Alarm verlichtings 300Tdi....schakelaar def - alternatieven

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Alarm verlichtings 300Tdi....schakelaar def - alternatieven

Berichtdoor Luke » 23 Jul 2013, 00:04

Hallo,

Vandaag is , ik geloof inmiddels de tigste alarmverlichtingsschakelar van mijn defender in de container verdwenen.
Lucas is dusdanig goed van kwaliteit, dat je erop kan bouwen dat ze je in het donker laten staan !
:(

YUF101490 is het nummer van dat kreng, en in engeland is er zelfs een parallel versie op de markt te krijgen, maar is dat wel betrouwbaar , of is het een onbetrouwbare kopie van een onbetrouwbaar onderdeel

Zijn er andere alternatieven?
Andere schakelaar?
Probleem is de aansluiting van het kreng 7 pins dus ga dat maar eens uitzoeken hoe je daarom heen kan

Iemand al eens iets anders eran kunnen bakken?

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

piet_g

Re: Alarm verlichtings 300Tdi....schakelaar def - alternati

Berichtdoor piet_g » 23 Jul 2013, 13:43

Hallo luke,

De schakelaar die je nu hebt is die zo kapot dat je niet meer kan meten wat hij doet? want als die schakelaars kapot blijven gaan is het misschien interesant om het op te lossen met een niet laro schakelaar.

Zeker dan het is het interesant om even goed te weten wat de polen doen.

Mijn gok zou het volgende zijn: De draden van je richtingaanwijzer lopen via je alarmverlichtingschakelaar.. als dat klopt dan is het waarschijnlijk het geval dat deze gescheiden van elkaar over de alarm verlichting schakelaar lopen en dat deze dan hier de voeding krijgen. Die laatste pool is waarschijnlijk de plus pool voor verlichting (pooltje aan de zijkant is waarschijnlijk de - pool voor de verlichting).

Als je dat zeker weet kun je kijken naar andere oplossingen. Ik weet niet of ze een relais in die schakelaar gestoken hebben of dat hij gebruik maakt van je normale knipper relais.

Zeker als het allemaal toch simpeler is dan het lijkt kun je iedere schakelaar met het zelfde schakelschema pakken en dan of een verloop stekker maken of andere stekkers op de draden zetten..
Bijlagen
1041481.jpg
1041481.jpg (11.45 KiB) 5086 keer bekeken
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Jul 2013, 18:53

In mijn 300 tdi heb ik na de eerste schakelaar er meteen een Carling in gestoken. Nooit geen last meer gehad, maar da zegt nie zoveel nie aangezien de wagen kort daarna de deur uitging. :lol: :lol:

Maar ik heb er meer gestoken en heb er goede ervaringen mee: http://www.mudstuff.co.uk/products/elec ... witch.html
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke

Berichtdoor Luke » 24 Jul 2013, 06:16

@ Piet G,

Het probleem zit hem echt in de schakelaar en niks niet bedradings ellende.
Kwaliteit van die schakelaars is gewoon bagger.
Je kan ze open maken, ben daar inmiddels ervarings deskundige in geworden zeg maar :)
deconstructie van binnen is dus gewoon hopeloos achterhaald, zit een bimetaaltje in of een lamelletje van koper waar je dus letterlijk het eerste deel van het woord moet zien LAM

Het is gewoon 1 van de defender kwaaltjes waar je OF mee moet leren leven en gewoon standaard eens in de zoveel tijd een nieuwe schakelaar erin prikken, OF je lost het probleem voor eens en voor altijd op door er een ander type / merk voor in de plaats te zetten

Probleem dan is zoals gezegd de bedrading / aansluiting. Zijnde typisch land rover kan je op verrassingen rekenen met 7 draden.
Om je een voorbeeld te geven... terwijl ik met het ding aan het stoeien was dacht ik op een gegeven moment het punt berijkt te hebben hem weer werkend te krijgen, en jawel bij inschakelen netjes de alarmverlichting werken.......maar OOK de voorgloei installatie en de portiervergrendeling :shock:

Afijn ik heb het probleem in ieder geval opgelost door met componenten van een andere kapotte 1 werkende te maken nu. Maar geheid dat die tzt ook weer gaat hemelen.

