D1 '98 300tdi :zoektocht Hoge temp koelwater (FIXED)
-
JeroenHeijkoop
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 10 Okt 2014, 09:10
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
Wat ook zou kunnen is dat er een scheur in een cilinder zit in het motorblok. En daardoor ook warm loopt.
1988 Land Rover 90 200/300 Tdi automaat
1985 Land Rover 90 3.9 V8 automaat
2007 Discovery 3 Tdv6
1977 Classic mini pickup willow green
Eigenaar van de Meteor Land Rover specialist in weesp.
1985 Land Rover 90 3.9 V8 automaat
2007 Discovery 3 Tdv6
1977 Classic mini pickup willow green
Eigenaar van de Meteor Land Rover specialist in weesp.
- Mark 130 in blue
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 24 Jul 2013, 15:21
- Locatie: Tilburg
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
Bedankt voor de terugkoppeling heren.
Sinds ik hem heb loopt hij warm / te warm. Dat is sinds 2008. Was derde auto toen, verder wel het een en ander geprobeerd. In het begin wat mee rond gereden maar verder vrij weinig, misschien 5dkm per jaar. Met het idee hem op te knappen.
In 2011 ben ik daar mee begonnen, heel de body uitelkaar gehaald en begonnen om het koelprobleem op te lossen ben ik onderdelen gaan vervangen. Aangezien ik in de veronderstelling was dat het de slechte radiator was. (koelribben vielen er uit)
Dus radiator vervangen,
thermostaat
temp sensor
grote intercooler / egr afgedicht / kat verwijderd.
Kenlow fan gemonteerd.
Ook brandstoftank, en daarna problemen gekregen met de injectiepomp, deze laten vervangen door een ervaren 300tdi monteur door een tweedehandse, tevens toen distributie set laten vervangen als de multiriem. En de pomp iets laten openzetten om de capaciteit van de grotere intercooler te gebruiken. Toen was de opmerking van de monteur dat hij zeer snel aan zijn temperatuur zit.
Na deze reparatie heb ik er nog 8 maanden over gedaan om de auto af te maken. Om hem dus rijdend te krijgen.
En toen op korte ritten niet veel van gemerkt, zeker niet in NL. Alleen vervolgens hem mee op vakantie genomen en daar liep de temp goed op onder vol belasting, maar nog enigsinds te doen. Vervolgens een object in mijn waterpomp gevonden toen die niet meer liep, een nieuwe er in gezet en een dag later in de bergen is hij warmgelopen omdat de fan niet aansloeg op 100m voor mijn bestemming. Daar die fan met een kabel rechtstreeks op de accus gezet zodat hij continu draaide. En mijn watervoorraad van 10 liter gebruikt om de nog steeds draaiende motor af te koelen, alleen het expansievast was gescheurd. Dus met regelmatig controleren terug naar de camping gereden en een nieuw expansievat gemonteerd. Vervolgens naar huis gereden, met opletten op de temp.
hier thuis gekomen het systeem nog eens gespoeld en dat terugslag klepje vervangen tussen de rad, exp vat en het thermostaat huis. En de visco fan terug geplaatst. Die volgens een monteur nog goed werkte.
Dit jaar is de 130 gepromoveerd van 2e auto naar eerste auto dus wordt hij veel intensiever gebruikt en er weer mee op vakantie gegaan. En dus weer dat de temp oploopt bij een bergje. Op de terugweg is de brandstoffilter nog verstopt geraakt, dus toen maar besloten om de kop er eens af te halen. Toen die er af was deze bekeken en de pakking resten er af gehaald en opgepoetst met fijn schuurpapier en niets gevonden. Hij zag er gewoon goed uit, terwijl ik een nieuwe kop had liggen. Dus schoongemaakt er terug opgezet en weer alles opgebouwd. Maar nog steeds warm worden. En die zwarte olie, ik had verwacht dat hij wel een beetje doorzichtig zou blijven na het verwisselen.
Dus mijn volgende plan wordt het zoeken van een tweedehands 300tdi en deze uitelkaar te halen, laten honen en vlakken en met een gereviseerde injectiepomp weer op te bouwen. Tenzijn iemand nog een heel goed ander idee heeft?
Momenteel heb ik die auto dagelijs nodig dus onderzoeken in het voertuig gaat te lang duren naar mijn idee.
Sinds ik hem heb loopt hij warm / te warm. Dat is sinds 2008. Was derde auto toen, verder wel het een en ander geprobeerd. In het begin wat mee rond gereden maar verder vrij weinig, misschien 5dkm per jaar. Met het idee hem op te knappen.
In 2011 ben ik daar mee begonnen, heel de body uitelkaar gehaald en begonnen om het koelprobleem op te lossen ben ik onderdelen gaan vervangen. Aangezien ik in de veronderstelling was dat het de slechte radiator was. (koelribben vielen er uit)
Dus radiator vervangen,
thermostaat
temp sensor
grote intercooler / egr afgedicht / kat verwijderd.
Kenlow fan gemonteerd.
Ook brandstoftank, en daarna problemen gekregen met de injectiepomp, deze laten vervangen door een ervaren 300tdi monteur door een tweedehandse, tevens toen distributie set laten vervangen als de multiriem. En de pomp iets laten openzetten om de capaciteit van de grotere intercooler te gebruiken. Toen was de opmerking van de monteur dat hij zeer snel aan zijn temperatuur zit.
Na deze reparatie heb ik er nog 8 maanden over gedaan om de auto af te maken. Om hem dus rijdend te krijgen.
En toen op korte ritten niet veel van gemerkt, zeker niet in NL. Alleen vervolgens hem mee op vakantie genomen en daar liep de temp goed op onder vol belasting, maar nog enigsinds te doen. Vervolgens een object in mijn waterpomp gevonden toen die niet meer liep, een nieuwe er in gezet en een dag later in de bergen is hij warmgelopen omdat de fan niet aansloeg op 100m voor mijn bestemming. Daar die fan met een kabel rechtstreeks op de accus gezet zodat hij continu draaide. En mijn watervoorraad van 10 liter gebruikt om de nog steeds draaiende motor af te koelen, alleen het expansievast was gescheurd. Dus met regelmatig controleren terug naar de camping gereden en een nieuw expansievat gemonteerd. Vervolgens naar huis gereden, met opletten op de temp.
hier thuis gekomen het systeem nog eens gespoeld en dat terugslag klepje vervangen tussen de rad, exp vat en het thermostaat huis. En de visco fan terug geplaatst. Die volgens een monteur nog goed werkte.
Dit jaar is de 130 gepromoveerd van 2e auto naar eerste auto dus wordt hij veel intensiever gebruikt en er weer mee op vakantie gegaan. En dus weer dat de temp oploopt bij een bergje. Op de terugweg is de brandstoffilter nog verstopt geraakt, dus toen maar besloten om de kop er eens af te halen. Toen die er af was deze bekeken en de pakking resten er af gehaald en opgepoetst met fijn schuurpapier en niets gevonden. Hij zag er gewoon goed uit, terwijl ik een nieuwe kop had liggen. Dus schoongemaakt er terug opgezet en weer alles opgebouwd. Maar nog steeds warm worden. En die zwarte olie, ik had verwacht dat hij wel een beetje doorzichtig zou blijven na het verwisselen.
Dus mijn volgende plan wordt het zoeken van een tweedehands 300tdi en deze uitelkaar te halen, laten honen en vlakken en met een gereviseerde injectiepomp weer op te bouwen. Tenzijn iemand nog een heel goed ander idee heeft?
Momenteel heb ik die auto dagelijs nodig dus onderzoeken in het voertuig gaat te lang duren naar mijn idee.
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
Tja, wat was dat? Zijn er nog meer stukken ergens in de motor aanwezig?Vervolgens een object in mijn waterpomp gevonden
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
Vraag eens aan diezelfde monteur of hij je brandstofpomp weer in de originele stand terug kan zetten 
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
Als je de auto elke dag nodig hebt maakt dat er niet makkelijker op om rustig aan vanalles los te halen en te onderzoeken. Als je hem goed belast, rookt hij dan? Zwarte rook duid op teveel brandstof (of te weinig lucht door een verstopt filter) en dat veroorzaakt een hogere uitlaatgastemperatuur. Dat zorgt weer voor meer hitte in de kop, en dus een hogere temp van de koelvloeistof.
Je zegt dat de thermostaat is vervangen, van welke leverancier kwam de nieuwe? Was dat een originele of brittpart of iets anders? Dat een thermostaat nieuw is wil nog niet zeggen dat hij goed is, vooral als ie in een blauw doosje kwam
. Zelfde geld voor de waterpomp.
Is een koelslang toevallig niet goed meer, dat ie dichtklapt. Ik heb het zien gebeuren, dat met gasgeven de waterpomp hard genoeg zoog om de onderste slang dicht te klappen, dat hindert de doorstroming natuurlijk enorm.
Iets anders nog, de dop van het expansievat. Als ie geen druk opbouwt dan werkt het koelsysteem ook niet goed. Kost niet veel en is zo vervangen, mss het proberen waard...
Je zegt dat de thermostaat is vervangen, van welke leverancier kwam de nieuwe? Was dat een originele of brittpart of iets anders? Dat een thermostaat nieuw is wil nog niet zeggen dat hij goed is, vooral als ie in een blauw doosje kwam
Is een koelslang toevallig niet goed meer, dat ie dichtklapt. Ik heb het zien gebeuren, dat met gasgeven de waterpomp hard genoeg zoog om de onderste slang dicht te klappen, dat hindert de doorstroming natuurlijk enorm.
Iets anders nog, de dop van het expansievat. Als ie geen druk opbouwt dan werkt het koelsysteem ook niet goed. Kost niet veel en is zo vervangen, mss het proberen waard...
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
- Mark 130 in blue
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 24 Jul 2013, 15:21
- Locatie: Tilburg
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
Hey hallo,
bedankt voor het meedenken, maar ik heb de thermostaat en pomp vervangen door een Oem onderdeel.
En hij rookt wel wat maar niet noemenswaardig.
bedankt voor het meedenken, maar ik heb de thermostaat en pomp vervangen door een Oem onderdeel.
En hij rookt wel wat maar niet noemenswaardig.
- DutchRover
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 12 Apr 2007, 21:54
- Locatie: SW-Drenthe
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
Heb je de verstuivers wel eens laten testen? Die van mij waren in ieder geval slecht en minder. Ik had er nog 4 in mijn sloop disco en die waren al veel beter.
Disco 300tdi 1995 Automatic
Disco 300tdi 1994/95 r380 2x
Disco 300tdi 1994/95 r380 2x
- Mark 130 in blue
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 24 Jul 2013, 15:21
- Locatie: Tilburg
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
Hey hallo, nog even een update. Nadat ik de wat koelvloeistof was verloren door een eigen montage fout, slag zat niet goed vast. Toch nog eens de thermostaat vervangen een een AllMakes die ik getest heb en nu is het probleem opgelost. De twee geplaatste oem thermostaten had ik niet getest maar gewoon gemonteerd. Maar nu geen probleem meer en de temperatuur is nu zeer constant.
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
en weet je zeker dat je meter de juiste stand aangeeft? zal niet de eerste zijn met meter vol in het rood, ( massaprobleem
) en klopt je meter ook met de sensor?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten