BTP2275
Gr Bart
D1 '98 300tdi :zoektocht Hoge temp koelwater (FIXED)
- GJ Disco 300 Tdi
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 24 Jun 2013, 20:26
Re: zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwater D1 300tdi
Ja hoor,
Dat is van Bearmach UK nummer BTP 2275R
groeten
Dat is van Bearmach UK nummer BTP 2275R
groeten
Discovery 1 K1 Brittania 1998 - 300tDi
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007
- Mark 130 in blue
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 24 Jul 2013, 15:21
- Locatie: Tilburg
Re: zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwater D1 300tdi
Hey hallo,
Ik heb dan een defender 300tdi maar dat zal niet het verschil maken.
Mijn auto wordt ook snel te warm. Zolang ik hem heb staat de temp wijzer al iets in de plus. Daarbij was de radiator erg oud en veel lamellen waren slecht dus de radiator vervangen, alleen wel door een britpart exemplaar. In ieder geval wel een nieuwe. Op die radiator heb ik een nieuwe kenlow fan geplaatst, met de gedachten dat die meer doet als er niet hard gereden wordt. (of toeren gemaakt wordt)
Nou daarmee naar zuid-frankrijk gereden, eigenlijk zonder probleem. Daar aangekomen een paar dagen later een vreemd geluid. Blijkbaar een koper stuk buis in mijn waterpomp gekomen. Geen idee waar deze vandaan is gekomen waarschijnlijk uit de nieuwe radiator.
Nou dus dat ding er uitgehaald en een nieuwe pomp van de LR garage die ze gewoon op voorraad hadden in perpignan, geplaatst. Maar het warm worden blijft, zelfs met fan continue aan. Het was daar ook wel warm met heuveltjes, maar hij blijkt hier in NL ook gewoon warm te worden.
Tegelijkertijd heb ik ook de temp sensor vervangen met een nieuwe en ook de thermostaat beide oem. Kosten niet veel dus maar direct mee pakken. Maar probleem blijft.. Nu heb ik zitten lezen op UK forums dat er mogelijk een bypas kanaal in de radiator van een 300tdi zit, zowel in de OEM als in de aftermarket. En dat ze die dicht kunnen maken voor meer koeling. Iemand een idee.
Heb al wel zitten kijken naar een radiator met extra koelcapaciteit, maar die zijn ook niet bepaald gratis. > 450 pond.
Ik heb dan een defender 300tdi maar dat zal niet het verschil maken.
Mijn auto wordt ook snel te warm. Zolang ik hem heb staat de temp wijzer al iets in de plus. Daarbij was de radiator erg oud en veel lamellen waren slecht dus de radiator vervangen, alleen wel door een britpart exemplaar. In ieder geval wel een nieuwe. Op die radiator heb ik een nieuwe kenlow fan geplaatst, met de gedachten dat die meer doet als er niet hard gereden wordt. (of toeren gemaakt wordt)
Nou daarmee naar zuid-frankrijk gereden, eigenlijk zonder probleem. Daar aangekomen een paar dagen later een vreemd geluid. Blijkbaar een koper stuk buis in mijn waterpomp gekomen. Geen idee waar deze vandaan is gekomen waarschijnlijk uit de nieuwe radiator.
Nou dus dat ding er uitgehaald en een nieuwe pomp van de LR garage die ze gewoon op voorraad hadden in perpignan, geplaatst. Maar het warm worden blijft, zelfs met fan continue aan. Het was daar ook wel warm met heuveltjes, maar hij blijkt hier in NL ook gewoon warm te worden.
Tegelijkertijd heb ik ook de temp sensor vervangen met een nieuwe en ook de thermostaat beide oem. Kosten niet veel dus maar direct mee pakken. Maar probleem blijft.. Nu heb ik zitten lezen op UK forums dat er mogelijk een bypas kanaal in de radiator van een 300tdi zit, zowel in de OEM als in de aftermarket. En dat ze die dicht kunnen maken voor meer koeling. Iemand een idee.
Heb al wel zitten kijken naar een radiator met extra koelcapaciteit, maar die zijn ook niet bepaald gratis. > 450 pond.
- Mark 130 in blue
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 24 Jul 2013, 15:21
- Locatie: Tilburg
Re: zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwater D1 300tdi
oh nog even aanvullend er zit ook nog een grote intercooler voor.
Re: zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwater D1 300tdi
1)
Heb je al gekeken in het expansievat bij draaiende warme motor of er luchtbelletjes zich vormen? Dit mag NIET, enkel een stroming mag merkbaar zijn, ook als je even extra gas heeft.
Luchtbellen en druktoename in het exp.vat kunnen duiden op een lekkende koppakking. (onlangs nog lichtjes gehad als gevolg van oude slechtwerkende radiator)
Moet je geregeld koelwater bijvullen?
2)
Ben je wel zeker dat er geen andere brokstukken ergens anders voor verstopping zorgen????
Misschien eens heel je systeem doorspoelen om zeker te zijn...nog verdoken brokstukken kunnen in de fijne kanalen voor een voldoende opstopping zorgen en de goede doorstroming verhinderen!
Uiteraard kan het zijn dat niet alles mee zal komen en er stukjes zullen kunnen achterblijven in het systeem of in de kanalen van de motorblok, deze zijn het nauwst.
-Controleer hiervoor het thermostaathuis, daar kan je inkijken na demontage van de ontluchtingsstop of thermostaat.
-eventueel de leidingen demonteren en uitspoelen, in kijken en zeker zijn van je stuk.
-koelwater aflaten van de motorblok via aflaatstop aan de onderkant van je cilinders (rechterzijde tussen turbo en pijlstok, als je voor de wagen staat, sleutel 13)
-natuurlijk kan je niet 'in' de motor, tenzij je het cilinderdeksel af neemt...
-op de foto lijken het grote stukken maar misschien zitten er nog kleinere in het water?
3)
De sensoren kan je makkelijk uitmeten om dit dan te gaan uitsluiten.
de tempsensoren moet iets over de 116 Ohm meten bij koude motor, rond de 18 Ohm bij bedrijfstemperatuur.Handig is een laser of infrarood thermometer om dit te verifiëren. Zodat je zeker bent van de temperatuur van de motor.
4)
Wat de thermostaat betreft deze moet openen tussen 85 en 89°C, kan je testen in een half gevulde waterpan die je opwarmt met daarin een thermometer ter controle.
Deze zie je dan mooi openen als ie goed werkt. Een nieuw onderdeel betekend niet altijd dat ze goed werkt, zeker niet met LR onderdelen
5)
De viscofan moet je goed mee horen draaien bij warme motor, veel winddebiet voelbaar en zeer moeilijk tegen te houden zijn met bv een waterslang, rubber of krant, niet je vingers
Gaat dit gemakkelijk dan kan je de viscofan best vervangen. (kost ook wel een aardige duit)
450Pond is niet niets voor een nieuwe radiator! En ik begrijp niet goed waarvoor die extra koelcapaciteit nodig is? Een 300tdi kan gerust veel aan en heeft een simpel maar goed werkende koelwateromloop.
Als dan bovendien nog extra oud ijzer uit die nieuwe radiator komt, zou ik eerder de dealer Britpart verantwoordelijk stellen voor een oplossing of FLUSH. 'oud ijzer' in een nieuw onderdeel kan echt niet, vind ik!
6)
De waterpomp heb je laten vernieuwen of heb je dit zelf gedaan?
Is alles ten slotte goed ontlucht????
Ontluchten doe je best volgens het LR boekje.
Ik doe het dan zo:
Eerst de radiator heel goed opgieten via de ontluchtingsstop...
Expansievatje iets meer dan half vullen
waterpomp opgieten via uitgaand buisje naar thermostaathuis tot ze overloopt
thermostaathuis ontluchten via hoogste punt met draaiende motor (ik doe dit dmv een doorschijnend buisje op de terugvoer te steken naar exp.tank en zo wat in toeren te gaan tot alle luchtbelletjes weg zijn
bijvullen van tankje
testrit tot motor op bedrijfstemp komt en nog eens niveau contoleren. Bij warme motor staathet koelmiddel zo'n 2cm hoger dan de helft.
Koude motor = koelwater niet hoger dan de helft van de tank vullen.
Bij LR staan er geen min en max lijntjes op de tank hé.
Ik heb met verfstift een lijntje gezet bij warm niveau ter controle en eentje bij koude stand, altijd handig.
7)
Tenslotte nog een vraagje over je smeerolie:
-normaal heb je geen oliedrukmeter staan, misschien wel, is deze nog normaal bij jou als je motor warmloopt? zakt ze weg?
-heb je de olie al visueel nagezien op goede kleur, viscositeit...?
water in de olie (mayonaise brei of te slappe olie/niveaustijging) kan duiden op een lek in je koelwateromloop via eventueel je koppakking...
Dit moet het ongeveer zijn qua basiscontroles.
Ik hoop dat je het kan vinden, hou ons op de hoogte.
Groetjes,
Glenn
Heb je al gekeken in het expansievat bij draaiende warme motor of er luchtbelletjes zich vormen? Dit mag NIET, enkel een stroming mag merkbaar zijn, ook als je even extra gas heeft.
Luchtbellen en druktoename in het exp.vat kunnen duiden op een lekkende koppakking. (onlangs nog lichtjes gehad als gevolg van oude slechtwerkende radiator)
Moet je geregeld koelwater bijvullen?
2)
Ben je wel zeker dat er geen andere brokstukken ergens anders voor verstopping zorgen????
Misschien eens heel je systeem doorspoelen om zeker te zijn...nog verdoken brokstukken kunnen in de fijne kanalen voor een voldoende opstopping zorgen en de goede doorstroming verhinderen!
Uiteraard kan het zijn dat niet alles mee zal komen en er stukjes zullen kunnen achterblijven in het systeem of in de kanalen van de motorblok, deze zijn het nauwst.
-Controleer hiervoor het thermostaathuis, daar kan je inkijken na demontage van de ontluchtingsstop of thermostaat.
-eventueel de leidingen demonteren en uitspoelen, in kijken en zeker zijn van je stuk.
-koelwater aflaten van de motorblok via aflaatstop aan de onderkant van je cilinders (rechterzijde tussen turbo en pijlstok, als je voor de wagen staat, sleutel 13)
-natuurlijk kan je niet 'in' de motor, tenzij je het cilinderdeksel af neemt...
-op de foto lijken het grote stukken maar misschien zitten er nog kleinere in het water?
3)
De sensoren kan je makkelijk uitmeten om dit dan te gaan uitsluiten.
de tempsensoren moet iets over de 116 Ohm meten bij koude motor, rond de 18 Ohm bij bedrijfstemperatuur.Handig is een laser of infrarood thermometer om dit te verifiëren. Zodat je zeker bent van de temperatuur van de motor.
4)
Wat de thermostaat betreft deze moet openen tussen 85 en 89°C, kan je testen in een half gevulde waterpan die je opwarmt met daarin een thermometer ter controle.
Deze zie je dan mooi openen als ie goed werkt. Een nieuw onderdeel betekend niet altijd dat ze goed werkt, zeker niet met LR onderdelen
5)
De viscofan moet je goed mee horen draaien bij warme motor, veel winddebiet voelbaar en zeer moeilijk tegen te houden zijn met bv een waterslang, rubber of krant, niet je vingers
Gaat dit gemakkelijk dan kan je de viscofan best vervangen. (kost ook wel een aardige duit)
450Pond is niet niets voor een nieuwe radiator! En ik begrijp niet goed waarvoor die extra koelcapaciteit nodig is? Een 300tdi kan gerust veel aan en heeft een simpel maar goed werkende koelwateromloop.
Als dan bovendien nog extra oud ijzer uit die nieuwe radiator komt, zou ik eerder de dealer Britpart verantwoordelijk stellen voor een oplossing of FLUSH. 'oud ijzer' in een nieuw onderdeel kan echt niet, vind ik!
6)
De waterpomp heb je laten vernieuwen of heb je dit zelf gedaan?
Is alles ten slotte goed ontlucht????
Ontluchten doe je best volgens het LR boekje.
Ik doe het dan zo:
Eerst de radiator heel goed opgieten via de ontluchtingsstop...
Expansievatje iets meer dan half vullen
waterpomp opgieten via uitgaand buisje naar thermostaathuis tot ze overloopt
thermostaathuis ontluchten via hoogste punt met draaiende motor (ik doe dit dmv een doorschijnend buisje op de terugvoer te steken naar exp.tank en zo wat in toeren te gaan tot alle luchtbelletjes weg zijn
bijvullen van tankje
testrit tot motor op bedrijfstemp komt en nog eens niveau contoleren. Bij warme motor staathet koelmiddel zo'n 2cm hoger dan de helft.
Koude motor = koelwater niet hoger dan de helft van de tank vullen.
Bij LR staan er geen min en max lijntjes op de tank hé.
Ik heb met verfstift een lijntje gezet bij warm niveau ter controle en eentje bij koude stand, altijd handig.
7)
Tenslotte nog een vraagje over je smeerolie:
-normaal heb je geen oliedrukmeter staan, misschien wel, is deze nog normaal bij jou als je motor warmloopt? zakt ze weg?
-heb je de olie al visueel nagezien op goede kleur, viscositeit...?
water in de olie (mayonaise brei of te slappe olie/niveaustijging) kan duiden op een lek in je koelwateromloop via eventueel je koppakking...
Dit moet het ongeveer zijn qua basiscontroles.
Ik hoop dat je het kan vinden, hou ons op de hoogte.
Groetjes,
Glenn
Discovery 1 K1 Brittania 1998 - 300tDi
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007
- Mark 130 in blue
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 24 Jul 2013, 15:21
- Locatie: Tilburg
Re: zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwater D1 300tdi
Voor degene die er misschien verstand van heeft..
Nou, we zijn een jaar verder en het probleem is er eigenlijk nog steeds. Weer naar Zuid-Frankrijk enne bij Luik gaat de Temp naar het rood dus snelheid laten zakken en met een fluwele voetje verder rijden. Verder allemaal wel goed gekomen en als ik me inhoud komt het wel goed. 100/110kmpu als het vlak is.
Maar omdat ik toch verder ben gaan zoeken heb ik de koppakking vervangen en zag al dat er met de oude koppakking niets aan de hand was.
Dus nieuwe radiator 2013, thermostaat OEM (heb nu een 88 graden liggen die ik er op ga zetten), nieuwe pomp nieuw expensievat, nieuw terugslag klepje (tussen rad, exp vat en thermostaat huis, nieuwe sensor. Heb hem meerdere keren doorgespoeld, via de bout achter de turbo. Verwarming doet het goed. Heb intussen wel de originele visco fan weer teruggezet (deze werkt goed)
Alleen blijf ik kokende koelvloeistof ruiken en blijft hij te warm lopen. En hard of zacht rijden maakt niet veel uit, alleen hard optrekken en heuveltjes zorgen voor problemen.
1 ding is dat ik de koeltunnel er niet op heb zitten, dit zou nog wat uit kunnen maken. En ik heb er een grote intercooler op zitten.
Dus als iemand nog een idee heeft, graag.
Nou, we zijn een jaar verder en het probleem is er eigenlijk nog steeds. Weer naar Zuid-Frankrijk enne bij Luik gaat de Temp naar het rood dus snelheid laten zakken en met een fluwele voetje verder rijden. Verder allemaal wel goed gekomen en als ik me inhoud komt het wel goed. 100/110kmpu als het vlak is.
Maar omdat ik toch verder ben gaan zoeken heb ik de koppakking vervangen en zag al dat er met de oude koppakking niets aan de hand was.
Dus nieuwe radiator 2013, thermostaat OEM (heb nu een 88 graden liggen die ik er op ga zetten), nieuwe pomp nieuw expensievat, nieuw terugslag klepje (tussen rad, exp vat en thermostaat huis, nieuwe sensor. Heb hem meerdere keren doorgespoeld, via de bout achter de turbo. Verwarming doet het goed. Heb intussen wel de originele visco fan weer teruggezet (deze werkt goed)
Alleen blijf ik kokende koelvloeistof ruiken en blijft hij te warm lopen. En hard of zacht rijden maakt niet veel uit, alleen hard optrekken en heuveltjes zorgen voor problemen.
1 ding is dat ik de koeltunnel er niet op heb zitten, dit zou nog wat uit kunnen maken. En ik heb er een grote intercooler op zitten.
Dus als iemand nog een idee heeft, graag.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwater D1 300tdi
euhh ja, geen koeltunnel is een forse beperking van de koelende capaciteit van je fan....
maar een kenlowe zit tegen de radiateur daar maakt het niet uit
maar een kenlowe zit tegen de radiateur daar maakt het niet uit
gone
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
Wellicht veel werk, maar zit er ergens in die motor geen stukje koper? Zoals Glenn al suggereerde. Verder; heb je die oude radiator nog liggen? Snij die eens open, kijken of daar iets van koper uit tevoorschijn komt.

Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
Ik zal dat bezorgen...
Discovery 1 K1 Brittania 1998 - 300tDi
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten