vraagje over functie MAF sensor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Sj@rif

vraagje over functie MAF sensor

Berichtdoor Sj@rif » 25 Jul 2013, 13:43

In het topic over motormanagement heeft Rob (dank Rob!) een document gepost over de sensors van de TD5.

Daarin lees ik dat de MAF sensor de EGR aanstuurt. Onlangs heb ik een (met nanocom vastgestelde) defecte MAF vervangen, maar ook al jaren geen EGR meer. (Ik verdacht de MAF als oorzaak van stevig walmen en stinken op grote hoogte in de Alpen, en deze bleek inderdaad kapot) Begrijp ik nu dat een TD5 zonder EGR helemaal geen werkende MAF nodig heeft?
Lekker is dat ;-)
Wat zou dan de oorzaak van roken op grote hoogte kunnen zijn? Iets met de MAP sensor?
Grrr, Sj@rif; 110 TD5 1999

Edward

Re: vraagje over functie MAF sensor

Berichtdoor Edward » 25 Jul 2013, 14:05

i je inlaat kanaal wel goed schoon? En dan met name de intercooler.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 25 Jul 2013, 15:26

Ik kan helaas niet direct in de code van de ECU kijken want dat zou ik graag willen. Maar hier op 1900 meter hoogte meen ik te zien dat de TD5 met aangesloten MAF minder diesel inspuit dan met losgekoppelde MAF. Ik zie met aangesloten MAF minder zwarte rook in mijn spiegel door de zijuitlaat komen. In mijn geval heb ik ook geen EGR. De MAF moet dan wel invloed hebben op de hoeveelheid ingespoten diesel :?: :idea:

Een kapotte MAF meet te weinig met als gevolg dat verschillende mensen rapporteren dat de auto langzamer optrekt (= minder diesel). Wanneer je in dat geval de MAF loskoppelt en de auto wordt "sneller" dat weet je blijkbaar (volgens andere internet sites) dat de MAF niet OK is. Dit effect komt overeen met wat ik hierboven schreef.

Ik vermoed dan ook sterk dat de MAF naast de aansturing van de EGR vooral ook gebruikt wordt om de roetuitstook op hoogte te beperken (= hoeveelheid inspuiten beperken). Op zeeniveau zal het verschil tussen wel of geen aangesloten MAF waarschijnlijk niet groot zijn maar zal een stukke aangesloten MAF te weinig inspuiten.

Mijn rally raid TD5 heeft inmiddels een andere turbo die veel meer lucht pompt en toch heel snel op toeren komt (een Garret GT2056 ipv een Landrover Garrett 2052). Ik rijd nu met een maximale overdruk van 1.5 bar en heb zelf de tuning aangepast met de Nanocom. Het draait super. De auto gaat als een raket. Veel minder zwarte rook hier op hoogte maar toch veel meer vermogen! :D :D Heb wel de MAF losgekoppeld omdat het signaal anders bij volgas out of range gaat met noodloop als gevolg. :D :D Doordat er geen MAF signal meer is kan ik op zeeniveau theoretisch een andere tuning met meer inspuiting flashen. Net in een ander topic gelezen dat ik dat maar 7x kan doen :o

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jul 2013, 15:49

Een goede MAF sensor zorgt ervoor dat de diesel-hoeveelheid wordt aangepast naar gelang de hoeveelheid lucht, dus op hoogte minder diesel.
Geen MAF (losgekoppelt) stuur een signaal "zeeniveau" naar de ECU dus zeeniveau diesel, en een stukke MAF-sensor geeft (meestal) een signaal "weinig lucht", en dus weinig diesel.
Als alles goed gedimensioneerd is en je niet in noodloop-regionen komt is een goede MAF alleen maar beter omdat ie op ieder niveau (en dus ook op wisselende hoogten) de bijpassende hoeveelheid diesel toestaat, dus ook op zeeniveau met een goed werkende turbo méér diesel als zonder.

