Hallo!
Heeft iemand een handigheidje om een fuseekogel los te krijgen van de swivel housing?
Heb een tijd zitten meppen met een moker maar zonder resultaat.
Las op Modderpoel een verhaal dat je dit met zoutzuur kan doen. Iemand ervaring daarmee?
En waar haal ik ergens rondom Rotterdam op zaterdag een fuseekogeltrekker (aardige voor Scrabble trouwens)?
Thanx!
Jelle
Fuseekogel verwijderen
Re: Fuseekogel verwijderen
Hallo Jelle,
wat ik dan wel eens doe is met een potkrikje onder de pen van de kogel wat druk opbouwen (niet de auto daar proberen op te krikken, een beetje druk is genoeg...) en dan een tikje tegen de arm waar de pen in zit (de moer wel ietsjes lossen)
succes,
Fenna
wat ik dan wel eens doe is met een potkrikje onder de pen van de kogel wat druk opbouwen (niet de auto daar proberen op te krikken, een beetje druk is genoeg...) en dan een tikje tegen de arm waar de pen in zit (de moer wel ietsjes lossen)
succes,
Fenna

Ik heb een 5 kilo vuisthamertje, een paar flinke meppen tegen de arm van de swivel en los springt de kogel, is al 13 jaar goed gegaan....niet met een truttig hamertje aankomen. En je mot kunne meppe natuurlijk
Gr, Bart
Gr, Bart
Op de kennisbank staan filmpjes van Rob Stewart over het vervangen van fusee's hier kun je ook zien hoe je die kogel makkelijk kan loskrijgen. Het heeft mij een paar weken geleden errug geholpen bij dat klusje.
http://lrch.nl/kennisbank/vervanging-van-fuseehuis-swivel-en-kogellagers-video
Marc
http://lrch.nl/kennisbank/vervanging-van-fuseehuis-swivel-en-kogellagers-video
Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
- JoostKenya
Als het met een gerichte klap van een grote hamer op een omgekeerde moer niet lukt:
Met een bandenlichter of een stuk pijp een permanente kracht aanbrengen.
Dan vervolgens op de zijkant van de arm met een hamer timmeren zodat de conische passing losschiet. Dit gaat het beste met twee personen.
Met een bandenlichter of een stuk pijp een permanente kracht aanbrengen.
Dan vervolgens op de zijkant van de arm met een hamer timmeren zodat de conische passing losschiet. Dit gaat het beste met twee personen.
-
Roger B.
Stuurkogel........niet fuseekogel,
Een fuseekogel is wat bijvoorbeeld bij een normale auto als onderste draaipunt voor de tussen gemonteerd zit aan het eind van de draagarm.
Bij swivels heb je fuseepennen en fuseelagers.
Dussssss
Gaat het, zoals iedereen hierboven verondersteld om een stuurkogel die niet los wil, of krijg je er een fuseepen niet uit?
Een fuseekogel is wat bijvoorbeeld bij een normale auto als onderste draaipunt voor de tussen gemonteerd zit aan het eind van de draagarm.
Bij swivels heb je fuseepennen en fuseelagers.
Dussssss
Gaat het, zoals iedereen hierboven verondersteld om een stuurkogel die niet los wil, of krijg je er een fuseepen niet uit?
gone
Het gaat om zo'n conische pen aan de swivel aan de kant met maar 1 zo'n ding.
De andere zijde (met 2 van die gevallen) gingen ze met wat meppen los.
Aan de kant waar ik nu mee bezig ben brak het draadeind 5 mm naar binnen af toe ik de moer los wilde halen.
Ik ga de truuk met de potkrik proberen en zo even op pad naar Zoetermeer voor zo'n trekker.
De andere zijde (met 2 van die gevallen) gingen ze met wat meppen los.
Aan de kant waar ik nu mee bezig ben brak het draadeind 5 mm naar binnen af toe ik de moer los wilde halen.
Ik ga de truuk met de potkrik proberen en zo even op pad naar Zoetermeer voor zo'n trekker.
-
Roger B.
stuurkogels dus...
met de potkrik werkt alleen als de pen nog onder het armpje uitsteekt zodat je op de pen draagt
met de potkrik werkt alleen als de pen nog onder het armpje uitsteekt zodat je op de pen draagt
gone
Goed...
Zo'n fuseekogeltrekker werkt niet echt. Hij was aan de kleine kant. De arm waar die pen in gaat was breeder dan de uitsparing in de 'bek' van dat apparaat.
Schoefdraad aandraaien ging wel maar het scharnierpunt loopt vast. Geen succes dus.
Ik heb een sloopbeitel onder de kogel gestoken en daar flink op geslagen. Na een paar keer gaf hij het op.
Om te voorkomen dat ik een hoop tijd kwijt zou zijn aan het verwijderen dat kogel geval, heb ik een hele nieuwe spoorstang gehaald.
Met de ruggen op elkaar gelegd en daarmee de breedte zo goed als mogelijk overgenomen.
Bedankt voor jullie input!
Jelle
Zo'n fuseekogeltrekker werkt niet echt. Hij was aan de kleine kant. De arm waar die pen in gaat was breeder dan de uitsparing in de 'bek' van dat apparaat.
Schoefdraad aandraaien ging wel maar het scharnierpunt loopt vast. Geen succes dus.
Ik heb een sloopbeitel onder de kogel gestoken en daar flink op geslagen. Na een paar keer gaf hij het op.
Om te voorkomen dat ik een hoop tijd kwijt zou zijn aan het verwijderen dat kogel geval, heb ik een hele nieuwe spoorstang gehaald.
Met de ruggen op elkaar gelegd en daarmee de breedte zo goed als mogelijk overgenomen.
Bedankt voor jullie input!
Jelle
-
Roger B.
zo'n kogeltrekker werkt prima, maar je moet wel een maat hebben die geschikt is voor de kogel die je wil trekken...
de ene arm steek je onder de kogel, het andere armpje drukt tegen de bout, aangezien je die afgebroken had werkt dat dus ook niet.
er bestaat ook een stemvorkmodel, dat is een vorkvormige wig die je onder de kogel slaat, dat kan wel als de bout afgebroken is....
de ene arm steek je onder de kogel, het andere armpje drukt tegen de bout, aangezien je die afgebroken had werkt dat dus ook niet.
er bestaat ook een stemvorkmodel, dat is een vorkvormige wig die je onder de kogel slaat, dat kan wel als de bout afgebroken is....
gone