Af en toe heb ik last van een 'screamer'. Vermoedelijk moet de handrem dus afgesteld worden maar daar gaat het me nu niet om.
Ik vroeg me af of er een mogelijkheid is om de EPB buiten werking te stellen. Wat ik weet is als je de knop omlaag duwt en vasthoudt en vervolgens het contact uitzet dat dan de handrem er niet opgaat maar zodra ik de sleutel verwijder gaat hij er alsnog op.
Hier zal het niet of nauwelijks voorkomen maar ik kan me voorstellen dat je in Nederland in de winter als het stevig vriest i.v.m. vastvriezen liever je handrem niet gebruikt. Hoe lossen Discovery 3 en 4 rijders dat op ?
Rob
EPB Discovery 3 uitschakelen.
EPB Discovery 3 uitschakelen.
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor
Re: EPB Discovery 3 uitschakelen.
Je hebt een handbak? Uitschakelen lijkt me ingewikkeld en dan krijg je waarschijnlijk wat foutmeldingen en geen idee of je dan nog vooruit kunt
jobster schreef:Je hebt een handbak? Uitschakelen lijkt me ingewikkeld en dan krijg je waarschijnlijk wat foutmeldingen en geen idee of je dan nog vooruit kunt
Ja, ik heb een handbak (zie onderschrift
Via een mail had ik al een mogelijke oplossing aangedragen gekregen maar die werkt vooralsnog niet. In de documentatie heb ik er ook niets over kunnen vinden maar dat de de EPB niet uitgeschakeld zou kunnen worden vind ik toch vreemd. Discovery's 3 en 4 rijden toch ook in landen waar je in bepaalde jaargetijden je handrem niet wilt gebruiken ........... Prachtig al die electronica waaraan allerlei (automatische) systemen zijn gekoppeld maar in een aantal gevallen houd ik de zaken toch liever zelf in de hand. Voor mij is o.a. de EPB volkomen overbodig !
Intussen google ik verder en hoop nog steeds op een oplossing. In ieder geval ga ik ook nog iets proberen met een zekering verwijderen (moet nog kijken welke dat evt. zou zijn) en kijken wat dat oplevert. Ach en foutmeldingen ........ het aantal keren dat de elektronica een vals alarm geeft ...........
Rob
-
Gvanderheijden
De enige oplossing die ik heb gezien en ik zelf soms gebruik, is voordat de sleutel uit het contact gaat de EPB knop in te drukken en dan de sleutel eruit halen. Dan wordt de EPB niet ingeschakeld. Dit uiteraard alleen bij de disco's met handbak.
Grz,
Gerard
present: Discovery 3 SE TDV6 2005 manuel JAVA Black
past: 110 td5 CSW 2002
past: 110 td5 CSW 1999
Gerard
present: Discovery 3 SE TDV6 2005 manuel JAVA Black
past: 110 td5 CSW 2002
past: 110 td5 CSW 1999
Gvanderheijden schreef:......... voordat de sleutel uit het contact gaat de EPB knop in te drukken en dan de sleutel eruit halen. Dan wordt de EPB niet ingeschakeld.
Dat zou zo moeten zijn maar:
Rob Pt schreef:Wat ik weet is als je de knop omlaag duwt en vasthoudt en vervolgens het contact uitzet dat dan de handrem er niet opgaat maar zodra ik de sleutel verwijder gaat hij er alsnog op.
????????
De onderstaande oplossing ontving ik via e-mail:
Deze functie kan worden geblokkeerd door de contactschakelaar aan en uit te zetten en vervolgens op de hendel te drukken terwijl u de contactsleutel uitneemt.
Werkt bij mij ook niet !
Nu las ik vandaag in mijn juist ontvangen Haynes Owners Workshop Manual nog het volgende:
- Contact in stand II
- Voetrem intrappen en vasthouden
- EPB knop indrukken en vasthouden
- Contact naar stand 0 en sleutel verwijderen
- Voetrem en EPB knop loslaten
- Zekering 8 verwijderen (zekeringkast motorruimte). Dit is alleen een 'veiligheidsmaatregel' om te voorkomen dat de handrem er tijdens het afstellen onverwacht/ongewenst weer op zou gaan.
Dit is de zgn. Service mode t.b.v. het afstellen van de handrem.
Alle methodes lijken vreselijk op elkaar. De laatste heb ik nog niet geprobeerd omdat ik de zekering eruit heb gehaald. Dit levert alleen om de zoveel tijd een mededeling in het display op van Parking brake failure, meer niet.
Overigens de reden dat ik de EPB op dit moment wil uitschakelen is i.v.m. de 'screamer' waarvoor ik nog naar de dealer moet. Maar ik heb al een paar keer zeer veel tijd nodig gehad om de handrem eraf te krijgen en ik wil niet het risico lopen dat ik hem er helemaal niet afkrijg want de auto gaat dan echt niet meer voor- of achteruit ! En de Wet van Murphy zegt dat zoiets dan altijd gebeurt als je ver van huis bent en ......... dat klopt ten dele want als het gebeurt dan ben je nog verder van huis ...........
Rob (van der Heijden
Vandaag € 170.92 achtergelaten bij mijn Spaanse dealer en wat heb ik daarvoor gekregen ?
O.a. dit is opgelost
en gelukkig was het niet de elektronische module maar slechts een kwestie van afstellen. Dus ik heb weer een EPB en de cruise-control werkt ook weer. Die werkt n.l. niet meer als je de zekering van de EPB verwijdert.
Verder nog nieuwe motorolie en een oliefilter.
Wat niet bij de prijs was inbegrepen was het antwoord op deze vraag: "Hoe kan ik de EPB buiten werking stellen, óók op het moment dat ik de contactsleutel verwijder ? "
Dat wist men helaas niet. "Waaroom wilt u dat eigenlijk weten ? " ; "Nou voor als het vriest bijv. ....... "
Tja en die vraag stel je dan in Spanje als het 42 graden is .........
Hoe dan ook, ik ben blij dat de EPB weer werkt zodat ik weer met een gerust hart op een helling kan parkeren want met de auto alleen in de versnelling gaf dat toch niet altijd zo'n zeker gevoel !
Én zoals hier gebruikelijk (ook bij mijn Volvo-dealer), de auto was helemaal gewassen en van binnen gereinigd. Service noemen ze dat geloof ik ...........
Rob
O.a. dit is opgelost
Rob Pt schreef:Af en toe heb ik last van een 'screamer'.
en gelukkig was het niet de elektronische module maar slechts een kwestie van afstellen. Dus ik heb weer een EPB en de cruise-control werkt ook weer. Die werkt n.l. niet meer als je de zekering van de EPB verwijdert.
Verder nog nieuwe motorolie en een oliefilter.
Wat niet bij de prijs was inbegrepen was het antwoord op deze vraag: "Hoe kan ik de EPB buiten werking stellen, óók op het moment dat ik de contactsleutel verwijder ? "
Dat wist men helaas niet. "Waaroom wilt u dat eigenlijk weten ? " ; "Nou voor als het vriest bijv. ....... "
Tja en die vraag stel je dan in Spanje als het 42 graden is .........
Hoe dan ook, ik ben blij dat de EPB weer werkt zodat ik weer met een gerust hart op een helling kan parkeren want met de auto alleen in de versnelling gaf dat toch niet altijd zo'n zeker gevoel !
Én zoals hier gebruikelijk (ook bij mijn Volvo-dealer), de auto was helemaal gewassen en van binnen gereinigd. Service noemen ze dat geloof ik ...........
Rob
-
Landmarcs
Tja, die dealer heet dan ook BRAVO !!
Overigens, in Spanje kan het ook best vriezen. Kijk maar eens naar de klimatologische data voor de omgeving van Burgos.
Als je weet hoe warm het in de zomer rond Burgos kan zijn en daarbij ziet dat de gemiddelde jaartemperatuur maar weinig hoger is als hier in NL dan is het niet moeilijk je voor te stellen hoe koud het er 's winters kan zijn.
Groeten MarcS
Overigens, in Spanje kan het ook best vriezen. Kijk maar eens naar de klimatologische data voor de omgeving van Burgos.
Als je weet hoe warm het in de zomer rond Burgos kan zijn en daarbij ziet dat de gemiddelde jaartemperatuur maar weinig hoger is als hier in NL dan is het niet moeilijk je voor te stellen hoe koud het er 's winters kan zijn.
Groeten MarcS
Hallo,
Rob, ik kan je volledig volgen... Soms wil je toch bepaalde dingen zelf in de hand, zeker de EPB als het vriest.
