Gisteren zijn wij begonnen met het open trekken van onze versnellingsbak (LT76 suffix C).
Nu ziet de bak er beter uit dan verwacht. De reden dat we gingen reviseren was namelijk dat er in zn achteruit een ongelovelijke rattel / knars uit de bak kwam.. Vooruit had de bak nogal de neiging om af en toe te gaan schudden, net of een van de lagers af en toe bleef hangen.
We moeten nog een aantal stukken opentrekken (zo is de tussenbak wel van de hoofdbak af, maar nog niet helemaal open. Verder hebben we de output shaft met de lage versnellingen nog niet uit de bak gehaald.
Overigens is de bak al een keer open geweest en dicht gemaakt met vloeibare pakking.. wat is dat een rommel zeg om de bak weer open te krijgen.
Tot nu toe hebben we alleen een opgevreten tandwiel gevonden van de achteruit. het voelt als of deze in het midden is uitgevreten. Moeten hem nog verwijderen om te kijken hoe dat komt en deze vervangen. Overigens is er op de layshaft niet beschadigd voor zover we nu hebben kunnen zien, maar deze moeten we nog even goed olievrij maken.
Ons doel is om de volgende onderdelen te vervangen:
- lagers
- rubbers
- pakkingen
- kapotte / uitgesleten tandwielen
- kleine bewegende dingen zoals de veertjes voor de gear selecter, de locking nuts, enz
- versnellingspook (deze is vierkant gesleten) en wanneer mogelijk ook het stuk waar de versnellingspook de gear selectors mee bediend
Buiten dit natuurlijk alles goed schoonmaken om geen vuil (terug) in de bak te brengen.
Nu vroegen zij ons af, zijn er onderdelen welke ook vervangen zouden moeten worden of is er iets waar de extra aandacht aan zouden moeten besteden nu de bak open is.
Daarnaast, is er een voordeel voor het gebruik van vloeibare pakking? dit omdat een pakket met pakkingen ook maar 2.20 pond kost.. dus dat zijn de kosten niet.
reviseren LT76 bak - wat vervangen
reviseren LT76 bak - wat vervangen
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: reviseren LT76 bak - wat vervangen
Vloeibare pakking wordt gebruikt omdat met de standaard pakkingen de zaak nog steeds lekt. Het schijnt echter heel moeilijk te zijn om dat spul goed te verwerken. Dun aanbrengen is op veel manieren uit te leggen......
Ik gebruik gewoon de standaard pakkingen die ik dubbelzijdig insmeer met vloeibare pakking. dat werkt goed en de boel wil ook weer prima uit elkaar.
Te veel vloeibare pakking is sowieso link, want die klonters aan de binnenkant kunnen loskomen en oliekanalen verstoppen. Bij en LaRo nog nooit meegemaakt, bij crossers des te vaker.....
Ik gebruik gewoon de standaard pakkingen die ik dubbelzijdig insmeer met vloeibare pakking. dat werkt goed en de boel wil ook weer prima uit elkaar.
Te veel vloeibare pakking is sowieso link, want die klonters aan de binnenkant kunnen loskomen en oliekanalen verstoppen. Bij en LaRo nog nooit meegemaakt, bij crossers des te vaker.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: reviseren LT76 bak - wat vervangen
Zelf geen ervaring mee, kwam recent wel iemand tegen op het Prikbord die het ook gedaan heeft:
http://landrover.startpagina.nl/prikbord/read.php?1162,16586318,16615276
http://landrover.startpagina.nl/prikbord/read.php?1162,16586318,16615276
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: reviseren LT76 bak - wat vervangen
Neem.aan dat er in die bak wel IETS gesynchroniseerd is, dus synchromeshringen zou ik zondermeer vervangen.
Verder elk onderdeel inspecteren en opmeten. Overhaulmanual erbij, neem aan dat daar maatvoering van de belangrijke delen in vermeld staan waarbij vervangen dient te worden...
Verder elk onderdeel inspecteren en opmeten. Overhaulmanual erbij, neem aan dat daar maatvoering van de belangrijke delen in vermeld staan waarbij vervangen dient te worden...
gone
Re: reviseren LT76 bak - wat vervangen
Was ik idd vergeten te zeggen.. die synchomesh word ook vervangen.
wij zijn de manual van haynes aan het gebruiken
wij zijn de manual van haynes aan het gebruiken
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: reviseren LT76 bak - wat vervangen
Haynes is alleen goed voor op de wc...
Dat is geen werkplaatshandboek en al helemaaal geen overhaulmaual
Dat is geen werkplaatshandboek en al helemaaal geen overhaulmaual
gone
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: reviseren LT76 bak - wat vervangen
Piet,
Having just done another one, these are my personal recommendations based on rebuilding them on a fairly regular basis over a period of 30 years
Pakking: get the complete pakking set. It casts almost nothing.
Synchromesh: you can replace the balls and springs on the 1st/2nd and the springs on the 3rd/4th. Don't bother, replace the whole units they wear where the springs etc come into contact and the gear change will be a lot smoother.
Selector Forks: check for wear. The end of the fork should be smooth and not stepped where to comes into contact with the gears/ synchro hubs. a couple of mm off the end of the fork makes a big difference to the feel of the gear change.
Oil Seals: Replace them all. the input shaft one, the one between the gearbox and tussenbak and the output shaft seals on the tussenbak. Again the cost nothing.
Detent springs and balls: Replace all 3 on the main box, they become weak, cost nothing.
Reverse Gate Springs: Replace them.
In my humble experience the bearings and gears themselves are virtually bomb proof but check all of them and if you are unsure replace.
Re-assembly: Use the paper gaskets but follow the instructions and use a thin smear of Hylomar Universal Blue http://www.hylomarsealant.com/_resource ... ducts.html on both sides of the gasket. Do not use "kit" at all, the box will leak. I have never ever had a leaking gearbox after a rebuild by following the manufacturers instructions. The only leaking ones that I have seen is when they have been re-assembled using unsuitable sealing materials. Clean everything before assembly and use rem reiniger to degrease all mating faces.
The Haynes "Book of Lies" will tell you how to do it but I have taken the liberty of creating an Overhaul Manual and Parts Manual for you and they are now on the kennisbank.
LT76 Overhaul Manual: http://lrch.nl/node/1085
LT76 Parts Manual: http://lrch.nl/node/1086
Rob (oh bugger, I appeared to have agreed with Edward on a number of items
)
Having just done another one, these are my personal recommendations based on rebuilding them on a fairly regular basis over a period of 30 years
Pakking: get the complete pakking set. It casts almost nothing.
Synchromesh: you can replace the balls and springs on the 1st/2nd and the springs on the 3rd/4th. Don't bother, replace the whole units they wear where the springs etc come into contact and the gear change will be a lot smoother.
Selector Forks: check for wear. The end of the fork should be smooth and not stepped where to comes into contact with the gears/ synchro hubs. a couple of mm off the end of the fork makes a big difference to the feel of the gear change.
Oil Seals: Replace them all. the input shaft one, the one between the gearbox and tussenbak and the output shaft seals on the tussenbak. Again the cost nothing.
Detent springs and balls: Replace all 3 on the main box, they become weak, cost nothing.
Reverse Gate Springs: Replace them.
In my humble experience the bearings and gears themselves are virtually bomb proof but check all of them and if you are unsure replace.
Re-assembly: Use the paper gaskets but follow the instructions and use a thin smear of Hylomar Universal Blue http://www.hylomarsealant.com/_resource ... ducts.html on both sides of the gasket. Do not use "kit" at all, the box will leak. I have never ever had a leaking gearbox after a rebuild by following the manufacturers instructions. The only leaking ones that I have seen is when they have been re-assembled using unsuitable sealing materials. Clean everything before assembly and use rem reiniger to degrease all mating faces.
The Haynes "Book of Lies" will tell you how to do it but I have taken the liberty of creating an Overhaul Manual and Parts Manual for you and they are now on the kennisbank.
LT76 Overhaul Manual: http://lrch.nl/node/1085
LT76 Parts Manual: http://lrch.nl/node/1086
Rob (oh bugger, I appeared to have agreed with Edward on a number of items
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: reviseren LT76 bak - wat vervangen
Dank voor de tips rob. De selector vorken van ons zijn ingesleten, dus die ook maar gelijk vervangen.
Ook dank voor de documenten. We hadden al gemerkt dat haynes af en toe stappen mist of onduidelijk omschrijft. gelukkig is de bak niet super gecompliceerd.
@edward en rob, die tip van de pakking is inderdaad een goede en aan we meenemen.
Ook dank voor de documenten. We hadden al gemerkt dat haynes af en toe stappen mist of onduidelijk omschrijft. gelukkig is de bak niet super gecompliceerd.
@edward en rob, die tip van de pakking is inderdaad een goede en aan we meenemen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
- Hans Laro 88
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 24 Feb 2013, 15:06
- Locatie: Heerlen
Re: reviseren LT76 bak - wat vervangen
Ik kwam deze link tegen op een Engels forum met heel veel foto's wellicht heb je er wat aan.http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=72405
Groet,
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
Re: reviseren LT76 bak - wat vervangen
zo.. die bak ziet er uit.
Vanavond de hoofdbak verder uit elkaar getrokken. Heb nu ook een goed beeld op de tandwielen.. de lager van achteruit klonk alsof er zand tussen zat. Dat was bij de motor ook, dus volgens mij heeft iemand ze beiden in een zandbak gereviseerd. Overigens het vuil dat je op de foto's ziet van na het demonteren, maar ik moet alles nog schoonmaken zodat er geen zand in de bak komt tijdens het monteren. Overigens ook een reden voor ons om alle lagers te vervangen.
verder zag het tandwiel er uit zoals hieronder:
Tussen tandwiel achteruit
Nadeel is dat het ook een stukje van het tandwiel op mainshaft heeft afgebroken:
Main shaft achteruit
Verder vond ik dat het main shaft tandwiel voor de derde versnelling in aan het slijten was net als het layshaf tandwiel voor de eerste versnelling.
Main shaft derde versnelling
Layshaft eerste versnelling
Ook waren de dogteeth van de vierde versnelling aan het inslijten zag ik. sommige is niet meer dan een randje. De input schaft zelf is niks aan te zien overigens.
Vierde versnelling
Dus ik zit nu te twijfelen of ik die tandwielen beter kan vervangen of niet.
Vanavond de hoofdbak verder uit elkaar getrokken. Heb nu ook een goed beeld op de tandwielen.. de lager van achteruit klonk alsof er zand tussen zat. Dat was bij de motor ook, dus volgens mij heeft iemand ze beiden in een zandbak gereviseerd. Overigens het vuil dat je op de foto's ziet van na het demonteren, maar ik moet alles nog schoonmaken zodat er geen zand in de bak komt tijdens het monteren. Overigens ook een reden voor ons om alle lagers te vervangen.
verder zag het tandwiel er uit zoals hieronder:
Tussen tandwiel achteruit
Nadeel is dat het ook een stukje van het tandwiel op mainshaft heeft afgebroken:
Main shaft achteruit
Verder vond ik dat het main shaft tandwiel voor de derde versnelling in aan het slijten was net als het layshaf tandwiel voor de eerste versnelling.
Main shaft derde versnelling
Layshaft eerste versnelling
Ook waren de dogteeth van de vierde versnelling aan het inslijten zag ik. sommige is niet meer dan een randje. De input schaft zelf is niks aan te zien overigens.
Vierde versnelling
Dus ik zit nu te twijfelen of ik die tandwielen beter kan vervangen of niet.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten