Canvas banden bij achteras (109")

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Yair

Canvas banden bij achteras (109")

Berichtdoor Yair » 01 Jul 2013, 20:31

Goedenavond,

Ik heb een vraag over de canvas banden die bevestigd zijn aan het chassis die de maximale veeruitslag begrenzen bij de achteras. Het gaat dan om een 109" ex defensie.
Nu was ik dus op zoek naar deze banden bij een bezichtiging van een laro vorige week. Ik heb ze alleen niet kunnen vinden.
Wat zijn de gevolgen voor de vering als deze banden er niet zitten? Of is dat niet te zeggen zo 1,2,3?
Is het ook mogelijk dat de maximale veeruitslag op een andere manier is begrensd?
Zijn deze banden ook nog te koop, of moet er dan geïmproviseerd worden?
Ik heb gegoogled maar daar werd ik niet wijzer van.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Gr

Yaïr

Afbeelding
(foto van http://www.landroverserie3.nl)

RobStewart

Re: Canvas banden bij achteras (109")

Berichtdoor RobStewart » 01 Jul 2013, 20:55

It is an Axle Check Strap and yes they are still available (see below) the 109 one is 598854 or there is a longer one NRC8102 for the 1 Ton/military versions which have extended shackles

The normal one is 6cm x 91cm and the 1 Ton version is 1cm longer. Paddocks sell the normal one for €2,92 ex. http://www.paddockspares.com/598854-check-strap.html

The idea is to prevent the shock absorber from being over extended with the whole axle weight being supported by the shock absorber in extreme axle articulation situations.

Personally if you intend to go off road then I would fit them, if not then it's unlikely you will ever get that amount of articulation.

If you are fitting longer shock absorbers then the strap will limit the travel of the axle so you would need to fabricate longer ones. A tree strop cut into the correct length is a good alternative.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

piet_g

Berichtdoor piet_g » 02 Jul 2013, 08:05

Wij zijn zelf dat laatste van plan. Omdat we straks naar paraboolveren gaan wil ik banden gaan maken die de as opvangen net voordat ze in de schokdempers hangen.

Dus dat word even de band zoeken die rob noemde, krik er onder en dan de afmeting nemen. Zeker in het terrein is elk stukje extra veeruitslag dat je kunt krijgen meegenomen.

En zeker met lange shackles en paraboolveren kun je er volgens mij vanuit gaan dat die banden een ongewilde limitering op gaan leveren.

@rob, zou je eventueel ook geen defender schokdempers kunnen monteren? Die zijn wel stevig genoeg om de as aan op te hangen.. tenminste zeker de achteras.. of word daarbij de kracht opgepakt door die hefarmen (geen idee wat de mooie fancy naam is) tussen de as en het chassis?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Jul 2013, 08:56

piet_g schreef:of word daarbij de kracht opgepakt door die hefarmen (geen idee wat de mooie fancy naam is) tussen de as en het chassis?

reactiearmen of langsarmen

de reactiearm geeft in vertikale richting wel wat weerstand, omdat je een rubber vervormt bij het uitveren, maar bepalend is de schokdemperlengte.
gone

Yair

Berichtdoor Yair » 03 Jul 2013, 08:49

Hartstikke bedankt voor de reacties!

Terug naar “Techniek”