D1 '98 300tdi :zoektocht Hoge temp koelwater (FIXED)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Glenn

D1 '98 300tdi :zoektocht Hoge temp koelwater (FIXED)

Berichtdoor Glenn » 14 Jul 2013, 13:07

Gisteren tijdens het rijden op de autostrade na lichte belasting -op helling zonder trailer- vastgesteld dat het koelwater extreem hoog kwam te staan (net niet in rood).

Heb volgende gedaan:

-afrit genomen en motor gestopt
- koelwater stond oververhit
- na afkoelen niveau 300ml wat moeten bijvullen
- geen witte rook
- geen vuile afzetting in expansietank
- olie kleur en niveau = OK
-radiator normaal niet verstopt = uitgeblazen en onderhouden

Na terug te vertrekken en na lang op de goede temperatuur te staan, TERUG geleidelijk verhoging merkbaar en bij belasting op gewone helling temperatuur de hoogte in!

Na afkoelen dmv de fans voor radiator en verder rijden en geen hoge temperaturen meer.. vandaag ook niet abnormaal, enkel toont de tempmeter nu wat lagere bedrijfstemperatuur dan normaal...

>>> mijn eerste gedacht was richting lekke KOPPAKKING maar dit zou dan toch ook constant moeten blijven?

>>> mijn tweede optie een slechtwerkende THERMOSTAAT ??? iemand dit al gehad???

>>> mijn derde optie eventueel slechtwerkende viscose koppeling van de radiator/motor ventilator??? maar deze dient volgens mij meer dienst te doen bij lagere toeren (minder buitenwind).

>>> verstopte radiator...

OPLOSSING:
Uiteidelijk heb ik een nieuwe radiator geplaatst (280€) en voor de zekerheid ook een nieuwe thermostaat (10€).
De motor had al meer dan 300.000 km op de teller, heb meteen de koppakking vernieuwd en het cilinderdeksel afgevlakt met 0.1mm + volledige reiniging van de kanalen + kleppen ingeschuurd.

Dank alvast voor jullie tijd en antwoorden.
Laatst gewijzigd door Glenn op 20 Mar 2015, 16:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Discovery 1 K1 Brittania 1998 - 300tDi
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007

Roger B.

Re: zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwater D1 300tdi

Berichtdoor Roger B. » 14 Jul 2013, 15:30

de elektrofans worden door de airco bediend, en die doet dat ook bij te hoge motorkoelwatertemperatuur.

de viscofan werkt wel degelijk mee op snelheid, niet alleen bij lage snelheid en stil staan

thermostaat gaat wel vaker stuk, maar vaak staat ie dan juist geheel open

radiateur kan ook inwendig vervuild en verstopt raken

geeft de temp meter te heet aan, of IS de motor echt te heet?
gone

Glenn

kan viscofan half werken ?

Berichtdoor Glenn » 14 Jul 2013, 15:39

Hallo,

Als een viscofan versleten is, zou het mogelijk zijn dat hij normaal werkt bij lagere of normale belasting en bij een iets hogere belasting dan weer niet?

Bij zo'n tijdje rijden op autosnelweg aan 110km/h begint de temp op te lopen, kan dit dan aan de viscofan liggen terwijl bij lagere snelheden er geen koelproblemen optreden?

type 300tdi motor

Alvast dank.
MVG
Glenn

### MODERATIE MEDEDELING: dit bericht uit apart topic toegevoegd aan dit topic, het heeft weinig zin twee topics te starten over koelproblemen bij de zelfde motor #####

Glenn

Berichtdoor Glenn » 14 Jul 2013, 15:42

De motor temperatuur is dan wel heel heet en niet enkel het instrument die aantoont.

Viscofan draaide bij het manueel testen bij de tussenstop redelijk normaal als bij koude stationaire motor...

Radiator is netjes en wordt vaak schoongeblazen, bovendien zou dan de temp altijd niet hoog blijven, of juist niet?

Groeten

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 14 Jul 2013, 23:03

Hoe wordt de radiateur schoon geblazen?
Misschien zijn de lamellen verbogen/vol geraakt waardoor er geen lucht meer tussen door kan?

Gebeurt nog wel eens op mn werk bij Mercedes G series tijdens het afspuiten.
Disco 1994 300TDI

Glenn

Berichtdoor Glenn » 18 Jul 2013, 09:35

Radiator wordt geregeld met lucht schoon geblazen, recht op de lamellen, niet schuin tegen verbuigen... lamellen staan ook mooi recht.
Koelvloeistof is van zeer goede kwaliteit en niet vuil. (Fleetguard ES comlpeet 50/50 -38°)

IK heb nu de koppakking vernieuwd, cildeksel afgevlakt, klepjes ondertussen geslepen enz... De koppakking blaasde op één plaats minim door wat zorgde voor wat mini luchtbelletjes in de expansietank.

Nu alles terug gemonteerd zit, na een testrit hetzelfde :o

Ik ga nu de waterpomp eens nazien of ze nog goed meedraait.

Iemand al eens een doordraaiende / losdraaiende impeller op de as --- waterpomp gehad bij een 30tdi??????????????????????????????

Groeten,
Glenn

bart4x4

Berichtdoor bart4x4 » 18 Jul 2013, 14:31

Jammer dat je de koppakking hebt vervangen. Viscofan moet je heel duidelijk mee horen loeien als de motortemperatuur iets of wat stijgt. Je voelt dit ook omdat je minder vermogen over houdt, lijkt dan alsof de motor wat inhoudt. Ik zou 'm gewoon preventief vervangen door een NIEUWE, dus geen gebruikte zoeken a.u.b., dat is weggegooid geld. Vervangen is 15 minuten werk met het juiste gereedschap en kennis. Wat je schreef betreft de radiateur, dus het doorblazen en reinigen, dat is dus alleen de buitenkant. De binnenkant is veel belangrijker, die kan nl. dichtslibben en dat is heel vaak dé oorzaak van temperatuur problemen. Je kunt je systeem flushen met een flesje van Forté (de enige échte goeie) of van Bar's leaks of Wynns. Daarna een conditioner samen met verse koelvloeistof. Mijn eigen Disco 300 tdi aut. die ik hoofdzakelijk als werkauto gebruikt heeft een nieuwe radiateur en visco gekregen toen ik 'm kocht, puur preventief, en ook met 3000 kg aan de haak, berg-op, geen probleem. Betaalbare adressen zijn bekend bij je neem ik aan?

Groetjes, Bart

Glenn

Berichtdoor Glenn » 20 Jul 2013, 16:23

Dag Bart,
Hallo allen,

Heb de radiator eruit gehaald ter controle en ik stelde vast dat ze best aan vervanging toe was. Wat dichtgeraakt aan de binnenkant (ver kan je er niet in kijken maar is al genoeg). En ook de ribben aan de voorkant van de wagen die toch voor 1/5 of 1/4 waren weggeteerd (door wegenstrooizout enz..). De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk af en toe eens bijgevuld met gewoon water, wie weet.

Heb bij m'n leverancier 278€ betaald voor een gloednieuwe radiator en betere versie (met kunststof raam en messing ontluchtingsdop).

Na montage en opvullen met degelijk koelmiddel geen problemen meer gehad.

DUS TOCH RADIATOR en begin van een lekke koppakking, ondertussen is het cilinderdeksel ook terug als nieuw.
De waterpomp is prima.
De viscofan doet zijn werk.

Groetjes en dank voor de reacties.

Momenteel terug gelukkig tot het volgende LR-avontuur :D

bart4x4

Berichtdoor bart4x4 » 20 Jul 2013, 17:04

Prima gedaan! Radiator komt idd vaak voor bij 200/300 tdi. Een nieuwe koppakking is uiteraard prima, ook voor je eigen geruststelling.

Gr, Bart

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 21 Jul 2013, 12:02

Heb je een onderdeel nummer van die radiateur?
Misschien wel handig voor mede D1 300tdi rijders.
je weet maar nooit... :)
Disco 1994 300TDI

Terug naar “Techniek”