Ik ben nu sedert m'n aankoop van m'n D3 2007 op zoek naar de juiste procedure en hier en daar lees je er wat over maar het blijkt nooit echt volledig en duidelijk te zijn.
Wat ik wel weet en zeker ben is dat het uitschakelen NOOIT blijkt te werken nadat je hebt gereden en de contactsleutel op 0 plaatst.
Vervolgens zou men moeten: - terug het contact op 2 zetten
- EPB knop ingedrukt houden
- sleutel uittrekken
Wat nergens staat is welke pedaal men dus moet inhouden en of de koppeling op neutraal moet staan of niet...
Ik probeer intussen verder.
Ik zou me toch 'gelukkiger' voelen mocht ik het systeem kunnen definitief uitschakelen zodat ik de handrem in kan schakelen wanneer ikzelf wil en dat deze niet meer automatisch zou werken.
Bovendien denk ik dat het mechanisme een langere levensduur zou krijgen, niet?
Groetjes,
Glenn
Rob, ik kan je volledig volgen... Soms wil je toch bepaalde dingen zelf in de hand, zeker de EPB als het vriest.
Ik ben nu sedert m'n aankoop van m'n D3 2007 op zoek naar de juiste procedure en hier en daar lees je er wat over maar het blijkt nooit echt volledig en duidelijk te zijn.
Wat ik wel weet en zeker ben is dat het uitschakelen NOOIT blijkt te werken nadat je hebt gereden en de contactsleutel op 0 plaatst.
Vervolgens zou men moeten: - terug het contact op 2 zetten
- EPB knop ingedrukt houden
- sleutel uittrekken
Wat nergens staat is welke pedaal men dus moet inhouden en of de koppeling op neutraal moet staan of niet...
Ik probeer intussen verder.
Ik zou me toch 'gelukkiger' voelen mocht ik het systeem kunnen definitief uitschakelen zodat ik de handrem in kan schakelen wanneer ikzelf wil en dat deze niet meer automatisch zou werken.
Bovendien denk ik dat het mechanisme een langere levensduur zou krijgen, niet?
Groetjes,
Glenn
Discovery 1 K1 Brittania 1998 - 300tDi
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007
- RobStewart
Bring the vehicle to a standstill, select Neutral, with the engine still running, press and hold the EPB button and switch off the engine and remove the key, then release the EPB button do not press any pedals otherwise you will confuse the EPB. If you want to put it into service mode then press the brake pedal three times and hold the pedal down, then push the EPB button for 3 to 5 seconds.
It's a pain in the bum when it comes on automatically in the garage so we switch them off all the time.
Rob
It's a pain in the bum when it comes on automatically in the garage so we switch them off all the time.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Omdat ik erover begonnen ben nog een reactie. De laatste methode door Rob aangegeven heb ik ook weer geprobeerd evenals alle andere methodes die ik her en der op internetfora gevonden had én .......... ze werken geen van allen !!
D.w.z. zolang je de sleutel maar in het contactslot laat zitten gaat het goed maar zodra je die, bij welke methode dan ook, verwijdert dan gaat de EPB er op.
Nu was het er bij mij allemaal om begonnen omdat ik last had van een 'screamer' (intussen hersteld) en de handrem er soms ook niet af wilde. Voor vastvriezen hoef ik hier niet bang te zijn.
Maar hoe dan ook, ik vind het een gemis en tevens een bijzonder vreemde lees: slechte zaak dat de EPB niet uit te schakelen is !
Ja, de zekering verwijderen dat werkte wél (had ik als noodoplossing toegepast) maar dan werkt de cruise-control ook niet meer........
Rob
D.w.z. zolang je de sleutel maar in het contactslot laat zitten gaat het goed maar zodra je die, bij welke methode dan ook, verwijdert dan gaat de EPB er op.
Nu was het er bij mij allemaal om begonnen omdat ik last had van een 'screamer' (intussen hersteld) en de handrem er soms ook niet af wilde. Voor vastvriezen hoef ik hier niet bang te zijn.
Maar hoe dan ook, ik vind het een gemis en tevens een bijzonder vreemde lees: slechte zaak dat de EPB niet uit te schakelen is !
Ja, de zekering verwijderen dat werkte wél (had ik als noodoplossing toegepast) maar dan werkt de cruise-control ook niet meer........
Rob