Defender 110 naar grijs kenteken?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Defender 110 naar grijs kenteken?

Berichtdoor Roger B. » 30 Jul 2013, 20:30

verkleining van de deuropening.....ja, als je tuikabouter bent wellicht...ik voel mijn kruin regelmatig langs de bovenrand van de deuropening gaan bij in- en uitstappen bij een Defender..... daar wil ik niet nog een stuk lagere rand in bouwen

vering is leuk verhaal. maar lastig te verdedigen, als een keurmeester (of belastingcontrolleur bij een controle) daar niet in mee gaat..... bovendien ben je dan erg lading-afhankelijk
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jul 2013, 21:33

Roger B. schreef:verkleining van de deuropening.....ja, als je tuikabouter bent wellicht...ik voel mijn kruin regelmatig langs de bovenrand van de deuropening gaan bij in- en uitstappen bij een Defender..... daar wil ik niet nog een stuk lagere rand in bouwen

vering is leuk verhaal. maar lastig te verdedigen, als een keurmeester (of belastingcontrolleur bij een controle) daar niet in mee gaat..... bovendien ben je dan erg lading-afhankelijk

't Zou mijn keuze ook niet zijn, en ik ben ook al geen tuinkabouter (maar je mag de opening wel met bijv. een rubberflap verkleinen - dat scheelt hoofdpijn).

Wat betreft de vering: Dat is geen "leuk verhaal" maar gewoon een legale (maar wat onhandige) oplossing. Het is niet lading-afhankelijk omdat de heren controleurs bij een lege auto moeten meten*. Het is ook verdedigingstechnisch een fluitje van een cent: meten is weten, desnoods gebruik je een roldeur als meetbasis. Het wordt iets dubieuzer als je die extra hoogte haalt met lucht-hulpveren, en als je die hulpveren in het dagelijks gebruik niet steeds vol oppompt.
* Als je 1 ton boven de achteras van een standaard 110 laadt dan verliest ie niet ineens zijn grijze status.

Maar goed, eigenlijk is er niet zoveel tegen zo'n polyester dakje, ik kan er althans goed mee leven

Groeten MarcS

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 30 Jul 2013, 22:08

dus kort samen gevat.

110 op grijs: volledig tussenschot geen verhoogd dak, tussenschot 30 cm wel een verhoogd dak. voor een derde zit plaats kan men een vierpunts gordel gebruiken die vast zit aan het chasis.

110 op grijs goed plan en gewoon doen.

persoonlijk nog beter ook kan je mooi je 4x4 benodig heden een mooie vast plek geven en netjes weg werken.
voordeel met een dichtschot minder herrie, sneller warm.

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 30 Jul 2013, 22:12

o en vergeet niet als je hem ook nog verhoogd hebt spatlappen op de achterkant te zetten, heb je er geen is apk afkeur!

bij steekproef laatste keer afkeur puntje bij mij.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Jul 2013, 22:21

alleen als ie verhoogd is?
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jul 2013, 22:26

Dennis Crusio schreef:o en vergeet niet als je hem ook nog verhoogd hebt spatlappen op de achterkant te zetten, heb je er geen is apk afkeur!

bij steekproef laatste keer afkeur puntje bij mij.

Het is de vraag of dat een terechte afkeur is. Ik meen dat er binnen de grijs-kenteken eisen nog een tweedeling is tussen vrachtwaggels boven de 3,5 ton (oid) en "bestelwaggels". (Vlgs mij ben ik wel eens naar de APK geweest zonder en was het toen geen afkeur - mazzel wellicht.)
Aan de andere kant: Geen spatlappen achter zorgt ervoor dat de achterkant van je auto nog smeriger is als de onderkant (zolang je op de verharde weg rijdt). Dus spatlappen zijn ook voor jezelf wel een prettig accessoire.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Jul 2013, 22:28

Knap, de 130 wordt al jaren goedgekeurd zonder spatlappen. Die zitten er sinds 2009 niet meer op.........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Jul 2013, 22:33

of ze er op moeten voor de APK heeft o.a. te maken met hoe ver de body achter de wielen oversteekt.... laatst heeft Willem een vraag over spatlappen gesteld, waarbij de regels hieromtrent ook naar voren kwamen

viewtopic.php?f=14&t=3414&start=10#p25986
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Jul 2013, 22:49

Daar lees ik ook alleen maar dat ze NIET hoeven?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Jul 2013, 22:57

ik heb het nu niet gelezen en weet niet meer wat er exact stond (hence de link zodat iedereen het zelf kan opzoeken) maar er was iets met maximale hoogte en afstand tot het wiel en nog verschil met vrachtwagen en lichter en dan was het op één puntje ietwat discutabel of het misschien geinterpreteerd kon worden dat het wel moest (en dat was meen ik ook nog vooral voor de 90)
gone

Terug naar “Techniek”