OT Kampeertrailer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: OT Kampeertrailer

Berichtdoor Roger B. » 16 Jul 2013, 21:00

bij beschadiging van de buitenplaat kun je de wand laten staan en dus ook de constructie, en alleen de plaat verwijderen en vervangen.

gevoelsmatig lijkt een frame sterker
gone

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 16 Jul 2013, 22:12

Edward schreef:..Euh, Rob zo'n ding noemen wij hier geen aanhanger maar een "karretje" en dan nog een oud karretje ook! :lol: :lol:

Inderdaad, dat chassis van jouw is van geheel andere orde en daar zal torderen hoogstwaarschijnlijk geen punt zijn. Maar karretje ? Oud was hij zeker, ik schat op het moment dat die foto genomen werd (2006) al zo'n 25 jaar.
Echter met een lengte over de dissel van 4.70 mtr. en een effectieve laadvloer van 1.50 x 2.55 mtr houd ik het toch op een aanhanger !
Dat ding heeft heel Europa gezien met meestal 2 motoren erop van elk zo'n 300 kg. Hij lag ongelooflijk stabiel op de weg en met zo'n lange dissel was achteruitrijden een makkie.
Alleen heb ik hem voordat we emigreerden nooit laten keuren toen ook een Nederland (als laatste land in Europa) een eigen kenteken verplicht werd voor aanhangers met een TMM > 750 kg. In Portugal moet een aanhanger al een eigen kenteken hebben bij een TMM> 350 kg. maar omdat het een zelfbouw was en er daardoor geen (homologatie-)papieren e.d. bijzaten was keuren hier onmogelijk. Hij is na bewezen diensten roemloos ten onder gegaan !

Maar nu ik jouw chassis gezien heb zou ik gaan voor aluminiumprofielen met sandwichplaat. Als hij klaar is kun je hem hier uitproberen in serieus terrein, niet op van die mieterige zand- of kleigrond want daar kun je met een Fiat Pinda met een 3-tons aanhanger van papier-maché nog wel door komen ! ;)

Succes met de bouw.

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

piet_g

Berichtdoor piet_g » 17 Jul 2013, 07:52

Edward, jij gaf aan dat je die sandwich platen eigenlijk nog te zwaar vond. Hoe kijk je tegen de isolatie van de aanhanger? word het een vier jaar getijden wagen, dus ook met verwarming er in bijvoorbeeld of wil je hem alleen voor de warmere periodes of neem je wel een goede slaapzak mee in de winter.

Reden dat ik het vraag zit hem namelijk in het volgende, wat ik zo zie is dat die sandwichplaten een mooie oplossing zijn voor zowel stevigheid als voor isolatie. Maar wanneer je zou aangeven dat isolatie minder belangrijk is, dan zou je kunnen overwegen om aan de binnenkant een houtenplaat te zetten met daarop iets minder isolatie en dan een aluplaat aan de buitenkant voor de stevigheid en vocht bestendigheid. plus in het laatste geval kun je de aluplaat makkelijk over je profielen laten steken en deze dan afwerken met een strip op de hoeken. en je kunt de plaat makkelijk vervangen in geval van schade.

zeker bij een offroad aanhanger zou ik niet zo snel gaan voor polyester aan de buitenkant. alleen al om de simpele reden dat polyester bij schade vaak scheurt terwijl alu in eerste instantie een deuk zak hebben. kijk maar naar de mooie extra rondingen veel series en defenders ;).
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jul 2013, 09:08

polyester plaat die je als plaat koopt is nog relatief "flexibel" het is veel dunner dan bijvoorbeeld een polyester spoilerset ofzo en kan dus iets meer hebben.

Voordeel van polyester is dat het ook plaatselijk te repareren is en daarna eigenlijk weer als nieuw is, dat is met aluplaat wellicht minder makkelijk

En een deuk uit een alu plaat halen valt ook vies tegen hoor
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 17 Jul 2013, 11:10

Het repareren van Alu kan idd een uitdaging zijn.. ook het uitdeuken (ligt aan de deuk of het mogelijk is). Echter toevallig laatst met polyester bezig geweest om een bak te maken, maar polyester is niet iets wat je 'even repareert'. zeker niet op locatie omdat je daarvoor best wel wat materiaal moet hebben.

Maar de grootste reden dat ik voor alu zou kiezen is dat je daar een deuk in rijd en niet gelijk kapot. Dat repareren komt daarna wel weer, waarbij de vraag is of je elk deuk(je) uit een offroad trailer wilt halen als je weet dat de kans bestaat dat er de volgende keer eentje bij komt.

De reden dat ik de binnenkant hout zou pakken is omdat je dan makkelijk dingen daar aan kunt hangen. gewoon schroefje in de muur en geen stunts met hollewand pluggen enzo.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 17 Jul 2013, 11:36

Mmm hollewandpluggen vind ik ook niet super maar blindklinkmoeren daarentegen wel, dus als je beetje solide alu plaat hebt kan je dat daar weer mooi in doen.
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jul 2013, 11:59

scheur dichtplakken met duckttape... houdt verbazingwekkend lang

verder kom je met een 500ml pakje epoxy en tubetje harder en een rolletje glasmat en een kwastje ook al akelig ver kwa noodreparatie.

maar ondanks dat polyesterplaat niet echt lightweigt is ..... lijkt het me gevoelsmatig toch weer enkele (tientallen??) kilo's verschil te kunnen maken op een trailertje
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Jul 2013, 18:59

Ik kampeer jaarrond in een tentje als ik met de motor wegga. En op de motor rij ik jaarrond in mijn leren zomerpak. Ook met -25 graden gewoon in een tent gelegen en nergens last van. Bergbeklimmers doen niet anders. :shock: :shock:

Dat gedoe over verwarming en isolatie is niet aan mij besteed. Uiteraard wil ik m'n vrouw ook wel eens mee hebben dus iets meer comfort mag er wel in. Maar het is niet het belangrijkste voor mij, gewicht heeft meer prioriteit.

Gevoelsmatig vind ik een alu frame met daarop alu plaat, daartussen pu isolatie en binnenin afwerken met of alu of tiplex. Veel meer werk dan sandwich, maar wel leuker om te maken en meer ontwerpvrijheid. :D

Rob: een aanhanger is het bij pas vanaf een 8 vierkante meter. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erwin Lokhorst

Berichtdoor Erwin Lokhorst » 17 Jul 2013, 20:30

Zo' 'n klein hok, waarom zou je dat isoleren?
Beter een goede matras en slaapzak zou ik denken.
Een lampje voor comfort is toch meer dan genoeg?
Defender-110 TD5 2001 & LW-softtop-2,25D 1980 (geschorst dankzij Weekers & vrienden)

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Jul 2013, 20:35

Erwin Lokhorst schreef:Zo' 'n klein hok, waarom zou je dat isoleren?
Beter een goede matras en slaapzak zou ik denken.
Een lampje voor comfort is toch meer dan genoeg?

I agree. De wanden vul ik alleen met PU schuimplaat omdat dat de slagbestendigheid van de plaat enorm vergroot. :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”