Gebalanceerde banden maar toch trillen boven 90 km/uur

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tom17

Gebalanceerde banden maar toch trillen boven 90 km/uur

Berichtdoor tom17 » 06 Jul 2013, 12:09

Nu wil ik niet meteen hard gaan rijden met m'n RRC maar ietsje harder (tot 110) wil ik wel kunnen....

Wat kan, naast niet goed gebalanceerde wielen, nog meer trillingen in de wagen veroorzaken?
(recentelijk zijn de wiellagers nagesteld)

In mijn geval schud de hele wagen behoorlijk als ik op constante snelheid (100) rij.
Wanneer ik door trek (ietwat stevig) naar bv 120 heb ik tijdens het accelereren geen last van die trillingen.
Houd ik hem op die snelheid constant, trilt de hele wagen behoorlijk (zwabberende spiegel, telefoonhouder, etc).

Iemand een suggestie?

Thanks!
Range Rover Classic, 2-deurs, 200TDI => ModderBumper
Honde CB 750 F4 => Plof

Roger B.

Re: Gebalanceerde banden maar toch trillen boven 90 km/uur

Berichtdoor Roger B. » 06 Jul 2013, 12:19

onbalans in aandrijflijn, speling in stuurinrichting, hoogteslag in banden, gammele schokdempers, en zo kun je nog even doorgaan.....
gone

tom17

Berichtdoor tom17 » 06 Jul 2013, 12:59

ah Roger, dank voor het meedenken.

D'r is dus een heel arsenaal aan mogelijkheden :(

Hoogteslag in banden??? Dus 'onrondheid' van de banden?

Zag in een ander zeer actief draadje over 'trillen tijdens remmen' ook nog iets over spelling op de swiffels waarbij verwezen word naar een gaaf youtube-filmpje van Victoria en Rob. Denk dat daar ook nog een mogelijke boosdoener zit.

Een prio-lijstje zou heel fijn zijn om allerlei zaken na te lopen en eventueel aan te pakken. (kijk eerst hier naar, dan daar naar, etc).
Suggesties??
Range Rover Classic, 2-deurs, 200TDI => ModderBumper
Honde CB 750 F4 => Plof

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Jul 2013, 13:00

Dat is een hele lange lijst van mogelijke oorzaken die je gewoon 1 voor 1 moet uitsluiten. Kijk de hele ophanging na op speling, controleer de cardanassen, wiellagers, schokbrekers, stuurkogels, etc, etc.

Wielen balanceren schijnt heel moeilijk te zijn, dus afhankelijk van wie dat gedaan heeft zou ik zeker niet aannemen dat die oké zijn. Probeer als het kan ook even een setje andere wielen met een ander soort banden.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

lwbmark

Berichtdoor lwbmark » 06 Jul 2013, 19:25

Zitten de originele wielen er onder? Of andere, misschien lichtmetalen velgen? Die willen wel eens niet helemaal aanliggen op de naaf en dat geeft ook dit verschijnsel.

Groet, Mark
Mark. 1985 RHD 90 V8 cstw

tinus

Berichtdoor tinus » 07 Jul 2013, 17:43

had het zelf kortgeleden ook. Tot 95 km/u gaat het goed, daarboven schudden. En ook net laten balanceren.Bij mij hielp het om de wielbouten nog eens na te trekken.Blijkbaar zaten ze dus niet goed aan. Wel heel zuinig gereden, 1 op 12 met 300tdi.
Martin

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 08 Jul 2013, 17:33

tinus schreef:had het zelf kortgeleden ook. Tot 95 km/u gaat het goed, daarboven schudden. En ook net laten balanceren.Bij mij hielp het om de wielbouten nog eens na te trekken.Blijkbaar zaten ze dus niet goed aan. Wel heel zuinig gereden, 1 op 12 met 300tdi.
Martin

ik heb precies het zelfde, niet gebalanceerde off set wielen of schokbreker zijn bij mij de oorzaak denk ik, want alleen getril rechts achter..

dacht dat mijn 300Tdi zuinig was, nette cijfers, maar dat is iets voor een ander topic.
ga de wielbouten ook maar n's natrekken..

EDIT:
De wielen zijn voor een paar tientjes gebalanceerd. wiel bouten zijn op Moment gezet.
Toch rechts achter nog wat getril.

Toen ik begon aan de terug reis van uit Frankrijk ging het stuur op eens hevig trillen, net zoals het optreden van een klap band (gezien van uit eigen ervaring).
het getril was er op eens bij op trekken en rond de 95 km/u.
gas los gelaten en toen was het weg.
De gehele reis niet meer het getril in het stuur gehad, vaag.
het getril dat er al was vóór het balanceren bleef wel.

soms in een bocht die blijkbaar te hard word genomen is het ook voelbaar, lijkt van de wielen vóór te komen.
misschien een kapotte stuur demper?

rijd op 265 a/t.
Disco 1994 300TDI

Terug naar “Techniek”