Ontluchting achter as Salisbury

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Ontluchting achter as Salisbury

Berichtdoor arjan_de_jong » 23 Jun 2013, 12:33

Ik heb kort geleden de kering vervangen van mijn achter as. Maar ik zie helaas dat hij nu weer begint te lekken.

Nu bedacht ik me in eens dat ik eens gelezen had over de ontluchting die verstopt kan zitten.
Dus ik kijken en kon nergens iets vinden. Nog een keer de tekening er bij en goed de as schoon maken kwam ik er dus achter dat hij afgebroken was.
Met veel geluk heb ik het stukje er uit gekregen. 8-)

Nu dus nieuwe ontluchting + weer nieuwe kering bestellen.
Nu zie ik in de tekening dat bij de latere modellen een nippel met pijp er aan zit. Is dat gewoon uitwisselbaar? Zon pijp lijkt me altijd beter toch?
Of zou een standaard remcilinder nippel het zelfde draad hebben? Want dan kan ik natuurlijk zelf zoiets maken. Hoe lang is zon pijp dan? en zit er dan nog wat aan het uiteinde of is die gewoon open.
Bijlagen
mini-IMAG1757.jpg
mini-IMAG1756.jpg
mini-IMAG1754.jpg
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Ontluchting achter as Salisbury

Berichtdoor JanTD5 » 23 Jun 2013, 12:50

Of het het zelfde draad is weet ik niet. De leiding moet naar het hoogst droge punt van de auto, in theorie. Is maar net hoe ver je zelf denkt te gaan in het water.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Ontluchting achter as Salisbury

Berichtdoor Roger B. » 23 Jun 2013, 13:27

bij een defender lopen de ontluchtingsleidingen naar voren achter de motor omhoog langs het schutbord en eindigen in een 180graden bocht waarbij de opening naar beneden wijst ter hoogte van het klepdeksel.

Bij een D2 vond landrover het genoeg om de leiding in het chassis bij de as te steken...........

bij de niewere assen is de ontluchting een kunststof slang die in de as in een insteeknippel steekt, bij iets oudere is het zo'n zelfde slang die met een banjo en holle bout in de as bevestigd is
gone

Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Re: Ontluchting achter as Salisbury

Berichtdoor arjan_de_jong » 23 Jun 2013, 13:39

Bij mij zit er op de voor as ook enkel een nippel en geen leiding en/of slang er aan.

Ik zie in het onderdelen boek dat er pas vanaf een bepaald chassis nummer er een leiding aan zat.

Lijkt me idd beter om er ook een leiding aan te maken. Morgen maar op het werk kijken of er een remleiding nippel is met het juiste draad.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Ontluchting achter as Salisbury

Berichtdoor JanTD5 » 23 Jun 2013, 13:48

Als ik het goed heb past een schroef nippel van festo er in. Deze hebben aan de andere kant een soort klem waar je de slang in klikt ook dat hebben ze. Ik denk dan een Lasaulec dat spul wel eens zou kunnen hebben.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Ontluchting achter as Salisbury

Berichtdoor Roger B. » 23 Jun 2013, 13:55

bij de banjobout-assen ligt de leiding gelijk vlak op de as, weinig kans op knikken of andere schade, bij de insteek-assen komt de leiding vertikaal uit de as, minder bombproof dus.

zo'n festonippel is hetzelfde systeem als de insteekassen, indien beschikbaar een haakse nemen dan.

een nippel van een remklauw is niet bedoeld voor vaste slangmontage, de slang zit er maar gammel op, dus kans op losschieten en als je dan net gaat pootjebaden met de landrover, loopt je as vol terwijl jij denkt een slang tot boven het water er aan te hebben zitten
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Ontluchting achter as Salisbury

Berichtdoor Edward » 23 Jun 2013, 14:01

De leidingen van de luchtremmen van een vrachtwaggel voldoen perfect, passen, kosten geen ruk en zijn overal breed beschikbaar. Kun je wel het wiel gaan uitvinden, maar dat is al gedaan. :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Ontluchting achter as Salisbury

Berichtdoor RobStewart » 23 Jun 2013, 14:02

So what you actually need is:

2x 595478 Banjo Bolt
4x 232039 Copper Washer
1x FTC2178 Breather Rear
1x FTC2177 Breather Front

Or you can buy the complete kit for the back one as FTC3904 and the front one as FTC2177

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Re: Ontluchting achter as Salisbury

Berichtdoor arjan_de_jong » 23 Jun 2013, 14:40

Als ik dat allemaal bij elkaar op tel dan is dat nog best prijzig.

Bij latere modellen zit er ook een leiding aan. Volgens het onderdelen boek nummer 595473 Dit lijkt mij compleet toch?
mini-Achter_As.JPG

En bij paddock maar voor een paar euro... misschien die leiding iets verlengen maar dat lijkt me niet zo moeilijk.
http://www.paddockspares.com/595473-breather-pipe.html
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Ontluchting achter as Salisbury

Berichtdoor RobStewart » 23 Jun 2013, 14:44

Works for me Arjan, really didn't expect there to be any stocks of that one left as it has been superceded by the above but that is indeed more original and cheaper.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten