Goedemorgen,
vorige week ontdekte ik (per toeval) een lek in intercooler.
Onderin vormt zich een drabberige afzetting dat duidt op een lekkage.
Nu is mijn vraag: vervangen of niet?
Ik heb niet het gevoel dat ik vermogen tekort kom -hoewel de disco in de bergen wat lauwtjes is-.
De kosten van zo'n cooler zijn pakweg €160,- -net niet duur, maar ook niet goedkoop-
Ben benieuwd naar jullie reacties.
bedankt alvast, gr Dennis
Intercooler lek (300tdi) *opgelost*
-
Dennis Schoonen
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 23 Dec 2009, 21:36
Intercooler lek (300tdi) *opgelost*
Laatst gewijzigd door Dennis Schoonen op 17 Jul 2013, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Intercooler lek (300tdi)
tja, er komt geheid een moment dat ie WEL echt lekt en je merkbaar vermogensverlies hebt.
lekkage in de vorm van zweten zal nog niet echt direct probleem geven in de vorm van vuil dat in je inlaattraject komt, maar dat wordt wellicht anders als het lek erger wordt. Dus uiteindelijk vervangen.
hoe urgent zul je even moeten bekijken. De IC gaat er heel simpel uit, die plaat bovenop het koelpakket ,met 4 boutjes bevestigd, even verwijderen, de slangen eraf en dan til je hem zo naar boven toe eruit.
Dan kun je hem gelijk intern spoelen met een oplosmiddel (is speciaal spul voor in de handel ook) en kijken hoe hard het dan bij die lekkage er uit loopt...
lekkage in de vorm van zweten zal nog niet echt direct probleem geven in de vorm van vuil dat in je inlaattraject komt, maar dat wordt wellicht anders als het lek erger wordt. Dus uiteindelijk vervangen.
hoe urgent zul je even moeten bekijken. De IC gaat er heel simpel uit, die plaat bovenop het koelpakket ,met 4 boutjes bevestigd, even verwijderen, de slangen eraf en dan til je hem zo naar boven toe eruit.
Dan kun je hem gelijk intern spoelen met een oplosmiddel (is speciaal spul voor in de handel ook) en kijken hoe hard het dan bij die lekkage er uit loopt...
gone
Re: Intercooler lek (300tdi)
Hoi Dennis,
Het eerste wat je in mijn ogen zou moeten doen is bekijken wat de drabberige afzetting is. Is het olie dan zit het probleem niet in je intercooler maar hoogstwaarschijnlijk in je turbo. Verder is het verstandig om ook de aanvoerslang (turbo -> intercooler) aan de binnenkant te bekijken. Zit daar veel olie aanslag in, dan wijst dat ook richting de turbo. Een beetje,, redelijk droge, aanslag is niet erg. Als je dan toch de slang los hebt kun je meteen controleren of er veel speling op de as van het schoepenwiel zit.
Ziet dat er allemaal goed uit, dan is het een optie om bij een radiateuren-, of motorrevisie bedrijf de intercooler te laten afpersen. Met een beetje gefröbel kun je dat ook wel zelf doen door de uitgang af te sluiten met flexibel rubber (oude binnenband) en dat strak aantrekken met een flinke tierap of slangklem. Op de andere kant een stuk binnenband met het ventiel op dezelfde manier bevestigen en daar perslucht opzetten (een paar bar is wel genoeg).
Blijkt er dan een lek in de intercooler te zitten, dan is vervanging wel aan te raden. Je verliest dan turbodruk en mist dus wat vermogen. Bovendien zou het kunnen dat er bij doorwadingen of een flinke plensbui water in je intercooler komt en dat dit mee het blok ingeblazen wordt, met alle nare gevolgen van dien. Blijkt het de turbo te zijn, dan is het mogelijk een gereviseerde turbo te kopen. Die zijn voor een 300tdi goed te krijgen. Na montage wel de intercooler spoelen.
groeten
Joachim
Het eerste wat je in mijn ogen zou moeten doen is bekijken wat de drabberige afzetting is. Is het olie dan zit het probleem niet in je intercooler maar hoogstwaarschijnlijk in je turbo. Verder is het verstandig om ook de aanvoerslang (turbo -> intercooler) aan de binnenkant te bekijken. Zit daar veel olie aanslag in, dan wijst dat ook richting de turbo. Een beetje,, redelijk droge, aanslag is niet erg. Als je dan toch de slang los hebt kun je meteen controleren of er veel speling op de as van het schoepenwiel zit.
Ziet dat er allemaal goed uit, dan is het een optie om bij een radiateuren-, of motorrevisie bedrijf de intercooler te laten afpersen. Met een beetje gefröbel kun je dat ook wel zelf doen door de uitgang af te sluiten met flexibel rubber (oude binnenband) en dat strak aantrekken met een flinke tierap of slangklem. Op de andere kant een stuk binnenband met het ventiel op dezelfde manier bevestigen en daar perslucht opzetten (een paar bar is wel genoeg).
