Pavarotti diff

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Pavarotti diff

Berichtdoor Edward » 25 Jul 2013, 16:09

Landmarcs schreef:Dag Edward,

'k Kan me nog herinneren hoe tevreden je was over het TerraFirma spul.
Zo zie je maar, ieder (voor)oordeel is goed zolang het maar geen onverzettelijk geloof wordt.

Groeten MarcS

PS Die Franse militairen waren zo gek nog niet toen ze zeiden dat een standaard 130 te licht was voor in het terrein.

Daarom is de Defender bij de meeste legers vervangen voor iets met een gvw van 5 ton.

Ik was idd erg content met de spullen van TerraFirma onder m'n wagen, maar nu het er dik drie jaar onderzit ben ik daar wel van terug gekomen. Zoals gezegd twee kapotte (afgebroken) achterschokbrekers, voor al twee lek gehad die onder garantie zijn vervangen. De voorveren waren twee inch hoger dan standaard, maar staan nu weer net zo laag als een originele. Daarnaast slaan ze steeds makkelijker door, ofwel ze zijn gewoon "moe".

Hoe lang iets meegaat kun je alleen uitvinden door het te proberen. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jul 2013, 16:43

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Dag Edward,

'k Kan me nog herinneren hoe tevreden je was over het TerraFirma spul.
Zo zie je maar, ieder (voor)oordeel is goed zolang het maar geen onverzettelijk geloof wordt.

Groeten MarcS

PS Die Franse militairen waren zo gek nog niet toen ze zeiden dat een standaard 130 te licht was voor in het terrein.

Daarom is de Defender bij de meeste legers vervangen voor iets met een gvw van 5 ton.

Ik was idd erg content met de spullen van TerraFirma onder m'n wagen, maar nu het er dik drie jaar onderzit ben ik daar wel van terug gekomen. Zoals gezegd twee kapotte (afgebroken) achterschokbrekers, voor al twee lek gehad die onder garantie zijn vervangen. De voorveren waren twee inch hoger dan standaard, maar staan nu weer net zo laag als een originele. Daarnaast slaan ze steeds makkelijker door, ofwel ze zijn gewoon "moe".

Hoe lang iets meegaat kun je alleen uitvinden door het te proberen. ;)

Ach, die Fransen vonden de 130 wel een handig boodschappenwagentje ... heeft in ieder geval meer comfort als een Peugeot P4.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 25 Jul 2013, 16:47

Edward schreef:De voorveren waren twee inch hoger dan standaard, maar staan nu weer net zo laag als een originele. Daarnaast slaan ze steeds makkelijker door, ofwel ze zijn gewoon "moe".

Dat betekent dat de stijfheid afgenomen zou zijn. Ik twijfel of dat wel mogelijk is. De elastiteitsmodulus van staal verandert niet over de tijd (=210x10e9 Pa). Een veer wordt niet slapper tenzij er in drie jaar een paar millimeter in draaddiameter afgerot is.

Doorzakken kan natuurlijk wel doordat het inferieure Terrafirma materiaal langzaam kruipt.

Dat doorslaan komt waarschijnlijk door slechte dempers of de afgenomen afstand tussen de as en de bumpstop. Als je steeds op de bumpstop loopt te beuken ervaar je dat als doorslaan.

Jammer dat Terrafirma het net niet is want het ziet er best aardig uit.

On Topic, zou ik een ander diff kiezen. Bijvoorbeeld een Ashcroft Limited slip, gewoon om te ervaren hoe dat is. Zeker in combinatie met traction control want dat versterkt elkaar. Van een full diff lock kan je je wel voorstellen hoe het werkt.Dat ga je bovendien maar "3 keer" per jaar gebruiken, bij wijze van spreken.

bcmeijer

Berichtdoor bcmeijer » 25 Jul 2013, 17:04

Volgens mij hebben 130 nooit TC. (te veel moeite om de kabels te verlengen is mij verteld)

Ik zou voor een locker gaan en (tenzij je een salisbury achteras hebt) dan specifiek voor een ashcroft.