@ Edward,

Inderdaad, de Carling zou ook mijn voorkeur hebben, temeer omdat ik ook al een MUD console heb.
Blijft echter het probleem van de bekabeling...7 stuks draden nu, en bovendien ook de locatie uiteraard, (wat natuurlijk niet onoverkomelijk is).
Bij mij zit de alarm schakelaar links van het stuur aan de onderrand van mijn dashboard, in een paneeltje van 3 tesamen met mijn achterruit verwarming en mijn mist achterlicht....Jawel hier in de tropen waren ze bij Land Rover op alles voorbereid, behalve op een degelijke kwaliteit schakelaar :P
Heb jij heel perongeluk nog ergens iets van een her-bedradings schema'tje of heb je het zonder iets dergelijks gewoon gedaan?

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jul 2013, 10:59

Misschien de alarmlichtschakelaar nooit gebruiken?
In mijn oude Td5 zat ie op dezelfde plek (een K-plek want als je hem nodig hebt zoek je op de tast en is het gokken of je nu de goeie schakelaar hebt).

Nauwelijks gebruikt dus en er ruim 10 jaar lang geen problemen mee gehad (of er daarna nog gedoe kwam weet ik niet).

Groeten MarcS

Halge

Berichtdoor Halge » 24 Jul 2013, 13:28

Ik ben ook bezig om die 3 schakelaars naar een Mud Console over te brengen. De bedradingskleuren staan omschreven op de site van Mud onder "fitting instructions".
Probleem, in mijn optiek, is het verplaatsen van al die draadjes! Is er een slimme manier die geen soldeerbout nodig heeft?
Krijg deze tip: http://www.posi-lock.com/index.html maar kan ze in Nederland niet vinden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Jul 2013, 17:01

Ken alleen de aftakvariant van plaatjes... blijft een fragiele verbinding....je doet niks mee dan de draadjes tegen elkaar drukken....dat kan natuurlijk goed gaan...maar de kans op slechte verbinding, en dus warmte ontwikkeling is degelijk aanwezig.

solderen en krimpkous is het best..... wil je dat niet dan krimpverbinders maar WEL met een goede tang krimpen.

waarom NIET solderen???
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Jul 2013, 18:12

Luke schreef:Heb jij heel perongeluk nog ergens iets van een her-bedradings schema'tje of heb je het zonder iets dergelijks gewoon gedaan?

gr

Luke

Link is dezelfde als naar de schakelaar, dan effe op fitting instructions klikken dan komt er een lijstje boven waarmee je de boel kunt aansluiten. ;)
Bijlagen
Hazard-1.jpg
hazard.jpg
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Halge

Berichtdoor Halge » 25 Jul 2013, 09:25

Vind solderen 'n lastig controleerbaar proces. Bij mij loop de tint er aan de onderkant gelijk weer af.
Draden uit het dashboard hangend... ander draadje er langs houden... bout er tegen aan...
Ik kom voor m'n gevoel 3 handen te kort.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 25 Jul 2013, 09:33

als het tin er zo gemakkelijk weer uit loopt dan heb je waarschijnlijk te veel soldeertin gebruikt. soldeertin moet in je draden vloeien en vaak heb je daar niet zo gek veel tin voor nodig.

dat handen te kort ken ik wel, maar daar heb je allerlei mooie oplossingen voor. je kunt hulpmiddelen kopen of bijvoorbeeld je draden even vast klemmen door er een tang op te leggen of plakbandjes en nog meer van dat soort dingen. Verder kun je het vaak ook voorbereiden als je beide draden al vertint hebt, dan is het een kwestie van tegen elkaar aanhouden en verwarmen en het vloeit aan elkaar.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Techniek”