200 Tdi defender koelwatervraagjes

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim

200 Tdi defender koelwatervraagjes

Berichtdoor tim » 02 Jul 2013, 12:23

Ik loop al te lang te klooien met een , op de meter afgaand, te warme motor.
Vervangen, de thermostaat, geen verbetering/verandering.
De 110 verbruikt GEEN koelvloeistof, hele systeem zit mooi vol.
Nou heb ik een nieuwe sensor gekocht, is dat een kwestie van er gewoon in draaien, aan de zijkant van de waterpomp, of moet ik het schroefdraad insmeren met vloeibare pakking? Op de huidige oude sensor, die goed afdicht , zie ik namelijk geen koperen afdichtingsring zitten.
In bv CV land gaat dat dus voud, metaal op metaal, dan altijd gas/watertape namelijk als "tussenbuffer". Vandaar het idee van misschien vloeibare pakking gebruiken.
En zo ja, mag die sensor met vl.pakking gelijk weer in het koelwater gedraaid worden, of droog erin en pas de volgende morgen weer bij/afvullen?
Wil het eigenlijk op z'n afrikaans doen, oude eruit, nieuwe erin, bijvullen en ontluchten, en een emmer water om de koelvloeistof weg te spoelen.
Viscofan: hoe controleer je die?, als dat uberhaupt kan.
Bij starten motor draait de fan gewoon rond.

Fisueel is de radiator geheel schoon, zegt weinig weet ik, maar die wil ik als laatste chekken/vervangen in het rijtje.
Wanneer auto is opgewarmd, staat de naald van de meter vrijwel aan het eind van het witte blokje.
Alles aan de auto wat t/m mijn portieren zit(3 deurs HT) blijft behouden, dus moet goed zijn(ivm zaagstage)

Dank voor het meedenken alvast.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gerard

Re: 200 Tdi defender koelwatervraagjes

Berichtdoor Gerard » 02 Jul 2013, 16:21

Is de 200Tdi later ingebouwd bijvoorbeeld ter vervanging van een 2.5n/a?
Dan is het vaak zo dat je de verkeerde temperatuursensor hebt.
De sensor zal moet passen bij de temperatuurmeter in je dashboard ... dus dan een sensor voor een 2.5n/a monteren met een verloopring.

Gerard

tim

Berichtdoor tim » 02 Jul 2013, 19:01

Klopt, vervanging van de originele 2.5 td.
Echter: de meter heeft het een lange tijd wel goed gedaan, pakweg 2 jaar.
sinds een paar maanden dus een verhoogde weergave op de meter.
Daarnaast kwam er recent een topic voorbij op de prik, kan het effe niet terug vinden, waarbij stellig werd gesteld dat alle meters en sensors van de diesel landrovers allemaal dezelfde weerstandswaarde hebben, iig tm de 300 tdi, dus dat zou zeg maar ook geen verschil mogen maken.
110 HT 200 Tdi 1989.

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 02 Jul 2013, 19:17

tim schreef:Daarnaast kwam er recent een topic voorbij op de prik, kan het effe niet terug vinden, waarbij stellig werd gesteld dat alle meters en sensors van de diesel landrovers allemaal dezelfde weerstandswaarde hebben, iig tm de 300 tdi, dus dat zou zeg maar ook geen verschil mogen maken.

Dat klopt. Maar is er bij jou een defender 200tdi ingebouwd of een disco 200tdi(zoals bij de meeste)? De zender van de disco 200tdi gaat namelijk niet werken met de 90/110 meter.

Groet,
Eric.

tim

Berichtdoor tim » 02 Jul 2013, 19:56

Hee eric, nop , ik heb dus 2 jaar terug een origineel VOLLEDIG defender tdi blok ingebouwd(ik dacht motorcode 11 l of 11 j zo uit mijn hoofd)
Dus geen disco blok met een defenderspruitstuk/turbo erop.
Jaren geleden had ik een patrol gr die een zorgelijke lage oliedrukwaarde gaf op de meter, toen de sensor vernieuwd, en daarna weer een juiste goed oliedrukwaarde op de meter.
Vandaar de optie om de tempsensor te vernieuwen.
Maar blijft vooral staan mijn vraag aangaande hoe om te gaan met het schroefdraad van de sensor, als aangegeven in de eerste posting.
110 HT 200 Tdi 1989.

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 02 Jul 2013, 20:08

tim schreef:Maar blijft vooral staan mijn vraag aangaande hoe om te gaan met het schroefdraad van de sensor, als aangegeven in de eerste posting.

Als het goed is zit er op de sensor net boven het schroefdraad een conisch vlak. Hier dicht hij op af.
Vloeibare pakking is niet nodig en raad ik ook af. Sommige mensen doen ook wat teflontape(loodgieterstape) op de schroefdraad maar ook dat moet niet nodig zijn. Als je dat wel doet dan niet meer dan 1 a 2 wikkelingen zodat het schroefdraad er door heen kan snijden want de sensor moet wel massa kunnen maken via het blok.

Groet,
Eric.

tim

Berichtdoor tim » 02 Jul 2013, 20:17

Eric, jij bent mijn held van de dag.. :roll: :mrgreen:
Klopt, de sensor erbij gepakt, en idd , schuin oplopend.(had ik dus niet gezien)
Perfect, ga 'm vanavond ernog indraaien met een enkele winkeling gastape.

Dank!!
110 HT 200 Tdi 1989.

tim

Berichtdoor tim » 03 Jul 2013, 19:42

Vernieuwing van de sensor heeft helaas geen effect gehad.

Even een paar dingen benoemen die mogelijk relevant zijn, met de nadruk op mogelijk :roll:

In ruime mate van bedrijfstemp (lees de meter weer max aan het eind van de witte schaal) gestopt; fan draait net zo hard bij stationair toerental als bij gas erbij geven dmv trekken aan gaskabel op injectiepomp.
Kan een waterpomp intern defect raken van een def 200tdi?
In het aangehaald topic op de prik kwam een posting langszij waarbij men een VW aanhaalde die een losgeraakt schoepenrad van de as had van de waterpomp, maw: nada waterverpomping.
Is dat ook mogelijk bij mijn pomp . gezien de constructie?
In bovenstaand kader, kun je een rit van 600 km maken met een niet werkende waterpomp?Ik kan het me niet voorstellen.(vorige week naar edward hoge noorden gereden)
Kun je vanaf de buitenkant op een eenvoudige wijze de viscofan chekken op z'n werking?
Daarnaast, moet ie er persee af om de waterpomp te vervangen?En zo ja, hoe pak je dat aan, komt daar speciaal gereedschap bij kijken?
Excuss voor de nodige vragen, maar wil nou in 1 x goed van het gedoe af zijn.

Meter kan het vrijwel niet zijn,lijkt mij.
bij draad van sensor eraftrekken , gelijk de meter naar stand 0.Bij van de snelweg gaan en plekkie opzoeken, motor stationair laten draaien, zakt de meter enigzins.

Kacheltemp is tov de normale oude situatie , op gevoelsbasis wat erg verne$keratief kan zijn, niet hoger.
In de hoge meterstand waarde kan ik wel de bovenste dikke rad.slag vastpakken en houden.
110 HT 200 Tdi 1989.

bart4x4

Berichtdoor bart4x4 » 03 Jul 2013, 21:09

Tim, hoe schat je de tempertuur in als je aan de slangen voelt en met je vinger in het koelvloeistof reservoir? Je kunt toch wel een beetje inschatten of ie echt te heet is of normaal? Zijn de slangen heel hard ivm hoge druk in koelsysteem? Ik had die vraag gesteld dat over een veel te hoge temperatuur ging bij een '97 300 tdi. Is nog niet pgelost, ik verdenk de meter of slecht contact. Ik heb een infrarood temperatuur meter, een heel fijn hulpmiddel, zijn voor een paar tientjes al te koop.

Gr, Bart

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Jul 2013, 21:11

Kom de 12e maar met dat hok:-) naar t ogt.... kijken we wel ff naar je fan
gone

Terug naar “Techniek”