brandstoffilter lightweight vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
lwrob
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 Feb 2013, 16:54

brandstoffilter lightweight vervangen

Berichtdoor lwrob » 05 Jul 2013, 22:36

Omdat 'ie op hogere snelheden (in z'n 4e, soms al z'n versnelling) begon te stotteren heb ik (na eens te gaan googelen) bedacht dat ik mijn startkabels en de accupunten maar eens ga nakijken en het brandstoffilter ga vervangen. Gelijk ook maar het luchtfilter bekeken. Het reservoir van het luchtfilter heb ik schoongemaakt en het filter staat nu in de diesel, dus dat komt wel goed. Een nieuw gekocht brandstoffilter (DN 220) zit er ook in, maar toch wil 'ie niet starten. Ik prime me gek, aan dat kleine handeltje, met de bout van de hoogste toe- of afvoer bovenop de filterhouder iets losgedraaid, maar hoe ik ook prime (honderden keren), ik zie geen lucht ontsnappen (belletjes). Volhouden, of doe ik iets verkeerd? Ik heb hem 1 keer weer losgehaald, en toe liep er brandstof uit, dus lijkt het primesysteem wel te werken. Het filter lijkt er goed in te zitten. De onderste rubberen ring heb ik vervangen, boven zit de oude ring nog, of zat er geen (ik heb er heel goed gelet op alles wat los kwam bij het verwijderen van het oude filter). En, o ja, bij de startpogingen staat het primehandeltje omhoog, zoals volgens mij hoort.
Iemand een idee?

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: brandstoffilter lightweight vervangen

Berichtdoor RobStewart » 05 Jul 2013, 22:47

Have you primed the injection pump too ? small 8mm bolts on the side of the pump ?

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: brandstoffilter lightweight vervangen

Berichtdoor Roger B. » 05 Jul 2013, 22:57

lwrob schreef:Gelijk ook maar het luchtfilter bekeken. Het reservoir van het luchtfilter heb ik schoongemaakt en het filter staat nu in de diesel, dus dat komt wel goed.


euhhh... dat reservoir, daarmee bedoel je de pan onderin een oliebad-luchtfilter, en je hebt die met DIESEL gevuld??

daar moet olie in, geen diesel.....

als je wat anders bedoeld..... verklaar je nader, wat bedoel je met het filter staat in de diesel?
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: brandstoffilter lightweight vervangen

Berichtdoor RobStewart » 05 Jul 2013, 23:05

Roger B. schreef:... verklaar je nader, wat bedoel je met het filter staat in de diesel?


I read it as he had the filter sitting in Diesel to clean it ... but Dutch is a foreign language to me :lol:

Oh and here's the complete bleed procedure

Diesel Fuel Pump Priming.pdf
(527.13 KiB) 294 keer gedownload


Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: brandstoffilter lightweight vervangen

Berichtdoor Roger B. » 05 Jul 2013, 23:07

heb maar één of twee keer zo'n oud ding met oliebad gezien..... maar nu je het zegt.... daar zat nog zo'n gaasding boven, dat moet natuurlijk ook schoon....kan goed dat je gelijk hebt....
gone

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: brandstoffilter lightweight vervangen

Berichtdoor Erik Peters » 06 Jul 2013, 08:42

lwrob schreef:Ik prime me gek, aan dat kleine handeltje, met de bout van de hoogste toe- of afvoer bovenop de filterhouder iets losgedraaid, maar hoe ik ook prime (honderden keren), ik zie geen lucht ontsnappen (belletjes). Volhouden, of doe ik iets verkeerd?

Een keer gehad dat een Discovery 300 Tdi na het vervangen van het brandstoffilter niet meer wilde starten. Opvoerpomp was defect (overbrenging naar de membraan los), dus ontluchten lukte niet. De auto liep daarvoor prima, maar toen zat er nog geen lucht in de aanvoerleiding, waardoor de inspuitpomp de diesel wel uit de tank zoog.
Het zou ook nog kunnen dat de handbediening niet (goed) werkt omdat de de bedieningsnok voor de opvoerpomp precies tegen het pomphendeltje aan drukt. Dan de motor iets verdraaien zodat de nok voorbij het hendeltje zit. Je voelt normaal dan ook tegendruk als je met de hand pompt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: brandstoffilter lightweight vervangen

Berichtdoor Roger B. » 06 Jul 2013, 11:29

maar als ik het goed lees krijgt ie na de opvoerpomp op een schroef van het filter wel diesel....


zoals Rob ook al zei...denk dat ie lucht in de inspuitpomp heeft, meen dat die CAV daar minder of niet mee om kunnen gaan tov de bosch
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: brandstoffilter lightweight vervangen

Berichtdoor RobStewart » 06 Jul 2013, 17:53

Roger B. schreef:...denk dat ie lucht in de inspuitpomp heeft, meen dat die CAV daar minder of niet mee om kunnen gaan tov de bosch


A CAV DPA injection pump will do absolutely nothing if there is air in it, the CAV DPS is more tolerant. It MUST be primed until ALL the air is out. If you attempted a start up without priming the pump and only doing the filter then all the air has now moved into the pump.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Eric Tol
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 Apr 2006, 22:29

Re: brandstoffilter lightweight vervangen

Berichtdoor Eric Tol » 06 Jul 2013, 19:57

Hoe staat tijdens het ontluchten de stopknop?
Als die uit staat komt er nooit diesel in de injectiepomp.

Groet,
Eric.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: brandstoffilter lightweight vervangen

Berichtdoor RobStewart » 06 Jul 2013, 20:09

Eric Tol schreef:... Als die uit staat komt er nooit diesel in de injectiepomp.


Not on the DPA pump Eric, the stopknop cuts the supply to the injectors not the pump itself and it recirculates back through the return so it is irrelevant where the stopknop is.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten