OT Kampeertrailer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: OT Kampeertrailer

Berichtdoor Roger B. » 15 Jul 2013, 22:34

niet zo bijten... maar nog altijd veel meer dan alu op alu..

je kunt ook de buitenkant bekleden met polyesterplaat (kun je op de rol bestellen bij oa polyservice) in het frame purplaat en binnenzijde met plaatmateriaal naar keuze. dan heb je geen last van alu/staal reacties
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Jul 2013, 22:42

Lucas van Lierop schreef:Wat betreft bekleden, mijn ervaring met alu sandwich plaat (*bond) is: crap, ik vind het super kwetsbaar. Dat heb ik er dus maar snel weer afgesloopt.

Ik zou de constructie zo maken dat je bij schade met niet al teveel moeite een ander paneel kan monteren, dat is iig mijn plan. Kitten is allemaal prima maar dan gewoon om het waterdicht te maken niet om het zo muurvast te lijmen dat je het nooit meer los krijgt.

Ben benieuwd naar je plannen, al tekeningen oid?

Schade is is idd een probleem dat me nog het nodige hoofdbrekens kost. Want hoe maak je een paneel eenvoudig wisselbaar?? sandwichplaat is in mijn optiek geen dibond oid, dat is reclameplaat. Niks mis mee, maar niet voor wat ik er mee wil en te zwaar naar mijn zin.

Met sandwichplaat bedoel ik op maat gemaakte panelen op basis van een isolatiemateriaal met daarop een laag triplex en dan alu. Dat is slagvast, erg sterk en licht, maar in geval van schade ook fucking veel werk om te repareren omdat dan eigenlijk de hele hoofdstructuur deels uit elkaar moet.

Lijmen is een belangrijk deel van mijn dagelijkse werk als maker van vanalles en nog wat en daar heb ik dus ook veel ervaring mee, ook met het weer loshalen van lijmverbindingen. Daar ben ik niet bang voor. ;)

Overigens vind ik alu lassen niet echt lastiger dan staal, het vraagt alleen meer aandacht. Voorverwarmen, opmallen, etc. Maar het is ook wel leuk!

Ik pieker nog even door! :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

piet_g

Berichtdoor piet_g » 16 Jul 2013, 10:12

Waar je ook naar kan kijken is met hoekijzers we werken. dan kun je de platen daar tussen zetten en kun je langs de buitenkant afwerkstrips of een ander hoekijzer er over heen zetten. op die manier kun je de platen zo maken dat je ze er langs buiten makkelijk uit kunt pakken.

Verder hebben zowel alu als metaal voor en nadelen. Maar gezien de as onder de aanhanger kun je makkelijker kiezen voor degelijk in plaats van super licht.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 16 Jul 2013, 11:00

Nu heb ik totaal geen verstand van metaalverbindingen en de kans is dus erg groot dat ik een open deur intrap, maar vanwege dit

Edward schreef:...... maar aangezien het ding serieus off road mishandeld gaat worden wil ik eigenlijk liever een frame in elkaar lassen en dat bekleden met alu.

wijs ik er toch nog even op dat een aanhanger die 'serieus off-road mishandeld gaat worden ' ook bijzonder serieus tordeert ! En daar heb ik wel verstand van omdat ik daar ruime ervaring mee heb d.w.z. met een aanhanger waarvan de as (ophanging) en opbouw niet voor speciaal voor off-road gebruik waren geconstrueerd !
En ook een standaard aanhangerkoppeling geeft problemen als die niet ruim alle kanten op kan bewegen.

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Jul 2013, 11:32

Edward gebruikt voor offroad geen kogel maar een vangmuil waarbij het oog kan draaien in de dissel..

als je dan ook nogeens maar een as hebt....... welke kracht gaat dan je opbouw die stijf geconstrueerd is torderen??

@piet
er zijn meer beperkende factoren voor het gewicht dan het draagvermogen van de as.....kijk maar eens hoe weinig een landrover in het terrein nog maar mag trekken....en rij maar eens met anderhalve ton achter je laro door het terrein....
gone

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 16 Jul 2013, 13:12

Roger B. schreef:.... als je dan ook nog eens maar een as hebt....... welke kracht gaat dan je opbouw die stijf geconstrueerd is torderen??

Jij gaat me dat vast uitleggen ......

Zoals gezegd: ".....een aanhanger waarvan de as (ophanging) en opbouw niet voor speciaal voor off-road gebruik waren geconstrueerd ! ". Ik ben al naarstig op zoek geweest naar foto's die ik er nog van moet hebben, helaas nog niet gevonden. De aanhanger zelf heb ik niet meer.

Maar misschien is het toch raadzaam om i.v.m. de stijfheid voor de hoofddraagconstructie een driehoekige koker te gebruiken i.p.v. een balken- of buizenchassis.

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Jul 2013, 13:53

Rob Pt schreef:
Roger B. schreef:.... als je dan ook nog eens maar een as hebt....... welke kracht gaat dan je opbouw die stijf geconstrueerd is torderen??

Jij gaat me dat vast uitleggen .
Rob

jij komt met torsieverhaal...ik vraag welke kracht bij een enkelasser voor torsie zou zorgen ..
En dan moet ik die vraag volgens jou zelf gaan beantwoorden ..... als ik het wist zou ik de vraag niet stellen...
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 16 Jul 2013, 15:06

Roger B. schreef:@piet
er zijn meer beperkende factoren voor het gewicht dan het draagvermogen van de as.....kijk maar eens hoe weinig een landrover in het terrein nog maar mag trekken....en rij maar eens met anderhalve ton achter je laro door het terrein....

Ja dat ben ik ook met je eens. Had alleen even over het offroad stuk heen gelezen. In dat geval ben ik het ook met je eens dat je het ook niet te zwaar wilt maken. Buiten dat ligt het ook een beetje aan welk terrein je in rijd. Die anderhalve ton hoeft geen probleem te zijn, zolang het maar niet een en al modder is of veel hellingen met korte aanloop enzo. zolang het een beetje stoffig is en je nog redelijk makkelijk er door heen komt met je laro is het al minder een probleem.

Maar goed, neemt niet weg dat je dus een goede ballans moet vinden tussen 'hoe ver' je met je aanhanger wilt gaan. Iets wat buiten het gewicht ook impact heeft op je bodem vrijheid, hoogte, breedte en lengte van je aanhanger heeft. dat laatste om te voorkomen dat hij te vaak op de bodem vast zit en je echt een 'dood' en niet rollend gewicht aan het meesleuren bent.

Het torderen verhaal vind ik overigens ook een interesante. Zelfs een land rover tordeerd wat in het terrein. Maar vat even niet waarom een normale as hier nu beter tegen zou kunnen dan een offroad as (ook niet omdat ik het verschil even niet ken tussen de twee). Denk wel dat je in je constructie er rekening mee moet houden dat je de torsie er zo veel mogelijk uit haalt. dit door er voor de zorgen dat je opbouw ook schuine schoren of versteviging heeft. Torderen kun je namelijk gewoon voor een groot deel voorkomen door de constructie stijver te maken.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jul 2013, 15:12

Roger B. schreef:
Rob Pt schreef:

Jij gaat me dat vast uitleggen .
Rob

jij komt met torsieverhaal...ik vraag welke kracht bij een enkelasser voor torsie zou zorgen ..
En dan moet ik die vraag volgens jou zelf gaan beantwoorden ..... als ik het wist zou ik de vraag niet stellen...

Mij lijkt dat een opeenvolging van (tegengestelde) rolbewegingingen om de lengteas en een zekere massa-traagheid al tot torsie-problemen kan leiden.
Heeft de trailer dan ook nog een "open" zijde (omdat er iets open kan klappen) dan zijn er al ingrediënten genoeg voor torsie-problemen.
Een echt probleem hoeft torsie niet te zijn maar de constructie moet er wel op "berekend" zijn, dus hetzij zo stijf en samenhangend dat de problemen onder de kritische drempel blijven danwel juist niet-stijf en dan dus bestand tegen een herhaald torderen.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Jul 2013, 15:19

Tja als je dat als torsie ziet,ok

torsie noem ik meer dat de voorzijde linksom en de achterzijde rechtsom kantelt en het materiaal ertussen deze twee bewegingen afremt en aan elkaar koppelt...

wat bij een auto dus wel gebeurd bij crossaxle...maar in mijn ogen bij een enkelasser niet omdat die om het koppelpunt draaien over de lengteas
gone

Terug naar “Techniek”