De EGR maakt weinig uit, behalve dat je geen roet in het inlaattraject toelaat, en dat je meer viezigheid uitstoot. Qua power moet een goed werkende EGR niks uitmaken want bij volgas gaat ie dicht (en verder beperkt een EGR bij halfgas de thermische belasting).

Ben je bang voor roet (en roetproblemen tgv de EGR) dan zou een bescheiden hoeveelheid ethanol in de diesel heilzaam zijn, zo schijnt het.

Groeten MarcS

Gargamel

Berichtdoor Gargamel » 25 Jul 2013, 18:02

Hi Marc,

Volgens mij haal je twee sensoren door elkaar.
De MAF sensor (Mass Air Flow) meet het luchtvolume naar de motor. (meet onderdruk tgv venturieffect door de luchtstroom in de aanzuigbuis.)
Er is ook een MAP sensor die de absolute luchtdruk (en temp) meet in het intake manifold. Deze veranderd afhankelijk van de luchtdruk buiten de wagen (=hoogte) en deze data gebruikt de ECU om exact de juiste hoeveelheid brandstof te bepalen.
Als hij dus in de bergen trekkracht mist is het waarschijnlijker dat deze defect is of een meetfout geeft. Hoewel ik dan als eerste de EGR zou checken.

In de PDF van Rob is nummer 1 de MAF en nr 4 de MAP

Gargamel.
On the 8th day god invented duct tape.....

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Jul 2013, 20:35

een MAF sensor (bij de Td5 in elk geval) meet echt geen onderdruk hoor.

de MAF sensor is een metaaldraad die verwarmd wordt en bij bepaalde temp een zekere stroom doorlaat. Door de langsstromende lucht koelt deze af, meer luchtstroom = meer afkoeling. De stroom die nodig is om de draad weer op de juiste temp te brengen is voor de ECU leiddraad voor de langsstromende luchthoeveelheid.
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 25 Jul 2013, 21:26

Als je een beetje zoekt zie je dat de correcte werking van de MAF vooral belangrijk is voor de lage toerentallen:

WHY DOES THE MAF HAVE SUCH AN IMPACT?
The engine management system uses the maf sensor to measure the mass of air entering the engine. At low rpm when the turbo is not working efficiently and there isn't an abundance of air available, it is important for performance, emissions and fuel consumption that the air is accurately measured. If the maf signal is below par the fuelling is reduced and performance suffers, if it is too high, fuelling is increased leading to smoke, and poor mpg, as well as lumpy, hesitant, juddery running. In extreme cases stalling or bad starting can occur.

Above about 2000rpm on most car and van engines, the turbo is within its full operating range and there is a surplus of air available so the maf signal assumes less importance because the ecu can simply use predetermined fuel maps to control the torque. i.e the assumption is made that there is more than enough air available so it need not be measured accurately.

The egr valve...

The ecu also uses the maf signal to control the exhaust gas recirculation (egr) system. When exhaust gas is admitted it replaces inducted air so the maf signal drops. The ecu can therefore determine how far to open the egr valve. If the maf signal is unusually high, too much exhaust gas can be admitted or the egr valve does not close quickly enough or sufficiently when the throttle is opened. This causes hesitation and flat spots as well as performance issues.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jul 2013, 23:29

't Is dus weer eens en tikje gecompliceerder als ik dacht.

MarcS

Sj@rif

Berichtdoor Sj@rif » 26 Jul 2013, 05:09

Ja, dat idee krijg ik ook. Dank in ieder geval aan allen voor de suggesties, ik ga binnenkort weer eens meten en reinigen...
Grrr, Sj@rif; 110 TD5 1999

Roger

Berichtdoor Roger » 27 Jul 2013, 12:13

Tja inderdaad simpel is anders.
Je zou haast denken dat hier erg slimme mensen over hebben nagedacht.

:D
Mijn MAF sensor is al een jaar losgekoppeld en mn MAP sensor reinig ik regelmatig, hoewel na afgedopte egr niet meer echt nodig.

Geen zwarte rook en verbruik is normaal. Na starten af en toe probleem van dood gaspedaal, maar lost zich meestal op door even een dot vol gas.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Terug naar “Techniek”