Dr zitten er bij mij twee in en al meer dan 80 kkm mee gereden waarvan de laatste 20 op heel beroerde omstandigheden. Prima spul.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Jul 2013, 17:31

Elke defender is standaard minder in het terrein dan aangepast ....dat is niet specifiek een tekortkoming van een 130 marc...

Dat met die bodemvrijheid die edward noemt heeft niks met de wielbasis te maken...dat probleem heeft een 90 en 110 ook.....je rijdt hem niet vast op zijn buik....je rijdt hem met zijn assen aan de grond.

tc zat niet vanwege verlengen van de kabels maar vanwege software aanpassing niet op een 130 is mij verteld. Door de langere wielbasis is het toerentalverschil in bochten te groot tussen de wielen waardoor het tc dan zou ingrijpen.

Het herschrijven van de software zou te duur zijn voor het verwachtte aantal 130s met tc die geleverd gingen worden
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jul 2013, 17:52

Roger B. schreef:Elke defender is standaard minder in het terrein dan aangepast ....dat is niet specifiek een tekortkoming van een 130 marc...

Dat met die bodemvrijheid die edward noemt heeft niks met de wielbasis te maken...dat probleem heeft een 90 en 110 ook.....je rijdt hem niet vast op zijn buik....je rijdt hem met zijn assen aan de grond.

De militair in kwestie had het niet over bodemvrijheid maar gewoon de degelijkheid (ofwel hufterproofing).
Hij vond de LandRover wat te licht voor het zware gebruik, en vroeg zich af of het kwam door de "goedkope" inschrijving.
Ik heb 'm uit de droom geholpen, en 'm verklapt dat ie een auto zo uit de folder had (keswick green met meegespoten dak, en verder alleen wat franse extra's) en dat ook de auto's die tegen duur geld aan om het even wie geleverd worden vol zitten met de dezelfde (voor ons gebruikelijke) eigenaardigheden.
Anyway, de bodemvrijheid van de Peugeot P4 zit in dezelfde grootte-orde als die van de Defender. De P4 is/wordt vervangen omdat het onderhoud van de P4 erg duur werd/wordt. "Grappig genoeg" zien we hier in NL dat de LandRover vervangen wordt door auto's met een ster (dus van dezelfde familie als de P4).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Jul 2013, 18:28

JoostKenya schreef:
Edward schreef:De voorveren waren twee inch hoger dan standaard, maar staan nu weer net zo laag als een originele. Daarnaast slaan ze steeds makkelijker door, ofwel ze zijn gewoon "moe".

Dat betekent dat de stijfheid afgenomen zou zijn. Ik twijfel of dat wel mogelijk is. De elastiteitsmodulus van staal verandert niet over de tijd (=210x10e9 Pa). Een veer wordt niet slapper tenzij er in drie jaar een paar millimeter in draaddiameter afgerot is.

Doorzakken kan natuurlijk wel doordat het inferieure Terrafirma materiaal langzaam kruipt.

Dat verhaal is mij al vaker verteld......

Het hoogte verschil tussen de neus net na montage en nu is 54mm. Ik had namelijk de neus opgemeten en ook de hoogte van de onderzijde van de velg tot de vloer, dus tis ook nie zo dat de banden aan vervanging toe zijn. :)

Dus tenzij de wielen, assen, chassis of de body gekrompen is zijn de veren ingezakt. :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Jul 2013, 19:19

terug naar je diff....

als nu je kroonwiel en pignon het probleem zijn, dan zou je de ook bij het plaatsen van een ARB moeten vervangen....

kortom... nu je tandwielen vervangen en tzt eventueel toch locker nemen....

en met tandwielen vervangen moet je dan wel nog even bepalen of je een andere ratio neemt en gelijk voor mee neemt.

of de ratio in de tussenbak aanpassen... maar dat is alleen in de hoge gearing een wijziging (heeft een puma trouwens een lt230 of "iets" anders?)
gone

Dixo

Berichtdoor Dixo » 25 Jul 2013, 19:24

Roger B. schreef:heeft een puma trouwens een lt230 of "iets" anders?

Gewoon een LT230. Met qua ratio nog ruimte beide kanten op trouwens.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Jul 2013, 20:20

maar die veranderende ratio is alleen in de hoog, dus laag lever je kracht in...als je grotere banden plaatst
gone

Terug naar “Techniek”