden: het zou dus vooral tegen de vervuiling zijn en zo'n spatbord houdt zelf ook weer zooi vast.

Groeten MarcS

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 30 Jul 2013, 08:21

hoi

zoals rogier al zij van die kunststof matten
ik weet toevallig dat veel truckers ze eruit halen
zelf dealers omdat ze niet mooi en lomp groot zijn
waarschijnlijk dan ook voor weinig of nikt te krijgen op een industrie :D
groet jelle

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jul 2013, 09:37

ikke jelle schreef:hoi

Maar waarom halen truckers ze eruit ??
Mij lijkt dat ze erg veel vuil etc vasthouden.
In ieder geval 's winters hangen er vele kilo's verijsde sneeuw aan ....
... dat geeft te denken ....
Zelfs als je alleen maar heel bescheiden greenlaned heb ik wel een idee over hoe het eruit gaat zien,

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Jul 2013, 10:39

Landmarcs schreef:
ikke jelle schreef:hoi

Maar waarom halen truckers ze eruit ??
Mij lijkt dat ze erg veel vuil etc vasthouden.
In ieder geval 's winters hangen er vele kilo's verijsde sneeuw aan ....
... dat geeft te denken ....
Zelfs als je alleen maar heel bescheiden greenlaned heb ik wel een idee over hoe het eruit gaat zien,

Groeten MarcS

Mee eens! Aan de buitenkant zou ik alleen een dempend materiaal doen dat ik of helemaal kon verlijmen of nog beter op kon spuiten zoals bodemcoating, etc. Gewone coating werkt al dempend en er zijn ook coatings speciaal voor geluid dempen op de markt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

R1200C

Berichtdoor R1200C » 30 Jul 2013, 10:52

Je kunt natuurlijk ook de binnenkant voorzien van een dempende laag. Daar komt ook nog wel troep op en misschien tussen maar het dempt de tik tegen het metaal wel.

Samen met een laag gespoten materiaal zoals Edward aangeeft zal het prima kunnen helpen, zeker als het ook nog wat kieren en gaten kan dichten. Wel even zoeken naar een goedje dat niet meer plakt na het drogen. Als er zand en steentjes in blijven zitten maak je het jezelf natuurlijk lastiger...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jul 2013, 11:25

Ach, als er een keurig laagje fijn grind in een plakkende dempingslaag zou willen blijven zitten dan wordt die laag alleen maar zwaarder en degelijker ...

Maar goed, zoals ik al schreef: Geribd rubber aan de binnenzijde op de wheel-wells plakken doet al heel veel en is bovendien ook gewoon handig in het dagelijks gebruik. En een zware mat op de laadvloer doet ook veel want die laadvloer is een prachtige "versterker" van ieder contact-geluid.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Jul 2013, 11:33

Er zit al een laag 4mm Vibraflex op de binnenkant. Daar kan nog wel een laag overheen, maar ik zou me op de buitenkant concentreren en op alle aansluitnaden e.d.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 30 Jul 2013, 11:38

ik neem het voor lief het lawaai, het is en blijft een laro

Terug naar “Techniek”