Off topic, maar wel technisch en met een link naar de LaRo. Voor achter de 130 wil ik een trailer bouwen om in te slapen. De laatste tijd slaap ik steeds minder lekker in mijn tentje.
Nu heb ik al een onderstel van Hapert met een 1800 kilo as en een gegalvaniseerd chassis. Dit is even breed als de 130 en 3 meter lang.
Daar wil ik een bovenbouw op maken met een klapdak voor de nodige staruimte. Ik twijfel echter tussen staal en aluminium om de bovenbouw van te maken. sandwichpanelen zou ook nog kunnen, maar aangezien het ding serieus off road mishandeld gaat worden wil ik eigenlijk liever een frame in elkaar lassen en dat bekleden met alu.
Wat zouden jullie doen, alu of staal?
OT Kampeertrailer
OT Kampeertrailer
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
Re: OT Kampeertrailer
alu lassen?
tja, zou je moeten gaan rekenen hoeveel meer alu je nodig hebt om de stevigheid van ene stalen frame te evenaren, en kijken wat dan zwaarder is.....
Staal lassen kun je al, alulassen is DE kans om het te leren
ik zou in elk geval het frame voorzien van de nodige diagonalen, zodat de stevigheid niet van de bekleding hoeft te komen.
tja, zou je moeten gaan rekenen hoeveel meer alu je nodig hebt om de stevigheid van ene stalen frame te evenaren, en kijken wat dan zwaarder is.....
Staal lassen kun je al, alulassen is DE kans om het te leren
ik zou in elk geval het frame voorzien van de nodige diagonalen, zodat de stevigheid niet van de bekleding hoeft te komen.
gone
Alu lassen is geen probleem, dat kan ik al alleen heb ik geen tig apparaat. Omdat we het daar altijd mee deden heeft het even geduurd voordat ik me bedacht dat je alu ook gewoon mig kunt lassen zolang je maar het juiste gas en draad gebruikt.
Voordeel van alu vind ik vooral dat de bekleding en frame hetzelfde materiaal zijn en dat het geheel wellicht wat minder zwaar zal worden. Voordeel van staal is goedkoper en dat in geval van calamiteiten dat overal te repareren is.
Voordeel van alu vind ik vooral dat de bekleding en frame hetzelfde materiaal zijn en dat het geheel wellicht wat minder zwaar zal worden. Voordeel van staal is goedkoper en dat in geval van calamiteiten dat overal te repareren is.
Edward van Vugt
- Erik Peters
Én een teflon-liner om de alu-draad naar je lastoorts te geleiden.Edward schreef:Alu lassen is geen probleem, dat kan ik al alleen heb ik geen tig apparaat. Omdat we het daar altijd mee deden heeft het even geduurd voordat ik me bedacht dat je alu ook gewoon mig kunt lassen zolang je maar het juiste gas en draad gebruikt.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Inderdaad, mijn idee zou ook zijn een webframe van alu vierkantbuis, bekleden met alu plaat aan de buitenkant, isolatieplaten ter dikte van de buis, en binnenkant bekleden megt licht plaatmateriaal naar keuze.
Omdat alu lichter is dan staal, kun je voor et zelfde gewicht wat meer ribben en diagonalen nemen, zodat het geheel toch relatief licht maar ook stijf wordt.
... en dit schrijf ik vanuit mijn (Oz-)tentje, Ed, en jij bent nog wat jonger als ik...

Omdat alu lichter is dan staal, kun je voor et zelfde gewicht wat meer ribben en diagonalen nemen, zodat het geheel toch relatief licht maar ook stijf wordt.
... en dit schrijf ik vanuit mijn (Oz-)tentje, Ed, en jij bent nog wat jonger als ik...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
Een OZ tent, met twee gouden strechers erin en weet ik wat nog meer, dan is een trailer simpeler, goedkoper en leuker.
Ik ben nou eenmaal dol op karren aan de haak, zeker in het terrein.
Die teflonliner zit al in mijn toorts Erik, daar is ie op gekocht. Maar bedankt voor de tip.
Die teflonliner zit al in mijn toorts Erik, daar is ie op gekocht. Maar bedankt voor de tip.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
VeeTee schreef:... en dit schrijf ik vanuit mijn (Oz-)tentje, Ed, en jij bent nog wat jonger als ik...![]()
Tja, ik ken jullie bouwjaren niet ... mijn wederhelft meent dat ik uit 1912 zou zijn, maar dat is legendevorming, duidelijk is wel dat de beste jaren inmiddels historie zijn.
Anyway, een tentje is voor mij nog steeds plezier, soms een "luxe" tent - Slee Windroos - soms een wat kleinere - Slee Mousson - en soms gewoon klein als het licht moet zijn - Hilleberg Kaitum - (zie plaatje hieronder). Misschien is dat omdat ze mij met 4 jaar en een paar maanden al in een eigen tentje te slapen legden.
Groeten MarcS
PS Mijn schoonmoeder kampeerde tot ze 78 was (met die Slee Windroos ), dus dat geeft hoop ...
PS2 Onderweg, als die Windroos in de auto ligt, dan slapen we zelf liever in de auto, want het is een mooie tent maar hij vraagt een beetje veel tijd om voor een nachtje netjes op te zetten.
Edward schreef:Een OZ tent, met twee gouden strechers erin en weet ik wat nog meer, dan is een trailer simpeler, goedkoper en leuker.![]()
Ik ben nou eenmaal dol op karren aan de haak, zeker in het terrein.
Ik nuanceer: de M416 trailer staat al een tijdje in garage, maar was helaas niet op tijd voor de vakantie af

Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Erwin Lokhorst
In aluminium zal het toch wel het lichtste kunnen worden gemaakt, anders werden vliegtuigen ook wel van staal gemaakt.
En lassen als het nodig is en poppen als het kan. Lekker simpel en zonder popnagels zou onze LR ook niet het zelfde zijn.
En lassen als het nodig is en poppen als het kan. Lekker simpel en zonder popnagels zou onze LR ook niet het zelfde zijn.
Defender-110 TD5 2001 & LW-softtop-2,25D 1980 (geschorst dankzij Weekers & vrienden)
-
Lucas van Lierop
Ik heb dan wel geen trailer gebouwd maar een auto maar ik ben tot nu toe best wel blij met mijn constructie van stalen frame (wat met alu bekleed gaat worden). Met staal werken vind ik veel makkelijker omdat het niet zo 'raar' doet als het warm wordt.
Wat betreft bekleden, mijn ervaring met alu sandwich plaat (*bond) is: crap, ik vind het super kwetsbaar. Dat heb ik er dus maar snel weer afgesloopt.
Ik zou de constructie zo maken dat je bij schade met niet al teveel moeite een ander paneel kan monteren, dat is iig mijn plan. Kitten is allemaal prima maar dan gewoon om het waterdicht te maken niet om het zo muurvast te lijmen dat je het nooit meer los krijgt.
Verder wat betreft 'zelfde materiaal', als je nou je frame lekker laat verzinken heb je stukken minder ellende met corrossie e.d. omdat zink en alu elkaar niet zo bijten en als staal en alu.
Ben benieuwd naar je plannen, al tekeningen oid?
Wat betreft bekleden, mijn ervaring met alu sandwich plaat (*bond) is: crap, ik vind het super kwetsbaar. Dat heb ik er dus maar snel weer afgesloopt.
Ik zou de constructie zo maken dat je bij schade met niet al teveel moeite een ander paneel kan monteren, dat is iig mijn plan. Kitten is allemaal prima maar dan gewoon om het waterdicht te maken niet om het zo muurvast te lijmen dat je het nooit meer los krijgt.
Verder wat betreft 'zelfde materiaal', als je nou je frame lekker laat verzinken heb je stukken minder ellende met corrossie e.d. omdat zink en alu elkaar niet zo bijten en als staal en alu.
Ben benieuwd naar je plannen, al tekeningen oid?
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org