Ik kan helaas niet direct in de code van de ECU kijken want dat zou ik graag willen. Maar hier op 1900 meter hoogte meen ik te zien dat de TD5 met aangesloten MAF minder diesel inspuit dan met losgekoppelde MAF. Ik zie met aangesloten MAF minder zwarte rook in mijn spiegel door de zijuitlaat komen. In mijn geval heb ik ook geen EGR. De MAF moet dan wel invloed hebben op de hoeveelheid ingespoten diesel
Een kapotte MAF meet te weinig met als gevolg dat verschillende mensen rapporteren dat de auto langzamer optrekt (= minder diesel). Wanneer je in dat geval de MAF loskoppelt en de auto wordt "sneller" dat weet je blijkbaar (volgens andere internet sites) dat de MAF niet OK is. Dit effect komt overeen met wat ik hierboven schreef.
Ik vermoed dan ook sterk dat de MAF naast de aansturing van de EGR vooral ook gebruikt wordt om de roetuitstook op hoogte te beperken (= hoeveelheid inspuiten beperken). Op zeeniveau zal het verschil tussen wel of geen aangesloten MAF waarschijnlijk niet groot zijn maar zal een stukke aangesloten MAF te weinig inspuiten.
Mijn rally raid TD5 heeft inmiddels een andere turbo die veel meer lucht pompt en toch heel snel op toeren komt (een Garret GT2056 ipv een Landrover Garrett 2052). Ik rijd nu met een maximale overdruk van 1.5 bar en heb zelf de tuning aangepast met de Nanocom. Het draait super. De auto gaat als een raket. Veel minder zwarte rook hier op hoogte maar toch veel meer vermogen!

Heb wel de MAF losgekoppeld omdat het signaal anders bij volgas out of range gaat met noodloop als gevolg.

Doordat er geen MAF signal meer is kan ik op zeeniveau theoretisch een andere tuning met meer inspuiting flashen. Net in een ander topic gelezen dat ik dat maar 7x kan doen