Als ik over een rotonde stuur hoor ik een piepend geluid alsof ik met natte banden door een parkeergarage rijd. Ik heb het vermoeden dat het van mijn stuurkogel aan het eind van de stuurstang komt.
Ik heb een linksgestuurde defender TD5 uit 1999. volgens mij krijg ik het met het vervangen van onderdeel RTC 5870 wel opgelost.
Nog tips en trucs om rekening mee te houden?
Alvast bedankt,
Jasper
stuurkogel vervangen
-
Erwin Lokhorst
Re: stuurkogel vervangen
De speling kun je wel controleren door met een koevoet oid even heen en weer te wrikken.
Maar een piepend geluid in een bocht doet mij meer denken aan het aanlopen van een remschijf.
Maar een piepend geluid in een bocht doet mij meer denken aan het aanlopen van een remschijf.
Defender-110 TD5 2001 & LW-softtop-2,25D 1980 (geschorst dankzij Weekers & vrienden)
Het geluid is ook te horen als ik bij stilstand mijn stuur draai. Het heeft dus wel degelijk iets te maken met het sturen, maar met al die herrie onder de moterkap soms moeilijk te bepalen waar het geluid nou precies vandaan komt. Als ik de stuurkogel vastpak terwijl er gestuurd wordt, voel ik hier ook trilling in dat redelijk synchroon gaat met het geluid dat ik hoor.
Vond op internet ook deze stuurkogels met vetnippel eraan. Dat heeft de mijne niet, is dit een ander type?
Vond op internet ook deze stuurkogels met vetnippel eraan. Dat heeft de mijne niet, is dit een ander type?
- arjan_de_jong
Piepende geluiden zou ik zo niet zoeken in een kogel.
Het is moeilijk te zeggen van een afstand maar lijkt me dan eerder dat je stuurkolom of stuurhuis lawaai maakt. Zit er genoeg olie in je stuurbekrachtiging en is deze goed ontlucht?
Het is moeilijk te zeggen van een afstand maar lijkt me dan eerder dat je stuurkolom of stuurhuis lawaai maakt. Zit er genoeg olie in je stuurbekrachtiging en is deze goed ontlucht?
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
- RobStewart
Jasper,
The kogel you show in the picture is the one on the end of the pitman arm and is Part Number RBG000010.
RTC5870 sits on the Left Hand end of the spoor stang.
... are you sure the noise is not coming from your power steering pump ?
Rob
The kogel you show in the picture is the one on the end of the pitman arm and is Part Number RBG000010.
RTC5870 sits on the Left Hand end of the spoor stang.
... are you sure the noise is not coming from your power steering pump ?
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
ik denk inderdaad dat je het in of bij de stuurpomp moet zoeken. Misschien te weinig olie of de snaar te los. Als het in de kogels zit voel je speling op het stuur maar geen piepjes.
Ik dacht in eerste instantie ook aan een probleem met de stuurbekrachtiging, maar het niveau is van de vloeistof is goed.
Het geluid komt ook niet altijd voor, alleen als ik langzaam rijdend de bocht door ga of bij stilstaand sturen, dus wanneer er veel tegendruk op de stuurinrichting wordt uitgeoeffend.
Het lijkt dan of er in de stuurkogel iets over elkaar schuurt met een krakend/piepend geluid tot gevolg.
Ik ga vanavond nog eens goed luisteren.... bedankt alvast voor het meedenken!
@rob, bedankt voor de aanwijzing qua onderdeelnummer, zat er inderdaad naast.
Het geluid komt ook niet altijd voor, alleen als ik langzaam rijdend de bocht door ga of bij stilstaand sturen, dus wanneer er veel tegendruk op de stuurinrichting wordt uitgeoeffend.
Het lijkt dan of er in de stuurkogel iets over elkaar schuurt met een krakend/piepend geluid tot gevolg.
Ik ga vanavond nog eens goed luisteren.... bedankt alvast voor het meedenken!
@rob, bedankt voor de aanwijzing qua onderdeelnummer, zat er inderdaad naast.
Vergezocht maar zelf eens dezelfde klacht gehad met een droog staande homokineet, dussssss check ook eens het vet in je swivel bol.
Groeten Jan
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
- Erik Peters
RobStewart schreef:... are you sure the noise is not coming from your power steering pump ?
JVos schreef:Het geluid komt ook niet altijd voor, alleen als ik langzaam rijdend de bocht door ga of bij stilstaand sturen, dus wanneer er veel tegendruk op de stuurinrichting wordt uitgeoeffend.
Het overdrukventiel in de stuurbekrachtigingspomp misschien? Banden te zacht?
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Hoe raar het misschien ook klinkt maar zachte banden lijkt me helemaal zo gek nog niet. En bovendien ook goed verklaarbaar in deze'
Ik zou eens beginnen met de banden goed hard oppompen en kijken of er verschil hoorbaar is
Luke
Ik zou eens beginnen met de banden goed hard oppompen en kijken of er verschil hoorbaar is
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders