3.9efi v8

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
nickv8
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 Mei 2013, 20:50

3.9efi v8

Berichtdoor nickv8 » 19 Jul 2013, 23:21

beste leden.

ik ben op zoek naar iemand die mij zou kunnen verder helpen met het aansluiten van het elektrisch gedeelte van een 3.9 efi motor.
ik heb een 3.9 ingebouwt in een defender maar graak er niet uit hoe ik de efi computer moet aansluiten,heeft iemand hier ervaring mee?

groetjes
nick

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 3.9efi v8

Berichtdoor Roger B. » 19 Jul 2013, 23:34

misschien makkelijk als je wat meer info verstrekt, oa over de regio waar je je bevind, over de herkomst en kompleetheid van de motor (zit er een kabelboom bij, wat voor auto komt hij uit) en wat voor defender hij in komt (wat voor motor zat daar in)
gone

nickv8
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 Mei 2013, 20:50

Re: 3.9efi v8

Berichtdoor nickv8 » 19 Jul 2013, 23:39

de motor komt uit een range rover classic bj 1993.
kabelboom van de motor is aanwezig met een steker met 8 draden.
1 dikke orange draad en dan nog wit,witgroen,orangegroen...
motor en versnellingbak zijn beiden van de classic en zijn zo in een defender 90 bj 1985 gebouwd

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: 3.9efi v8

Berichtdoor RobStewart » 20 Jul 2013, 10:59

nickv8 schreef:de motor komt uit een range rover classic bj 1993. kabelboom van de motor is aanwezig met een steker met 8 draden


Ok Nick,

I'm a little confused so bear with me. You have a 3.9Efi motor from a 1993 Range Rover that you are building into a 1985 90 and want to connect the engine electrics to the ECU and you have an engine harness with an 8 pin plug.

So the ECU is the Lucas 14 CUX (see below) and has 40 pins on one side. This has it's own harness (see below) of which one of the connectors (C0108) connects to the engine harness. So for a start you are missing a large section of cable.

Now connecting the Efi isn't necessarily a problem (if you enjoy sadomasochism) the biggest problem you have is the fueling (the high pressure pump) and air flow monitoring and fuel sensors. You will not be using the cats, cruise control or Range Rover instrument pack. I built a 91 Efi into a 1985 110 HiCap and it did cause some sleepless nights.

I have the 1993 Circuit Diagram for the Efi system if it helps (all 11 pages) I'd post it here but its far too big. The chassis number of the RR would be a big help as the system just before the 1993 Model Year was different and they changed it twice during the 1993 Model Year.

These are the components that you either have or need and there should be a part number on them oh and for 1993 there were 2 versions so I have listed them both.



Lucas 14CUX ECU
Chassis Numbers KA624756 to KA632715 - AMR1424
Chassis Numbers KA632716 to LA647644 - AMR2942

ECU Harness
Chassis Numbers KA624756 to KA642747 - AMR1943 (with CAT) - AMR1944 (no CAT)
Chassis Numbers KA642748 to LA647644 - AMR3446 (with CAT) - AMR3447 (no CAT)

Engine Harness
Chassis Numbers KA624756 to KA630644 - AMR1947
Chassis Numbers KA630645 to LA647644 - AMR2617

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

nickv8
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 Mei 2013, 20:50

Re: 3.9efi v8

Berichtdoor nickv8 » 07 Aug 2013, 21:01

alvast bedankt voor de reactie rob.
ik hebt zopas het chassisnummer bekeken en deze eindigt op JA622931.
ik weet niet of u mij hiermee verder info kunt geven?

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: 3.9efi v8

Berichtdoor RobStewart » 07 Aug 2013, 21:32

nickv8 schreef:ik hebt zopas het chassisnummer bekeken en deze eindigt op JA622931


Woo Hoo an early one 1992 :roll:

Lucas 14CUX ECU
Chassis Numbers JA615689 to JA634754 - PRC9611

ECU Harness
Chassis Numbers to JA634754 - PRC9635

Engine Harness
Chassis Numbers to JA634754 - PRC9296

I'm going to have to dig into the archive for the circuit diagrams ;)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

nickv8
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 Mei 2013, 20:50

Re: 3.9efi v8

Berichtdoor nickv8 » 13 Aug 2013, 22:47

oke bedankt voor de moeite alvast

Gebruikersavatar
Mark 130 in blue
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 Jul 2013, 15:21
Locatie: Tilburg

Re: 3.9efi v8

Berichtdoor Mark 130 in blue » 15 Aug 2013, 17:10

Hey Nick,

Ben wel geïnteresseerd in jouw conversie, zit er namelijk aan te denken om dezelfde stappen te doorlopen. Weet niet waar je woont, maar misschien eens komen kijken lijkt me wel interessant. groeten mark.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: 3.9efi v8

Berichtdoor RobStewart » 15 Aug 2013, 18:37

RobStewart schreef:I'm going to have to dig into the archive for the circuit diagrams ;)


I have finished digging :lol: :lol: :lol: they and the complete section from the ETM are now on the Kennisbank here: http://lrch.nl/node/1113

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten