110: Domme vraag misschien..

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Whitehorse

Re: 110: Domme vraag misschien..

Berichtdoor Whitehorse » 20 Aug 2013, 16:16

Heb ik ook gedacht, maar de vorige eigenaar beweert dat hij hem in de winter voorgloeide...
ik kan natuurlijk wel kijken of alle draden vastzitten. Ga ik doen!
http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/land-rover-110

Luke

Berichtdoor Luke » 22 Aug 2013, 08:02

Whitehorse,

Ik ga even een heel raar verhaaltje schrijven maar hoe absurd ook het is wel waar.

Ik heb een def. 110 300Tdi, dus geen NA, en ik had laatst een probleem met de schakelaar van mijn alarmverlichting die deed het niet meer en daar was ik een beetje mee aan het stoeien om te kijken of ik hem weer aan de gang kon krijgen, afijn ding een paar keer open gehad en weer dicht gemaakt en iedere keer testen.
Nu had ik dus blijkbaar 1 van die keren een sluiting veroorzaakt in die schakelaar, en ik kan je vertellen, dan gaat het electrische systeem van een land rover hele rare onverklaarbare dingen doen.
En laat nou 1 van die dingen zijn : hetzelfde gedrag van het voorgloei lampje als wat de jouwe vertoont, alleen aangaan bij het starten maar niet in de voorgloeistand.

Hoe raar het ook klinkt, je zou dus even kunnen proberen om die schakelaar los te trekken en te kijken wat dat voorgloeilampje dan doet.

Overigens hebben massasluitingen dezelfde onverklaarbare fratsen tot gevolg bij een defender

Ik zeg niet dat dat het probleem is, maar het is een kleine moeite en dus het proberen waard, schakelaar wil je er zo uit!

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Whitehorse

Berichtdoor Whitehorse » 22 Aug 2013, 08:13

Hoi Luke!

Dank, dat ga ik vandaag proberen! En die massa aansluitingen ga ik nalopen. (Ik ben bijna blij dat iemand het fenomeen herkent!)

Whitehorse

Berichtdoor Whitehorse » 19 Sep 2013, 11:05

Helaas, dat was niet de oplossing..
Ik zie geen relais onder de motorkap, alleen het relais "NAGARES RL/180-12 12Volt 100 Amp." en die zit achter de motor op het schutbord. Daar loopt wel o.a. de voedingsdraad van de gloeibougies heen, maar als ik het relais google, krijg ik als omschrijving: "Trennrelais batterie"
Nou is alles erg vet van de olie, dus ik ben alles aan het schoonmaken, opschuren en inspuiten met vaseline..

En het is een Landrover, dus vanmorgen deed de snelheidsmeter het plotseling niet meer. :lol: Hij houdt je wel bezig zo!
Laatst gewijzigd door Whitehorse op 19 Sep 2013, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

conny

Berichtdoor conny » 19 Sep 2013, 12:17

Wen d'r maar aan :lol: :lol:

Whitehorse

Berichtdoor Whitehorse » 19 Sep 2013, 15:16

Hi, hi, de snelheidsmeter doet het weer: hij heeft zichzelf gerepareerd! :lol:
De electra helaas niet!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Sep 2013, 15:50

dat relais, schakelt dat wel? en krijg je dan ook spanning op de gloeipluggen? als het niet schakelt. komt er wel een schakelspanning aan? en als het wel schakelt en er komt geen geschakelde spanning uit....komt er wel spanning op de ingang van je relais? kortom....meten is weten!
gone

Whitehorse

Berichtdoor Whitehorse » 19 Sep 2013, 15:53

Ik zal het proberen, maar ben electrisch een analfabeet....Of er spanning op de gloeipluggen komt kan ik meten tussen de voedingsdaard en zomaar een massa toch?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Sep 2013, 17:12

da's lastig als je een elektirsch probleem wil oplossen ;)

het dunne boutje bovenop de gloeipluggen is doorgaans voeding, en massa halen ze doorgaans van het motorblok (en dus elk aan massa verbonden stuk metaal) maar ik meen hier ooit voorbij hebben zien komen dat gloeiers van oude landrovers in serie kunnen staan en dan is het iets minder zwart-wit.. om welke moedellen en bouwjaren dat gaat weet ik niet.... is van voor mijn tijd :roll:
gone

Sebastian

Berichtdoor Sebastian » 19 Sep 2013, 17:44

Ik denk dat het in het contactslot kan zitten.

Wij hebben een series 109" en daar zitten het gloeien als tussen stand (je voelt dus niets, maar ziet het lampje wel).

Als het lampje wel gaat branden bij starten is er misschien iets mis met de tussenstand?

Onze NA motor is btw parallel geschakkeld, ik weet niet of dat voor alle 2,5 NA blokken geld.
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover

Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8

Terug naar “Techniek”