2.25 diesel is gestopt tijdens het rijden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
SanderTD4

2.25 diesel is gestopt tijdens het rijden

Berichtdoor SanderTD4 » 02 Jul 2013, 20:47

Ik heb sinds kort een Landrover Santana 88 2.25 diesel.
Nu reed ik vandaag en stopte de auto na wat haperen.
Na de aankoop heb ik de tank leeg laten lopen, filter vervangen en de brandstof- en retourleiding vervangen.
Het is mijn eerste diesel en voor zover ik kan zien zit er geen elektronica aan het blok.

Zelf denk ik een defecte brandstof pomp, want na handmatig rondpompen start de auto weer en loopt deze voor zo ongeveer 20 seconden om dan weer te stoppen.

Kan dit het probleem zijn of moet ik het ergens anders zoeken?

heeft iemand toevallig een digitaal werkplaatshandboek of elektrisch schema voor deze auto?
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

Eric Tol

Re: 2.25 diesel is gestopt tijdens het rijden

Berichtdoor Eric Tol » 02 Jul 2013, 21:10

Zit er een mechanische afsluiter op de pomp of een elektrische?

Opvoerpomp zou ook nog het probleem kunnen zijn.
Of er komt ergens lucht in het systeem.

Bij onderstaande link vind je een hoop Santana Manuals. Hoop voor je dat je spaans goed is. ;)
https://skydrive.live.com/?cid=1FE9650498C14EC1&id=1FE9650498C14EC1%211616

Groet,
Eric.

SanderTD4

Berichtdoor SanderTD4 » 02 Jul 2013, 21:16

Eric Tol schreef:Zit er een mechanische afsluiter op de pomp of een elektrische?

Opvoerpomp zou ook nog het probleem kunnen zijn.
Of er komt ergens lucht in het systeem.
Groet,
Eric.

er zit een mechanische afsluiter op en er was geen lucht zichtbaar in de retourleiding en de brandstoftank zit ook nog voor meer dan de helft vol.
SanderTD4

Defender 110 mpi

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 02 Jul 2013, 21:30

SanderTD4 schreef:Zelf denk ik een defecte brandstof pomp, want na handmatig rondpompen start de auto weer en loopt deze voor zo ongeveer 20 seconden om dan weer te stoppen.

Bedoel je met de brandstofpomp de opvoerpomp of de injectiepomp?

In de injectiepomp zou ik eerst nog niet zoeken. Als daar de plunjers van vast zitten loopt hij helemaal niet meer. Ook niet na handmatig pompen met de opvoerpomp.
De opvoerpomp lijkt me ook niet waarschijnlijk omdat handmatig pompen wel effect heeft.
Blijft over. Lucht in het systeem. En daar zijn de beschreven symptomen ook wel naar.

Groet,
Eric.

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 02 Jul 2013, 21:36

het hoeft maar een kleiner-dan-speldeprik luchtlekje te zijn om een hoop narigheid op te leveren.

Dankzij doorzichtige brandstofleidingen kwam ik er achter dat bij mij vanaf de opvoerpomp een slangetje net niet goed vastzat en lucht aanzoog langs de bevestiging. Het M3 boutje van het mini slangeklemmetje aandraaien, ontluchten en nooit meer lucht in het systeem gehad...

groetjes, Fenna
Afbeelding

SanderTD4

Berichtdoor SanderTD4 » 02 Jul 2013, 22:19

Ik heb voor de zekerheid vandaag een nieuwe opvoorpomp besteld en ga deze morgen monteren en dan gelijk kijken of er ergens lucht aangezogen wordt.

sander
SanderTD4

Defender 110 mpi

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Jul 2013, 23:37

Eric Tol schreef:
SanderTD4 schreef:Zelf denk ik een defecte brandstof pomp, want na handmatig rondpompen start de auto weer en loopt deze voor zo ongeveer 20 seconden om dan weer te stoppen.
De opvoerpomp lijkt me ook niet waarschijnlijk omdat handmatig pompen wel effect heeft.

Kan zijn dat de overbrenging vanaf de nokkenas defect is en dat handmatig pompen nog wel functioneert.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

SanderTD4

Berichtdoor SanderTD4 » 03 Jul 2013, 10:52

Eric Tol schreef:

Bedoel je met de brandstofpomp de opvoerpomp of de injectiepomp?

In de injectiepomp zou ik eerst nog niet zoeken. Als daar de plunjers van vast zitten loopt hij helemaal niet meer. Ook niet na handmatig pompen met de opvoerpomp.
Blijft over. Lucht in het systeem. En daar zijn de beschreven symptomen ook wel naar.

Groet,
Eric.

klopt het dat ik het luchtlek in de aanvoerslang van tank naar opvoerpomp moet zoeken?

volgens mij staat er na de opvoerpomp naar brandstoffilter en injectie pomp druk op en zou er bij een lek diesel uit moeten komen. Toch?

ik heb de brandstof slangen vervangen en de aanvoer slang zat op een pijpje van de vlotter en de retour slang op de losse aansluiting op de tank
SanderTD4

Defender 110 mpi

piet_g

Berichtdoor piet_g » 03 Jul 2013, 14:42

Volgens mij wel, want daarna zijn het inderdaad druk leidingen.

Even iets wat je kunt proberen, maar doe het niet te lang.. maak de slang van de opvoerpomp naar het filter aan de kant van het filter los. Hang de slang in een bakje en laat de startmotor een paar rondjes draaien. Op die manier kun je controleren of je opvoerpomp nog aangedreven wordt door de nokkenas. er zou namelijk dan diesel in het bakje moeten komen.

Kun je dat in ieder geval ook afvinken.. aangezien je je slangen al vervangen hebt.

Gezien het een mechanische klep is, zou ik er niet gelijk vanuit gaan dat deze dicht geslagen is.. anders met de hand even de klep goed open drukken.

Mijn eerste gok zou de opvoerpomp zijn.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

SanderTD4

Berichtdoor SanderTD4 » 15 Jul 2013, 17:28

Het bleek inderdaad lucht te zijn wat er werd aangezogen als de tank onder half vol is.
Nieuwe aanzuigbuis in de tank en de auto loopt nu al weer bijna 2 weken goed.

Ik kwam ook nog een potje met 2 slangaansluitingen tegen op het chassis met een kraantje er onder.
Hier zit een soort trechter in en geen filter. Op mijn schutbord heb ik een brandstoffilter met kraantje.

Lijkt me dubbel of toch weer aansluiten?
Bijlagen
WP_20130630_001.jpg
SanderTD4

Defender 110 mpi

Terug naar “Techniek”