Series 3 - aarde draad dashboard

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
charlesnl

Series 3 - aarde draad dashboard

Berichtdoor charlesnl » 14 Jul 2013, 19:41

In mijn Series 3 heeft ooit een radio gezeten of 27mc en deze is door de vorige eigenaar verwijderd, nu wou ik hier een radio in plaatsen maar kan nergens een aarde draad vinden.
Dus hoe de vorige eigenaar een werkende radio had is me nog een raadsel op dit moment :)

Ik kan er zelf 1 trekken maar vroeg me af of ik de aansluitingen van de "werklamp" op het dashboard hiervoor kan pakken? Ik zou niet weten wat ik verder moet met die aansluiting dus lijkt me ideaal om de radio mee te verbinden. mocht dit gewoon kunnen wil ik eventueel later nog een 12v aansluiting voor Navigatie / TomTom aftappen van dezelfde aansluiting.

Ik heb al beetje gezocht online maar er lijkt niet echt een standaard oplossing te zijn voor het aansluiten van moderne 12v middelen in een oude Series3

Roger B.

Re: Series 3 - aarde draad dashboard

Berichtdoor Roger B. » 14 Jul 2013, 19:50

ik ken series niet goed, maar ik ga er even vanuit dat de minpool van de accu aan het chassis zit. Je kunt je aarde dan dus van elk met het chassis elektrisch geleidend verbonden metaaldeel vandaan halen.

Of je die werklampaansluiting kunt gebruiken is een beetje afhankelijk van hoe dik de bedrading daarvan is, en dan met name de min draad...

een kabeloogje achter een bestaand boutje nadat je de lak onder de kop van het boutje weggeschuurd hebt is een oplossing die in elk geval werkt (als het boutje geleidend verbonden is met de min van de accu)
gone

charlesnl

Berichtdoor charlesnl » 14 Jul 2013, 20:03

Top, dacht al dat het allemaal niet zo heel ingewikkeld was :) ga ik het zo proberen op te lossen. laat ik de werklamp aansluiten even voor wat het is.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 15 Jul 2013, 09:13

auto elektra is simpel.. of de auto is de min pool (in de meeste gevallen) of de auto is de plus. Dat kun je altijd even meten door je voltmeter tussen de plus van je accu en een kaal stuk metaal te hangen. Krijg je een voltage op je scherm dan is het chassis negatief, anders is het positief.

Maar goed, series 3 is als het goed is alleen maar nul op het chassis. dus dan is het een kwestie van een nuldraad van ergens van een boutje of moertje pakken dat op blank metaal zit.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

charlesnl

Berichtdoor charlesnl » 15 Jul 2013, 10:01

Had gisteravond al even zitten meten en doen, en gaatje geboord voor draadje.. keurig 12v gemeten.. maar de radio bleef maar weigeren. Bleek de zekering in de radio zelf het begeven te hebben... :oops:
en natuurlijk alles zekeringen bij de hand behalve een mini 12amp zekering dus vanavond poging 2 :)

Terug naar “Techniek”