Disco 3 2.7 TDV6 '05 vermogens verlies

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Disco 3 vermogens verlies

Berichtdoor Roger B. » 13 Jul 2013, 11:21

Rob Pt schreef:
Roger B. schreef:Heb begrepen dat afsluiten niet meer kan na bepaald bouwjaar omdat de motorECU vanaf die bouwjaren checked of de EGR bediening effect heeft op de emisiewaade

Afsluiten kan wel maar vanaf auto's waarvan de 10de positie van het VIN een 7 of hoger aangeeft zal er een waarschuwingslampje blijven branden dat aangeeft dat er een 'EGR fault' is opgetreden ! En ook zal deze mededeling om de zoveel tijd als tekst in het display van de BC verschijnen.

Rob

Dat is wat ik met kan niet bedoel met het kan niet...... dat het niet kan zonder meldingen van de auto dat er iets mis is, de oudere modellen doen dat niet en daar kan het wel (zonder foutmelding)
gone

Glenn

Re: Disco 3 2.7 TDV6 '05 vermogens verlies

Berichtdoor Glenn » 09 Mar 2015, 21:16

Hey Rob,

Bedoel je met de 10de posite, de 10de letter/cijver van het VIN nummer?

Dus met inbegrip van SALLAAA.......op de tiende plaats staat bij mij een 8
Ik heb dus geen geluk om de EGR's enkel en alleen maar af te doppen?

Ik zie dat de software en elektronica meer dan 200€ kosten... is er een alternatief?

Ik hoor u graag terug.

Groetjes,
Glenn
Discovery 1 K1 Brittania 1998 - 300tDi
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007

Glenn

Berichtdoor Glenn » 12 Mar 2015, 14:00

Dank voor het PB Rob!

Ik probeer binnenkort mijn 2007 motor te blanken zonder elektro tuning en zonder de EGR's er uit te nemen.
Ik hou jullie op de hoogte...

PS; weet iemand indien het motor alarm zou aan gaan (p de display en lampje), of deze ook zal uitgaan indien ik de EGR's weer vrij maak?
Of moet dit met een diagnosetoestel gereset worden?

Groetjes,
Glenn

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 12 Mar 2015, 21:31

... a 2007 EU4 EGR valve blanked off will out the engine management lamp on permanently. EU4 EGR valves are recognisable by the 2 torx T30 bolt heads, that hold them to the cooler, pointing away from the from of the vehicle.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Glenn

Berichtdoor Glenn » 17 Mar 2015, 09:04

Hallo allen,
Hallo Rob,

Ik verneem van de mechnieker bij de dealer het volgende:
-dat bij het afblanken van de EGR's bij de E4 motoren geen enkele foutmeldingen van de motor
meer zullen opkomen! Dat betekend dat als er zich een ander probleem voordoet, dit ook
niet zal gemeld worden. De motor zou dan opnieuw moeten geprogrammerd worden :cry:

Iedereen zegt blijkbaar wel iets anders...

Als dieselmechanieker denk ik dan het volgende:

-EGR's mechanisch afblanken -zonder de werkende EGR kleppen er uit te halen- zou toch enkel
moeten zorgen voor een Motor alarm zoals ROB zegt (blijvend alarm door continu metingen naar
de EMS) waarom zouden de andere alarm codes dan niet meer werken, dat stel ik me?

-Ik kom dan meer tot de vaststelling dat het beter is (bij de Euro4)om er niet mee te gaan knoeien
of af te blanken, maar dan gewoon de airbox, het vlinderklephuis, de inlaat te demonteren en
GOED TE REININGEN om vervolgens terug te monteren. Uiteraard alles wat van EGR smurrie in je
motor doorgaat is een jammerlijke zaak.

Tenslotte als je de EGR's niet kan afblanken van bij het begin bij een nieuwe wagen, is er al veel smurrie naar de cilinders gegaan he. :roll:

Mijn D3 is van 2007 en heeft 160.000km op de teller en toen ik de EGR buisjes demonteerde zag ik al behoorlijk wat roet in de behuizing zitten.

Ik zal dus tot ik geen elektronische oplossing hoor of kan vinden de boel netjes reinigen en er terug opzetten...

Vraag:

Heeft iemand daadwerkelijk al eens een 2007 E4 afgeblanked zonder electronica/sturing af te koppelen van de EGR's en wat was het resultaat ???????????????????????????????

Groetjes,
Glenn

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 17 Mar 2015, 21:26

... ok, there is a difference in the operation and control of EU3 and EU4 EGRs and having just replaced 3 EU4 EGR valves today on 3 different vehicles (all with the MIL lampje on) I thought I would look at the issues regarding blanking etc.

Fault Code P0401 deals with the response of the manifold pressure to the EGR valve opening during overrun fuel cut off.

What happens is that the ECU looks at the MAP pressure when the EGR valve is open at different revs and compares this to expected values. If these are outside the permitted ranges then it will log the fault and put on the light.

There are 24 different values and as secondary input it uses 11 other parameters.

If the expected values are not met in 2 consecutive drive cycles then the MIL lampje WILL come on irrespective what a mechanic tells you ;)

If you want the long explanation then I'm happy to post it.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Glenn

Berichtdoor Glenn » 06 Dec 2018, 15:44

Hallo Rob,
Ik wil u hier omtrent 2 ragen stellen...

Weet u ook hoe een tdv6 2007 zou reageren indien ik alleen de vlinderklep uit het EGR huis zou halen? Komen er dan ook foutmeldingen omdat
de drukmeting van de MAP sensor andere verwachte waarden zullen hebben?

-Ik veronderstel dat het normaal in deellast niet slecht zou zijn om ipv en gesloten vlinderklep, toch een vrije doorlaat zou hebben (zonder klep)
om zo meer lucht naar de inlaatcollector te voorzien. Er zou toch minder vacuum na de klep komen waardoor er ook minder recirculatie zou zijn van de ERG kleppen?
Mochten er geen blijvende foutcodes komen, wil ik dit wel proberen mits de actuator te laten zitten van de vlinderklep.

ik merk soms geen reactie te krijgen in vermogen bij vertrekken vanaf stilstand naar 1ste en 2de ...bij het induwen van gaspedaal. Het is net of er heel voorzichtig op het pedaal word geduwd, terwijl 100% induwen geen reactie veroorzaakt. Motor blijft te laag in toeren alsof er niet meer extra word ingespoten. Kan dit liggen aan de MAP sensor die nog restvuil heeft zitten binnen in?
Dit is een sporadisch probleem. Plots verdwijnt het en reactie is dan ok + leveren van vermogen alles normaal...

groeten
Glenn

Terug naar “Techniek”