Halge,
Bout, tin, en twee-draadjes vraagt tot 4 handen, dat klopt.
D'r zijn evenwel min of meer handige knijp-dingen als derde handje bij soldeerwerk.
En eventueel kunnen ook gewone wasknijpers (eventueel een beetje aangepast, of in een kinder-maatje) handig zijn.
MarcS
Alarm verlichtings 300Tdi....schakelaar def - alternatieven
-
Roger B.
Re: Alarm verlichtings 300Tdi....schakelaar def - alternati
Tja...ik doe nooit anders dan draden aan elkaar solderen bij installatie tijdens mijn werk.....
draadjes strippen....cm of 1 a 1.5
draadjes in elkaar steken en twisten
draadje zo hangen dat het te solderen deel vrij hangt
als dat niet kan..en je dus een hand vrij moet hebben om de draad vast te houden...draai je een stukje soldeertin om de getwistte draad....
soldeerbout en eventueel tin erbij en klaar....
natuurlijk doe je dit werk met geschikt gereedschap en verbruiksmateriaal...dus niet met een soldeerbout waar dakgoten mee gedaan worden en staven tin uit diezelfde branche...
ik gebruik tin met harskern je moet nooooit met s39 werken aan autobedrading.
dikte 1 a 1.5mm is dik zat
draadjes strippen....cm of 1 a 1.5
draadjes in elkaar steken en twisten
draadje zo hangen dat het te solderen deel vrij hangt
als dat niet kan..en je dus een hand vrij moet hebben om de draad vast te houden...draai je een stukje soldeertin om de getwistte draad....
soldeerbout en eventueel tin erbij en klaar....
natuurlijk doe je dit werk met geschikt gereedschap en verbruiksmateriaal...dus niet met een soldeerbout waar dakgoten mee gedaan worden en staven tin uit diezelfde branche...
ik gebruik tin met harskern je moet nooooit met s39 werken aan autobedrading.
dikte 1 a 1.5mm is dik zat
gone
Luke schreef:Inderdaad, de Carling zou ook mijn voorkeur hebben, temeer omdat ik ook al een MUD console heb.
Blijft echter het probleem van de bekabeling...7 stuks draden nu, en bovendien ook de locatie uiteraard, (wat natuurlijk niet onoverkomelijk is).
Bij mij zit de alarm schakelaar links van het stuur aan de onderrand van mijn dashboard, in een paneeltje van 3 tesamen met mijn achterruit verwarming en mijn mist achterlicht....
Op die locatie een paneeltje met Carling switches maken is geen optie?
Dixo schreef:Luke schreef:Inderdaad, de Carling zou ook mijn voorkeur hebben, temeer omdat ik ook al een MUD console heb.
Blijft echter het probleem van de bekabeling...7 stuks draden nu, en bovendien ook de locatie uiteraard, (wat natuurlijk niet onoverkomelijk is).
Bij mij zit de alarm schakelaar links van het stuur aan de onderrand van mijn dashboard, in een paneeltje van 3 tesamen met mijn achterruit verwarming en mijn mist achterlicht....
Op die locatie een paneeltje met Carling switches maken is geen optie?
Laat er nou een heel mooi houdertje zijn van Carling voor 3 schakelaars.
- Bijlagen
-
- ct3g_-_copy.jpg (8.09 KiB) 3235 keer bekeken
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Sja, dat zou wellicht een optie zijn in ieder geval wat bedrading betreft, zou zo snel ff niet weten of er ook de ruimte voor is.
Maar ik denk dat ik het nog ff uitzing tot de grote reform daar is, alles in 1 keer doen.
kijken welke schakelaars ik dan naar middenconsole verplaats, en in dat bestaande paneeltje dan schakelaars voor koelkast en onboard air.
ja de plannen zijn er wel...........
Maar ik denk dat ik het nog ff uitzing tot de grote reform daar is, alles in 1 keer doen.
kijken welke schakelaars ik dan naar middenconsole verplaats, en in dat bestaande paneeltje dan schakelaars voor koelkast en onboard air.
ja de plannen zijn er wel...........
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Heb bij Landreiziger een dradenbundel laten samenstellen en alle draden van de alarmverlichting en de achterruitverwarming naar het middel verplaatst.
Even met een soldeerpistool zitten klooien maar dat is gewoon niet mijn ding... alles met stootverbinden geknepen.
De schakelaar van de achterruitverwarming bleek defect. Dus dat is ook meteen opgelost.
De draden van de binnenverlichting-of-dachboardlampjes (snap nog steeds het nut niet van die knop...) heb ik laten zitten. De draden waren compleet weg geschroeid. Ga het dashboard na de vakantie wel eens loshalen. Ik heb wel de draad met "en-nu-staan-je-koplampen-aan" voeding naar de Mud console gebracht. Hiermee worden de ledjes gevoed van de schakelaars.
Heb nu 5 Carling knoppen in 't Mudje zitten: alarm (rood en in het midden, kan de bijrijder er tenminste ook goed bij!), achterruitverwarming, wis/was achterruit (hij loopt niet helemaal terug naar z'n beginstand, zal wel aan motortje liggen denk ik), binnenverlichting (off-on-on voor achter en voor) en nog 1 reserve knop voor lampen op het dak.
Ik was 'n uurtje of 2 bezig met het verleggen van al die draden dus dat viel wel mee.
Even met een soldeerpistool zitten klooien maar dat is gewoon niet mijn ding... alles met stootverbinden geknepen.
De schakelaar van de achterruitverwarming bleek defect. Dus dat is ook meteen opgelost.
De draden van de binnenverlichting-of-dachboardlampjes (snap nog steeds het nut niet van die knop...) heb ik laten zitten. De draden waren compleet weg geschroeid. Ga het dashboard na de vakantie wel eens loshalen. Ik heb wel de draad met "en-nu-staan-je-koplampen-aan" voeding naar de Mud console gebracht. Hiermee worden de ledjes gevoed van de schakelaars.
Heb nu 5 Carling knoppen in 't Mudje zitten: alarm (rood en in het midden, kan de bijrijder er tenminste ook goed bij!), achterruitverwarming, wis/was achterruit (hij loopt niet helemaal terug naar z'n beginstand, zal wel aan motortje liggen denk ik), binnenverlichting (off-on-on voor achter en voor) en nog 1 reserve knop voor lampen op het dak.
Ik was 'n uurtje of 2 bezig met het verleggen van al die draden dus dat viel wel mee.