Blijkt er dan een lek in de intercooler te zitten, dan is vervanging wel aan te raden. Je verliest dan turbodruk en mist dus wat vermogen. Bovendien zou het kunnen dat er bij doorwadingen of een flinke plensbui water in je intercooler komt en dat dit mee het blok ingeblazen wordt, met alle nare gevolgen van dien. Blijkt het de turbo te zijn, dan is het mogelijk een gereviseerde turbo te kopen. Die zijn voor een 300tdi goed te krijgen. Na montage wel de intercooler spoelen.
groeten
Joachim
-
Dennis Schoonen
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 23 Dec 2009, 21:36
Re: Intercooler lek (300tdi)
Joachim, Roger,
bedankt voor de reacties/tips.
Idd vorige week gelijk ook slang turbo > intercooler bekeken. Lichte aanslag, maar niet echt nat.
Geen speling op schoepen turbo (gelukkig).
Ik ga de ic vervangen.
gr Dennis
bedankt voor de reacties/tips.
Idd vorige week gelijk ook slang turbo > intercooler bekeken. Lichte aanslag, maar niet echt nat.
Geen speling op schoepen turbo (gelukkig).
Ik ga de ic vervangen.
gr Dennis
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Intercooler lek (300tdi)
olieophoping in de intercooler heb je ook met een turbo die nog niet aan gort is... voor die tijd zou je al olieverbruik opmerken (carteronluchting komt er VOOR de intercooler al bij)
Om bij een doorwading ECHT een probleem door intredend water te hebben moet er wel een flink gat in zitten...in de IC heerst overdruk, dus water zal er in eerste instantie niet in willen, tenzij het lek erg diep komt. Als het een klein gaatje is, is de hoeveelheid water dat in de motor komt niet groot genoeg om waterslag te veroorzaken maar wordt het gewoon als waternevel aangezogen/de motor in geperst en dat heeft dan een katalyserende werking (verdampen kost warmte, dus koelere inlaatlucht is meer O2 per liter ....)
Tegen de tijd dat doorwadingen echt een groot gevaar zijn, heb je ook al weinig turbodruk meer aan het blok over
Om bij een doorwading ECHT een probleem door intredend water te hebben moet er wel een flink gat in zitten...in de IC heerst overdruk, dus water zal er in eerste instantie niet in willen, tenzij het lek erg diep komt. Als het een klein gaatje is, is de hoeveelheid water dat in de motor komt niet groot genoeg om waterslag te veroorzaken maar wordt het gewoon als waternevel aangezogen/de motor in geperst en dat heeft dan een katalyserende werking (verdampen kost warmte, dus koelere inlaatlucht is meer O2 per liter ....)
Tegen de tijd dat doorwadingen echt een groot gevaar zijn, heb je ook al weinig turbodruk meer aan het blok over
gone
-
Dennis Schoonen
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 23 Dec 2009, 21:36
Re: Intercooler lek (300tdi) *opgelost*
Roger,
olieverbruik is minimaal.
Wat bedoel je met : (carteronluchting komt er VOOR de intercooler al bij)
olieverbruik is minimaal.
Wat bedoel je met : (carteronluchting komt er VOOR de intercooler al bij)
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Intercooler lek (300tdi) *opgelost*
de carterontluchting komt tussen filterhuis en turbo bij de aangezogen inlaatlucht. Carterontluchting bevat oliedampen die in de intercooler een plas olie vormen. Daarom hoeft olie in de intercooler niet per definitie een Turboprobleem te zijn....
wij spoelden de IC bij de distributiewissel (dan werd ie toch gedemonteerd) altijd met intercoolerreiniger schoon en dan met heet water met de HD reiniger (straal tegen de buis, niet op druk de kanaaltjes in) doorspoelen omdat die reiniger ontvlambaar is en anders de motor even op hol gaat als je de boel weer start na montage) en daar zat ALTIJD een laagje olie onderin de IC
wij spoelden de IC bij de distributiewissel (dan werd ie toch gedemonteerd) altijd met intercoolerreiniger schoon en dan met heet water met de HD reiniger (straal tegen de buis, niet op druk de kanaaltjes in) doorspoelen omdat die reiniger ontvlambaar is en anders de motor even op hol gaat als je de boel weer start na montage) en daar zat ALTIJD een laagje olie onderin de IC
gone
-
Dennis Schoonen
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 23 Dec 2009, 21:36
Re: Intercooler lek (300tdi) *opgelost*
aha,
helder.
helder.
Re: Intercooler lek (300tdi) *opgelost*
Misschien een mooi moment om gelijk een grotere te plaatsen?
Of anders een goede gebruikte van iemand die 'm vervangen heeft voor een grotere?
Of anders een goede gebruikte van iemand die 'm vervangen heeft voor een grotere?
- GJ Disco 300 Tdi
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 24 Jun 2013, 20:26
Re: Intercooler lek (300tdi) *opgelost*
Moet er na montage van een grotere IC nog wat aangepast worden?
of maakt dit niet uit omdat er eigenlijk alleen een grotere koel oppervlakte/ruimte ontstaat? meer rendement oid..
(simpel gezegd dan).
of maakt dit niet uit omdat er eigenlijk alleen een grotere koel oppervlakte/ruimte ontstaat? meer rendement oid..
(simpel gezegd dan).
Disco 1994 300TDI
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten