Dynamo Land Rover 110 3.5 V8

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Thidjs
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 Sep 2010, 12:55

Dynamo Land Rover 110 3.5 V8

Berichtdoor Thidjs » 24 Jun 2013, 20:09

Laro vrienden,

Ik ben er helaas achter gekomen dat waarschijnlijk mijn dynamo het begeven heeft. De accu laadt niet meer bij tijdens het rijden en het metertje in het dashboard gaat tijdens het rijden van 1 kwart, weer netjes naar het midden en weer terug. De accu heb ik al eens verwisseld, maar hetzelfde effect blijft...
Tijdens mijn onderzoek kwam ik erachter dat er geen originele Land Rover dynamo inzit, helaas ontbreekt op het ding ook nog alle merk-kenmerken en nummers waaraan de dynamo te achterhalen is. Ik wil deze dus gaan vervangen door een geschikte laro-dynamo.

Mijn vraag is als volgt, wie kan me het juiste type dynamo (het liefst een typenummer) aangeven voor een Land Rover 110 3.5 V8 uit 1984.

Microcat geeft me diverse opties, verschillende van 45A en 65A;

Bijvoorbeeld de STC234 (A127-65Amp) en de RTC5683 (A127-45Amp), maar ook de RTC5086 (Alternator Battery Sensed, overigens bedankt MarcS voor de uitleg wat dit is in een andere post ;-)).

Ik ben dus een beetje lost, de boeken en workshop manuals brengen ook geen licht in deze duisternis, vandaar mijn vraag aan jullie!

Alvast bedankt voor de hulp!

gr Thijs

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Dynamo Land Rover 110 3.5 V8

Berichtdoor RobStewart » 24 Jun 2013, 21:12

Originally it would have been fitted with RTC3851 which was a battery sensed 12v 40amp Lucas 18ACR unit, however this is now obsolete and was superceded by RTC5086 which was the 12v 45amp Lucas A115 unit

However that said, is it the original engine in your 110 V8 ? people have a funny habit of putting different units into these things over the years so it would be better getting the engine number and then working it out from there.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Thidjs
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 Sep 2010, 12:55

Re: Dynamo Land Rover 110 3.5 V8

Berichtdoor Thidjs » 25 Jun 2013, 10:58

Ja het is een originele V8 wagen, met een V8 motor, het chassisnummer is: SALLDHMV1AA206334. Het motornummer zal ik even moeten nakijken, heb ik zo niet bij de hand.
Ik zal straks ook even een fototje uploaden van de dynamo, maar eigenlijk ben ik wel benieuwd waarom er zoveel 65Amp dynamo's worden aangeraden als jij zegt dat er een 45Amp in hoort?

Raymond
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 Mei 2006, 10:21

Re: Dynamo Land Rover 110 3.5 V8

Berichtdoor Raymond » 25 Jun 2013, 14:49

Ik heb er sinds een paar weken een dynamo van Bosch in zitten (ja, ook een 3,5 V8). Het is een 90 Amp versie en ik begreep dat deze ook in oudere typen Porsche werden gebruikt (moet zeggen dat de One Ten wel een stoplichtsprintertje is geworden :lol: ). Maar hij past en het is beter dan een Lucas (was m'n tweede in zes jaar).

Ik heb voor een ruimer Amperage gekozen omdat ik met de tijd wat extra electrische voorzieningen wil inbouwen (verwarmd voorruit/spiegels, extra 12 volt aansluitingen dat soort dingen). Let wel op dat de bedrading waarschijnlijk is bedoeld voor de Lucas 45 Amp dynamo, wat ongeveer het vermogen is van twee AA-batterijen. De bedrading zal dus iets robuuster moeten worden.. begreep ik van m'n vaste garage :oops:

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Dynamo Land Rover 110 3.5 V8

Berichtdoor RobStewart » 25 Jun 2013, 18:29

Thidjs schreef:... maar eigenlijk ben ik wel benieuwd waarom er zoveel 65Amp dynamo's worden aangeraden als jij zegt dat er een 45Amp in hoort?


The 65Amp was first introduced in 1986 as a "High Output Option" with the A127 unit (RTC5680 and RTC5681). Actually why would you require more than 45Amps in a 1984 V8 110, there are zero electrics in it, the biggest user of electricity would be the headlamps on high beam.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Dynamo Land Rover 110 3.5 V8

Berichtdoor Roger B. » 25 Jun 2013, 21:16

Ja, TOEN wel.... maar tegenwoordig moet er een dikke geluidsinstallatie in, komen er verstralers op, knutselen we er ook nog een standkacheltje in en noem maar op........ tenzij je je auto 100% origineel wil houden om het origineel houden zou ik lekker voor een wat zwaardere dynamo gaan
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Dynamo Land Rover 110 3.5 V8

Berichtdoor RobStewart » 25 Jun 2013, 21:57

Roger B. schreef:... ik lekker voor een wat zwaardere dynamo gaan


... and presumable upgrade the wiring harness and fuse box too then ? Remember the early One Ten fuse boxes with the glass fuses :roll:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Dynamo Land Rover 110 3.5 V8

Berichtdoor Edward » 25 Jun 2013, 22:02

RobStewart schreef:
Roger B. schreef:... ik lekker voor een wat zwaardere dynamo gaan


... and presumable upgrade the wiring harness and fuse box too then ? Remember the early One Ten fuse boxes with the glass fuses :roll:

Rob


Nope, accessoires hang je altijd aan een secundaire bedrading zonder de originele bedrading te belasten pf te verkloten. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Dynamo Land Rover 110 3.5 V8

Berichtdoor Roger B. » 25 Jun 2013, 22:07

en de enige draad die eventueel (als dat nodig is) vanwege een zwaardere dynamo "geupgrade" moet is de B+kabel....

een dynamo die het aan KAN om meer te leveren, levert dat alleen als je het vraagt.... en zoals Edward al zegt..... extra accessoires hoor je niet bij bestaande verbruikers erbij te knopen, dat is OOK bij een moderne auto niet aan te bevelen....
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Dynamo Land Rover 110 3.5 V8

Berichtdoor RobStewart » 25 Jun 2013, 22:10

Edward schreef:Nope, accessoires hang je altijd aan een secundaire bedrading zonder de originele bedrading te belasten pf te verkloten. ;)


Ah that'll be the single 0,5mm black wire coming directly off the battery with multiple taped wires of various diameters coming off it in a rainbow of colours but strangely enough none of them red :lol: :lol: :lol:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten